Spoilers under landing/oppbremsing

Edvard

一期一会
Etter landing og under oppbremsing legger jeg merke til at det er (veldig) vanlig at spoilers på toppen av vingene blir tatt ned tidlig, mens flyet enda bremser ganske kraftig.

Forstår at effekten er liten i forhold til thrust reversal og bremsing på hjul, men når flyet fortsatt beveger seg i hastigheter der air brakes vil gi en reduksjon i hastighet, hvorfor ikke beholde dem oppe fram til turnoff runway?

main-qimg-0abae5b8783899ec625df1d85115abbf-c
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Formålet med spoilers er å få flyets tyngde ned på hjulene, så de kan bremse. Når målet er oppnådd er spoilernes rolle oppfyllt og dermed tas de inn.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Det er normal en manuell operasjon som bestemmes av de som flyr. Noen selskap bruker innfelling av ground spoilers som signal til å "rydde opp" etter landing (flaps inn etc.) og det er nå slik at enkelte er kjappere til å starte den sekvensen enn andre, hvorfor de nå enn måtte ha det så travelt.

Personlig gjør jeg det etter at revers er kansellert og flyet er i takse-hastighet (30 kts eller så) da det ihvertfall ikke er noe hastverk med dem og ikke verdt distraksjonen. Noe aerodynamisk bremsing gir dem jo, det har du helt rett i, men effekten er størst jo fortere det går (samme med revers på motorene).
 
Last edited:
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Så drag spoilers bidrar med til bremsing ses på som ubetydelig?

Lurte på dette fordi om du bremser opp en sportsbil med active airbrake (à la McLaren) i høy hastighet, så er det overraskende hvor stor effekt den lille vingen har på bremsing og stabilitet.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvilken funksjon har de orange "boksene" under flaps og vinge på bildet? Og hva kalles de?
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvilken funksjon har de orange "boksene" under flaps og vinge på bildet? Og hva kalles de?

Det er "fairings" og de skjuler mekanikken som håndterer flapen så den blir en bedre aerodynamisk konstruksjon.
 
Last edited:
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvilken funksjon har de orange "boksene" under flaps og vinge på bildet? Og hva kalles de?

For ordens skyld: De er orange på akkurat dette bildet fordi det er en easyJet-maskin og det er en del av fargeskjemaet. Normalt er de sølvgrå eller "vingefarget", det er svært sjelden de er malt, bortsett fra at enkelte flyselskap maler tuppene i orange. Dette for å merke de bedre mtp. bakkeoperasjoner.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Så drag spoilers bidrar med til bremsing ses på som ubetydelig?

Lurte på dette fordi om du bremser opp en sportsbil med active airbrake (à la McLaren) i høy hastighet, så er det overraskende hvor stor effekt den lille vingen har på bremsing og stabilitet.

Ja, men er ikke det nettop på grunn av økning i down-force og dermed økt friksjon mot underlaget?
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Ja, men er ikke det nettop på grunn av økning i down-force og dermed økt friksjon mot underlaget?

Jo primært, og det føles. Men du får deployment ved high-speed lift-off, uten å berøre bremsen. Effekten er tydelig merkbar, mest på stabilitet/balanse. Selve bilen har i høy hastighet så mye luftmotstand at frafall av motorkraft alene gir hurtig deselerasjon.

McLaren_650S-010-1200x800.jpg
 
Last edited:
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Jeg er sikkert litt på jordet, men er ikke en del av funksjonen også å helt "fjerne" oppdriften fra vingen?
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Jeg er sikkert litt på jordet, men er ikke en del av funksjonen også å helt "fjerne" oppdriften fra vingen?
Jo, det er jo det Polaris skriver i post #2. Spoilerne "ødelegger" luftstrømmen over vingen og dermed er løftet borte, slik at mest mulig av flyets tyngde hviler på hjulene for øket bremseeffekt. ("Spoiling the lift", derav navnet).
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Jo, det er jo det Polaris skriver i post #2. Spoilerne "ødelegger" luftstrømmen over vingen og dermed er løftet borte, slik at mest mulig av flyets tyngde hviler på hjulene for øket bremseeffekt. ("Spoiling the lift", derav navnet).

Beklager, det så jeg ikke i den posten.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Så drag spoilers bidrar med til bremsing ses på som ubetydelig?

Lurte på dette fordi om du bremser opp en sportsbil med active airbrake (à la McLaren) i høy hastighet, så er det overraskende hvor stor effekt den lille vingen har på bremsing og stabilitet.

Spoilers er der for å minske vingens løftekraft ja, slik Stone skriver, og dermed øke dekkenes marktrykk mest mulig. Det er klart de produserer drag også, men hovedeffekten er tyngde på hjulene. På en bil hjelper den også med nedbremsing, men primæreffekten er nok å flytte trykksenteret bakover, og dermed hjelpe bilens bakende å holde seg på bakken, slik at man slipper at bilen begynner å "logre" under oppbremsing, noe som sikkert ikke er så stas i 300 km/h.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Et eksempel fra 737CL, stoplengde (fot), tørr bane, typisk landingsvekt/config

(kun) thrust reverse : 9000'
Spoiler + thrust reverse: 8000'
(kun) bremser: 4000'
Spoiler + bremser: 2750'
Spoiler + bremser + thrust reverse: 2600'

Som man kan se, spoiler gir ikke mye aerodynamisk drag, thrust reverse gjør heller ikke mye av jobben,
mens bremsene gjør det meste og spoilerne gjør bremsene betydlig mer effektive..

W
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvis det er greit å spore av litt: Hvorfor bruke reversers på tørr og fin bane når behovet er så lite? Sparer man ikke mer på å droppe bruk av reversers enn å bytte skiver litt oftere?
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Hvis det er greit å spore av litt: Hvorfor bruke reversers på tørr og fin bane når behovet er så lite? Sparer man ikke mer på å droppe bruk av reversers enn å bytte skiver litt oftere?

Kort versjon. Nei. :)
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Stemmer det at mye bruk av spoilers fra cruise height ned til landing tyder på en dårlig planlagt glidebane fra pilotene, med dårlig energi-sparing? Eller er det 100% opp til ATC? Eller kan det være både ATC og dårlig energy-management fra pilotene? Er det litt "the lazy man's approach"?

(Da snakker jeg ikke om litt spoiler som alle må bruke i ny og ne, men de mer ekstreme tilfellene hvor spoilers ute nesten hele tiden fra T/D til landing/50-100% av tiden mellom T/D til landing).
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

@Polaris: Som det har blitt nevnt i flere tråder om forskjellige operative saker her på forumet er det en nærmest endeløs rekke av variabler som spiller inn i flyvning.

Når det gjelder bruk av spoiler kan det være flere forskjellige grunner, ofte en kombinasjon av ulike faktorer. Spoiler ute hele veien ned har jeg svært sjelden, om ikke aldri, vært med på.

Men noen grunner: Sen descend-klarering fra ATC, (dårlig flyger/ATC planlegging eller rett og slett mye trafikk i konflikt under til at man får descend når det passer best for profilen), endring av bane i bruk og/eller innflygingsmønster (innkorting av ruten, slik at man må raskere ned), den klassiske ATC-tabben med å goofe det til så flyet både må redusere fart og descende raskt (Jada, har vært der jeg og:cry:), Dårlig koordinering/planlegging mellom forskjellige ATC-sektorer (av og til i forskjellige land), forskjell i vind fra det som er varslet eller rask endring i vindforholdene, og sikkert en haug andre grunner.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

@KnutW - takk men det var ikke det jeg spurte om. Egentlig. Jeg er fullstendig klar over hva en spoiler er, hvorfor, og hva slags funksjon den har. Både fra piloters og ATC's side. Det jeg etterspør er helt konkret om veldig mye spoilerbruk tyder på et crew uten mye planlegging i sin glidebane, til tross for at jeg er klar over at noe av det kan komme fra plutselige ATC-kommandoer. Men tenker mer generelt, i en vanlig situasjon hvor det ikke blir gitt beskjed om å befinne seg 10,000 fot ned innen et veldig nært radiopunkt. Dette ble meg fortalt av en Norwegianpilot, og jeg lurer på om han bare var shit-talking om et annet flyselskap eller om det har noe for seg :)

@Polaris: Som det har blitt nevnt i flere tråder om forskjellige operative saker her på forumet er det en nærmest endeløs rekke av variabler som spiller inn i flyvning.

Når det gjelder bruk av spoiler kan det være flere forskjellige grunner, ofte en kombinasjon av ulike faktorer. Spoiler ute hele veien ned har jeg svært sjelden, om ikke aldri, vært med på.

Men noen grunner: Sen descend-klarering fra ATC, (dårlig flyger/ATC planlegging eller rett og slett mye trafikk i konflikt under til at man får descend når det passer best for profilen), endring av bane i bruk og/eller innflygingsmønster (innkorting av ruten, slik at man må raskere ned), den klassiske ATC-tabben med å goofe det til så flyet både må redusere fart og descende raskt (Jada, har vært der jeg og:cry:), Dårlig koordinering/planlegging mellom forskjellige ATC-sektorer (av og til i forskjellige land), forskjell i vind fra det som er varslet eller rask endring i vindforholdene, og sikkert en haug andre grunner.
 
Re: Spoilers under landing/oppbremsing.

Dette ble meg fortalt av en Norwegianpilot, og jeg lurer på om han bare var shit-talking om et annet flyselskap eller om det har noe for seg :)

Høres ut som p***preik for å imponere. Alle tabber seg ut av og til og skulle noen mene noe annet om seg selv trenger de et kurs i selvkritikk... :rolleyes:
 
Back
Top