Spoilers under landing/oppbremsing

Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvis det er greit å spore av litt: Hvorfor bruke reversers på tørr og fin bane når behovet er så lite? Sparer man ikke mer på å droppe bruk av reversers enn å bytte skiver litt oftere?

Nei. Bruk av brems er desidert mer kostabart enn ett par sekunder med turtall på turbiner...
Bremser er dyrt og overhale og det gir nedetid, aka tid flyet ikke kan være i lufta. Og dersom det i utgangspunktet ikke er i lufta pga ruteprogram vil man ikke stå i hangar/ramp og bytte brems :)
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Ved bruk av autobrake, så er jo denne programmert til å gi en konstant valgt decelartion rate. Siden reversen (og spoiler) er mest effektiv ved høy hastighet, så vil jeg anta at man i praksis forsøker å starte reversen så tidlig som mulig etter landing for å få maks effekt ut av denne for å redusere slitasjen på bremsene. Deretter vil autobrake gradvis ta over mer av jobben etterhvert som hastigheten synker og reversen blir mindre effektiv.

Hvis jeg husker riktig så har "low" autobrake setting på Airbus en tidsforsinkelse før bremsene kicker inn for å la reversen gjøre sin del av jobben først. Sikkert noen av pilotene og tech-gutta som kan si mer om dette.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvor mye fører bruk av spoilers under descend til at flyet "faller" ? Da i forhold til å ikke bruke spoilers. Sånn omtrent da :-)
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Speedbrake øker drag (Cd) med rundt 0,02-0,04 avhengig av mach og AoA. Tror du får rundt 500fpm ekstra rate of descent på en 737.

W
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Apropos high-speed braking.

youtube.com/watch?v=PkkV1vLHUvQ
 
Back
Top