Spørsmål om CPL vs ATPL

Speedbird

ScanFlyer Gold
Spørsmål om CPL vs ATPL

Kort fortalt: Hva er forskjellen mellom CPL og ATPL?
Tenker da på:
- Utdannelse: Krav til eksamener, flytimer, etc..?
- Rettigheter: Hva kan du fly med ATPL som du ikke kan fly med CPL?
- Medical: Hva er kravene for medical til CPL i forhold til ATPL?
- Vedlikeholde: Hvordan er kravene for å vedlikeholde rettighetene til CPL?
- Pris: Hva koster det å CPL i forhold til ATPL?
- Vanskelighetsgrad: Er det enklere å ta CPL enn ATPL, evt. på hvilken måte?

Noen som kan og vil hjelpe meg med disse? :)

Re: Spørsmål om CPL vs ATPL

Tja, tenkte på det - men så var det ikke PPL-A jeg spurte om, så da tenkte jeg heller å plassere den her.

Skal kikke på linkene, men flott hvis du/noen kan forklare litt kortfattet på norsk hva hovedtrekkene er.

Sterkt forenklet og på norsk: CPL for å fly kommersielt. ATPL for å bli "kaptein på store fly".

Ellers så står forskjellen ganske greit på Wikipedia under ATPL, ref linken over.

Edit: ATPL bygger på CPL så det blir litt feil å sammenligne alle tingene du spør om.

Last edited:

Det er vel "ingen" som tar CPL uten "frozen" ATPL/ATPL teori? noen som tilbyr det i det hele tatt i Norge?

Kort fortalt: Hva er forskjellen mellom CPL og ATPL?
Tenker da på:
- Utdannelse: Krav til eksamener, flytimer, etc..?
- Rettigheter: Hva kan du fly med ATPL som du ikke kan fly med CPL?
- Medical: Hva er kravene for medical til CPL i forhold til ATPL?
- Vedlikeholde: Hvordan er kravene for å vedlikeholde rettighetene til CPL?
- Pris: Hva koster det å CPL i forhold til ATPL?
- Vanskelighetsgrad: Er det enklere å ta CPL enn ATPL, evt. på hvilken måte?

Noen som kan og vil hjelpe meg med disse? :)

Heisann!!

Skal gjøre et forsøk...

ATPL kan du ikke få gjennom en skoleutdannelse men du ender opp med CPL IR (instrumentrettighet) "frozen" ATPL som beholder til du har nok erfaring (1500 timer totaltid inkludert bl. a. 500 timer multipilot fly (airliner type)) og oppgraderes til en ATPL.

Utdannelse:
ATPL - Enten full integrert utdannelse gjennom skoler som Oxford, Cabair eller FTE eller så modulært. For den modulære varianten kreves det at du har PPL før du starter. Teorien er rundt om 650 timer etterfulgt av 14 eksamener. Flygetreningen er rundt om 70 timer eller så. Innen oppflyging må du ha minimum 200 timer totaltid og 100 timer som commander.

CPL - Rundt om 450 timer teori etterfulgt av 9 eksamener (hvis jeg husker riktig). Flygetreningen er rundt 10 - 30 timer. Innen oppflyging må du ha minimum 200 timer totaltid og 100 timer som commander.

Rettigheter:
ATPL - Kort sagt kan du fly alt og være commander i kommersielle operasjoner i alle forhold.

CPL - Du kan være kommander på enpilot fly eller first officer på multipilot fly i kommersielle operasjoner under VFR forhold (i fint vær).

Medical:
Class 1 for begge, så ingen forskjell der.

Vedlikehold:
Dette kan for bli komplisert men generelt sett må rettighetene fornyes hvert år. CPL og ATPL sertifikatet er gyldig i 5 år og fornyes gjennom en liten papirmølle.

Pris:
Liten forskjell men CPL er noe billigere siden teorien er kortere og der er generelt sett noe mindre flygetrening.

Vanskelighetsgrad:
Enkelt sagt er ATPL en kombinasjon av CPL og IR. Dermed er CPL utdannelsen en del av ATPL hvor IR delen er tatt bort. Dermed er CPL like vanskelig (eller enkelt om du vil) som ATPL for de delene av pensum som de deler. For flygingen er der liten forskjell bortsett fra at der ikke er noe IR flyging (som enkelte kan finne en stor utfordring) til CPL.

Hva som bestemmer om ATPL eller CPL er det beste alternativet avhenger av hva det skal brukes til. Her i England er det generelt sett de som kun ønsker å være instruktører som går for CPL, da ikke p.g.a. pris men mengden med studier. CPL er også populært i helikopterverden da bortimot alt utenom offshoretrafikken foregår VFR i enpilot helikopter og dermed er ATPL overkill. Det er svært få steder som tilbyr kun CPL og jeg tviler på at noen i Norge gjør det.

Dette er ikke så enkelt å forklare i korte ordelag men håper at dette kan hjelpe noe!!

T

Turtle: Takk for akkurat ett slikt svar som jeg ønsker! :)

Så hvis du skal bli instruktør i Norge, så er CPL det beste alternativet? :)

Turtle: Takk for akkurat ett slikt svar som jeg ønsker! :)

Så hvis du skal bli instruktør i Norge, så er CPL det beste alternativet? :)

Hehe...we aim to please!! :)

Hvis du ikke har planer om å fly IFR i overskuelig framtid eller instruere til IR, ja, da vil CPL dekke for det du ønsker...

T

Så hvis du skal bli instruktør i Norge, så er CPL det beste alternativet?

Kommer litt an på hva du skal instruere til. Skal du bare instruere til PPL, så holder det å ha PPL med FI(A) (instruktørrettigheter).
Skal du instruere til CPL på kommersiell flyskole, så må du inneha CPL selv også.

Ellers så er det som JohnnyEagle sier: man tar som regel en CPL med en "frozen ATPL theory" påbygning. Kort fortalt vil det si at man tar all teori til ATPL inkludert teorieksamener med fryst gyldighetstid. Når man siden har timekravet inne, så flyr man opp til ATPL i et selskap. Som regel gjøres dette i forbindelse med kapteinsutsjekk.

CPL, ATPL og IR er tre helt separate ting. CPL og ATPL er sertifikatene som ligger i bunnen. IR er en rettighet til å føre fly på instrumentreiseplan som knyttes til CPL eller ATPL. Ergo kan man fint tjenestegjøre som styrmann og fly instrument såfremt man har IR tilknyttet sin CPL. Likeledes kan man fly instrument på et klubb/privatfly så lenge man har gydlig IR på sin PPL.
For å kunne fly opp til en ATPL må man først inneha en CPL med gyldig IR (pluss timekrav og teorieksamener).

En CPL eller ATPL er gyldig i fem år. En IR er gyldig i ett år og fornyes ved en PC (proficiency check). I praksis fornyes dermed en IR i et selskap ved én av de to årlige rundene man har i simulatoren.

Og hvorfor "frozen ATPL theory"? Fordi kapteinskandidater er for late til å begynne å lese igjen;) og har heller ikke tid til å gå tilbake til skolebenken på fulltid. Ellers kan det nevnes at noen selskaper har det som krav at også styrmenn på langruter har ATPL.

Men nå er det sikkert mange som gjeeeeesper, så skal gi meg.

Last edited:

Takk for enda mer kjøtt på beinet! :)

OK, så for å instruere til PPL-A tar du kun FI(A) sertifikat, da fyrer jeg fra hoften;
- Hvilke bøker må du lese for dette og hvor mange eksamener og hvilket fag?
- Hvilke skoler i Norge tilbyr FI(A) sertifikat?
- Hva koster det?
- Er det "vanskelig"?

OK, så for å instruere til PPL-A tar du kun FI(A) sertifikat, da fyrer jeg fra hoften;
- Hva koster det?
- Er det "vanskelig"?

Prøvde å sakse litt fra JAR-FCL 1 som omhandler sertifikatbestemmelser, men det ble veldig mye tekst:)
Foreslår at du heller leser om det selv direkte fra kilden: JAR-FCL 1

Bestemmelser og krav til FI(A) begynner på side 178. Start der og les til øyet blir stort og vått...
Enten må du ha CPL når du påbegynner FI-utdannelsen, eller du må ha PPL-A med 200 timer totaltid hvorav 150 som fartøysjef. Dersom du bare har PPL-A må du også gjennomgå teorien til CPL-A i tillegg til selve teorien til FI-A (regner med at det er mye av det samme som går igjen).

I Norge vet jeg om to skoler som tilbyr FI-A:

Rørosfly
og
NEAR

Min erfaring gjennom andre som har tatt FI-utdannelse på disse skolene er at det dreier seg mye om papirlappen som venter i andre enden. Kvaliteten på utdannelsen er det litt mer så som så med.
For pris må du nok kontakte skolene direkte, men den ligger vel på drøye 100.000kr(!!). Prisen gikk veldig opp etter at de felleseuropeiske reglene ble innført med mye mer omfattende krav til teori og flyging.
Om det er vanskelig? Neida, bare tidkrevende.:)

Last edited:

Takk for enda mer kjøtt på beinet! :)

- Hva koster det?
- Er det "vanskelig"?

Vær oppmerksom på at hvis du ønsker å tjene penger på det må du være innehaver av CPL. Med PPL jobber du kun dugnad og det er ulovlig å tjene penger på instruksjonen du gir. Som F35 sier må du gjennom CPL teorien uansett...

Hva FI(A) angår kan det bli billigere i utlandet med sterk kronekurs. Utdannelsen her på øyriket ligger på rundt £6000 i disse dager tror jeg...

T

Hva FI(A) angår kan det bli billigere i utlandet med sterk kronekurs. Utdannelsen her på øyriket ligger på rundt £6000 i disse dager tror jeg...

Ville absolutt gått for utlandet i disse dager jeg også. Tror nok kvaliteten på øya er endel høyere også. De har generelt en proffere holdning der virker det som.

Ville absolutt gått for utlandet i disse dager jeg også. Tror nok kvaliteten på øya er endel høyere også. De har generelt en proffere holdning der virker det som.

Jeg vet ikke hvordan det er i Norge nå men har ikke hørt så mye bra om kurset der. Over her er det stort sett ok og instruktører med god erfaring som holder kursene. Det er relativt effektivt og tar rundt om 4 uker totalt (flyging Man - Fre), avhengig av været, selvfølgelig!!

OK - skal tenke på den!

Evt. noen linker til noen gode skoler der borte?

Og ett spørsmål til;
Hvordan stiller myndighetene seg til CPL-A flyging - IKKE instrument/mørke!
hvis man er rødt/grønn fargeblind?

Turtle sa:
Rettigheter:
ATPL - Kort sagt kan du fly alt og være commander i kommersielle operasjoner i alle forhold.

CPL - Du kan være kommander på enpilot fly eller first officer på multipilot fly i kommersielle operasjoner under VFR forhold (i fint vær).

Du sa mye bra Turtle, men ikke alt stemmer...

Med CPL kan du være commander på fly med vekt inntil 5700 kg og inntil 9 seter, med visse timekrav. Selv i MCC. Du kan også fly IFR om du har IR.

Når det gjelder resten:
Jeg tok teorien til FI med NEAR, og var meget godt fornøyd med kurset.
Desverre var jeg ikke klar over at jeg må ha JAR sert for å kunne ta ut denne.
Jeg mister ATPL teorien om jeg konverterer før jeg har 500 flytimer i MCC.
Jeg tror prisen for FI ligger på ca 60.000.- for tiden, med flygingen.

Lykke til.

:)
OK - skal tenke på den!

Evt. noen linker til noen gode skoler der borte?

Og ett spørsmål til;
Hvordan stiller myndighetene seg til CPL-A flyging - IKKE instrument/mørke!
hvis man er rødt/grønn fargeblind?

Mørkeflyging er inkludert i CPL så den må du nesten ta opp med de rette instanser om det vil ha noen betydning for deg.

http://www.hgfc.co.uk/commercial/flightinstructor.php har et brukbart kurs med ok instruktør. Ellers har også Cabair instruktørkurs. Hva England generelt angår anbefaler jeg en titt i annonseseksjonen i Pilot.

Westair, det er KingAir type fly du tenker på da regner jeg med?? Det er korrekt du ikke trenger ATPL da disse ikke er sertifisert som multi-pilot aeroplanes. At selskapet har valgt å fly med to crew har ingen betydning i denne sammenheng :)

Grunnen til at jeg sa VFR only for CPL er at CPL ikke inkluderer IR slik som ATPL gjør men du har jo selfølgelig korrekt.

T

Back