• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spørsmål om flight info kart.

CFN_001

ScanFlyer Blue
Spørsmål om flight info kart.

Hei!

Etter minnet jeg har i hodet etter min første Long-Haul flyvning med skjermer ombord i flyene (DC10) med Premiar rundt 1997 så husker jeg hvor fascinert jeg var av å se flyet på skjermen med kart over hvor vi var. Nå en god del år senere så mener jeg at det er den samme layout/programet som jeg ser når jeg bl.a flyr SK.

Er dette noe som stemmer? Er dette noe standard opplegg som er for fly som har dette i seg? På f.eks United/Continental så har jeg sett at flight info har et mye bedre kart med detaljer som ikke det andre flight info har.

Noen som vet noe om dette? : )

Re: Spørsmål om flight info kart.

Dette er en integrert del av de fleste IFE-systemene og kartene vil vel variere noe etter hvilken leverandør de bruker. Utviklingen styrer vel de fleste i retning Google Earth også ..

Re: Spørsmål om flight info kart.

Utviklingen styrer vel de fleste i retning Google Earth også ..

De nyeste systemene jeg har sett er på Swiss sin A320, som jeg mener bruker Panasonic. Der var det NASA Landsat-bilder, muligens også noe Blue Marble, på oversiktsbilder og et ganske grovt kart på lenger ned. Jeg er usikker på kilden, men de var ikke mer detaljert enn at de kan komme fra 1:10m-serien til Natural Earth.

Back