Spørsmål om flytyper og banelengder

Trdfly

Moderator
Medlem
Spørsmål om flytyper og banelengder

Hei.
Jeg lurer på hvor lange rullebanen må være for de forskjelige flytypene, de jeg lurer på er:

Embraer:
E135
E140
E145
E170
E175
E190
E195

Canadair:
CRJ200
CRJ700
CRJ900
CRJ1000

Dornier:
DO228
DO328

Fokker:
F50
F70
F100

Alenia Aeronautica/Aerospatiale:
ATR42
ATR72

Saab:
S340
S2000

BAe:
J31/32
J41
RJ80
RJ100

For de som gider og vet om et sted der mann finner slik info :)
Takk :D

Re: Spørsmål om flytyper og banelengder

Det er avhengig av vind, vær, temperatur, avgangsvekt, høyde på flyplassen osv.
Et fly kan ta av fra en bestemt flyplass i f.eks. 10 grader C, men kan ikke ta av fra den samme flyplassen med samme vekt hvis det er 35 grader C f.eks.

Du må nok slå opp på hvert enkelt fly, og ikke forvente at noen andre gidder å gjøre jobben... får småfly kan du søke etter POH (pilots operating handbook), du kan jo prøve det for de litt større variantene også :)

Det er avhengig av vind, vær, temperatur, avgangsvekt, høyde på flyplassen osv.
Et fly kan ta av fra en bestemt flyplass i f.eks. 10 grader C, men kan ikke ta av fra den samme flyplassen med samme vekt hvis det er 35 grader C f.eks.

Du må nok slå opp på hvert enkelt fly, og ikke forvente at noen andre gidder å gjøre jobben... får småfly kan du søke etter POH (pilots operating handbook), du kan jo prøve det for de litt større variantene også :)

Jeg lurer på hvor lang rullebanen må være får at det skal flys rutetrafikk med disse flyene, da bør banen ha en ekstra lengde i tilfelle en ''situasjon''.

Jeg lurer på hvor lang rullebanen må være får at det skal flys rutetrafikk med disse flyene, da bør banen ha en ekstra lengde i tilfelle en ''situasjon''.

Fortsatt gjelder det som bamseh henviser til i posten sin.

Da gjør jeg spørsmålet litt enklere hvilke flyplasser i Norge kan ta i mot Embraer serien E135-E145 og E170-E195, da snakker jeg ikke om Bergen, Evenes og Torp, men for eksempel Rørvik og Svolvær.

Når det gjelder sikkerhetsmarginer skal det i følge JAR-OPS (Heter vel EU OPS nå) i planleggnings øyemed beregnes følgende: Jet: stoppe på 60% av tilgjengelig landingsdistanse (LDA), turboprop 70% av LDA . For flyplasser som brukes som alertnativ gjelder vel 70% for både prop og jet. Dessuten skal banekravet økes med 15% ved våt bane.

Har ikke noe tall og komme med, men mener at en CRJ trenger ganske mye bane for take off hvis man ser i forhold til større fly som A32X og 737. Som sagt ikke noe tall for å underbygge påstanden.

Hvis du kikker på London City (LCY) med sine 1508m regner jeg med at at du vil finne en del flytyper som opererer ganske nær sine begrensninger hva ytelse angår. Vet ikke om mange av disse har vektbegrensniger, blokkerte seter osv. Nå hjelper det vel heller ikke at innflygningen er brattere enn normalt også.

Litt småsent så det har sikkert sneket seg inn endel skrivefeil. heng meg ikke, :-D

Last edited:

I tillegg så har jo en del flyplasser begrensninger på inn-/utflyging som gjør at banelengden ikke spiller noen rolle.

Back