Spørsmål om filming på flyplass og fly

firsttimer

Newcomer
Spørsmål om filming på flyplass og fly

Hei! Skal ut på tur i mai, første lengre tur - og vurderte å lage en reisevideo - men hvordan går man frem for å få lov? Må man spørre flyplassen og flyselskapet om lov først, eller hva er etiketten og reglene?
Beklager om dette er feilplassert :)

Re: Spørsmål om filming på flyplass og fly

Tja, fritt fra husken:
- ikke film eller ta bilder i sikkerhetskontroll, passkontroll, o.l.
- unngå "identifiserende" bilder av enkeltpersoner, eller bilder hvor personer er i fokus.

I høyrisiko- og diverse andre følsomme land bør man vel også være varsom med å peke kameraet mot militære anlegg. Fritt etter min husk så var det enten Bill Bryson eller DNs Bjørn Gabrielsen som skrev at man aldri bør fotografere militært personell i land som har datoer i gatenavnene. :D

Takker, jeg skal til London, så da er det vel ikke sånn veldig høyrisiko-land. Fikk svar fra Gardermoen at man må sende søknad til pressekontakten deres så får vel gjøre det.

Takker, jeg skal til London, så da er det vel ikke sånn veldig høyrisiko-land. Fikk svar fra Gardermoen at man må sende søknad til pressekontakten deres så får vel gjøre det.

For en privat video til ikke-kommersiell bruk?

Jepp, det var det de sa. Tror jo det er helt unødvendig, men da har jeg i det minste gjort det rett, så det ikke blir noe unødvendig sureri. :)

Back