• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spørsmål ang. medisinsk denied boarding hos QR

KLMfan

ScanFlyer Silver
Spørsmål ang. medisinsk denied boarding hos QR

Har noen venner som ble sjekket inn, og ble nektet ombordstigning av Qatar Airways i dag. Dette på grunn av en betennelse i et øye. (Naturligvis meget rødt og synlig) Avgjørelsen ble tatt i samråd med lege har jeg blitt fortalt.

Nå får de beskjed om å betale 3000 kr hver for endring av billetten.

Er dette vanlig praksis ? Leste gjennom Contract of carriage hos QR, men ble ikke mye klokere egentlig.

Re: Spørsmål ang. medisinsk denied boarding hos QR

Dette må da være en sak for reiseforsikringen i etterkant?

ja, tenkte også det, men er det ikke slik, at når man først har blitt akseptert og så blir man nektet å gå ombord at man har litt andre rettigheter. Jeg bare spør ettersom disse vennene spør meg.

Er dette vanlig praksis ? Leste gjennom Contract of carriage hos QR, men ble ikke mye klokere egentlig.

Jeg regner med at det går under "Refusal of carriage" og et eller annet punkt om egen tilstand, eller egen sikkerhet.

Det er sjeldent jeg hører at man går så langt, så jeg antar at de må ha gjort en utførlig vurdering.

Hvis en lege har vurdert vedkommende som ikke egnet til å fly, så er det så vidt jeg vet ingen lover eller regler som plikter selskapet til å befordre vedkommende ved en annen anledning. Man kan argumentere for at det burde vært gjort, men det blir opp til selskapet.

Hva slags strekning gjelder dette?

Hvis de vurderer vedkommende til å ha f.eks. 'pinkeye', så er jo denne også veldig smittsom. Og ingen vil ha smittefarlige personer i en flykabin.

Last edited:

Hvor skjedde dette? I hvertfall fra Europa heter det at man har krav på omruting så snart som mulig samt kompensasjon ved denied boarding. Hvis det er selvforskylt (typisk fulle personer) står man imidlertid på bar bakke. Syns det høres rart ut hvis noen mener at sykdomssymptomer er selvforskyldt...

Syns det høres rart ut hvis noen mener at sykdomssymptomer er selvforskyldt...

Sykdom er noe for reiseforsikring el.l., neppe noe for selskapet. Om man skulle få denied boarding-kompensasjon pga. sykdom skulle det blitt mye lettjente penger å hente.

Hvor skjedde dette? I hvertfall fra Europa heter det at man har krav på omruting så snart som mulig samt kompensasjon ved denied boarding.

EU261/2004 sier:

"denied boarding’ means a refusal to carry passengers on a flight, although they have presented themselves for boarding under the conditions laid down in Article 3(2), except where there are reasonable grounds to deny them boarding, such as reasons of health, safety or security, or inadequate travel documentation;"

Hvor står det at det er QR's lege?

Nei, det kunne jo være de hadde med en privatlege på turen? :rolleyes:
Hvem skulle ellers ha nektet dem?

SAS har kontrakt med Medlink, som vi kan kontakte for medisinsk rådgivning både på bakken og i luften via satcom. Kommer til en hyggelig ung amerikansk dame som noterer det viktigste, og setter oss videre til lege. Tror de fleste større flyselskap har det samme.

Dette var i Colombo, og det var visst en lege stasjonert på flyplassen.

Back