Spille Lotto - vinner aldri jeg...!

Harald Oanes

ScanFlyer Silver
del 1, på mitt språk: fysste episode...

Så gidder jeg altså ikke mer, reise Skandinavia på kryss & tvers for å fotografere fly, jeg vinner jo sjeldent når værmeldingen trekkes... Mine planlagte 5 påskedager på OSL ble knust og ødelagt grunnet været. Man har vel lov til å være litt frustrert etter å ha kjørt 700 km enkel vei for å fotografere fly, og alt man kan - er å høre flyene oppe i tåkehavet mens man blir fullstendig gjennomvåt av regn fra man står opp til man legger seg... Og da må man jo bare sitte alene på hotellrommet og se ut av vinduet om himmelen overhodet finnes der oppe. Mirakuløst fikk jeg 2 timer på Vollen uten alt for mye regn, og hvor tåken i alle fall lettet litt over kontrolltårnet. Men disse to timer på Vollen sammen med Stein Putz var i alle fall svært hyggelig og en god trøst oppi drittværet. Kjekt å prate sammen når man har felles fortid innen yrkesvalg og interesse.
Men man vant ikke i Lotto lell, fordi om tåken lettet litt og regnet gikk ned på intervall - så måtte selvfølgelig resten av Lotto-kupongen bli ødelagt av hvor gutta i tårnet sender sine fly opp og ned... Som vanlig når jeg er på OSL, så kommer aldri de flyene jeg så svært gjerne vil se/fotografere akkurat der jeg står, nei de kommer selvsagt på den annen bane! Og strever jeg meg inn i bilen med min tidvis idiotisk dårlige kropp, og kjører en annen plass for å fange jernfugler, ja da tar selvsagt gutta i tårnet og sender flyene på den banen jeg nettopp forlot...! Jeg treffer aldri, og jeg gidder heller ikke lengre å prøve, som min far sier - "jeg er alltid på feil sted til feil tid" (sånt sier man når man blir overkjørt av sin egen førerløse personbil...). Og når man også finner ut at det på ens hjemmeflyplass ankom ens favorittmaskin, utrolig nok en DC-8, mens en selv for en gang skyld ikke kan være der, så tenker man sitt...

Så dette blir min finale, jeg har ikke ork til mer Lotto-spill, nå har jeg i løpet av 4 mnd besøkt alle Skandinaviske hovedflyplasser, og alt jeg får oppleve - er regn og tåke, snø og vind. Og som andres bilder fra OSL viser, så ble selvsagt været helt flott dagen etter at jeg reiste videre til Danmark, og like selvsagt var det flotte flyvemaskiner på disse dager jeg gjerne skulle fanget, men nei - jeg tok regnet og tåken med meg til Dk, og fikk en 9 dagers påskeferie uten ett eneste lille gløtt av sol og blå himmel.

Til slutt må nevnes at når man også får gleden av å se - og å nyte, foto-fly-kunst på aller høyeste nivå fra Brudeferden Fra Tromsø, så sitter man igjen og tenker at man kanskje ikke har så mye å bidra med selv, ens egne bilder fades vekk i misunnelse og glede på samme tid... Man blir glad innvendig og vil heller se disse bilder enn å fotografere selv...
Men - uansett, her er mine bilder - de kommer i flere deler, når jeg så er ferdig har jeg ikke så mye mer å fortelle, heller ikke mine bilder... Noen ironiske og småmorsomme kommentarer får jeg heller ikke til lengre, man skal jo være glad når man sitter på Vollen og bivåner rullebanen, men det blir man ikke når man ikke ser den...

Jada, jeg vet at nå er jeg veldig likegyldig og oppgitt, og at ting kommer bedre etter hvert, men dette er ikke syting - jeg har bare mistet interessen for foto-fly-reising...

TAP har etter min mening et utrolig enkelt og flott design, man kan se at det er en grafisk designer som står bak, ikke en skrivebords-direktør. Jeg mangler reg på denne maskin, er det noen som kan hjelpe meg, setter jeg pris på det...
H10_1297-1.jpg

H10_1295.jpg

flere bilder fra samme serie, kan sees her: http://www.fister.no/page302/page20/page54/page56/page56.html

Et annet meget friskt fargeskjema, med flotte og klare farger, er BA - riktige norske farger er det!
H10_0815.jpg

H10_0818.jpg

flere bilder fra samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page76/page24/page33/page38/page38.html

95% av maskinene som landet i mitt lille 2 timers lysglimt var maskiner jeg også lett får sett på Sola, og/eller jeg har nok bilder av fra før, men man fanger dem lell...
H10_0307.jpg

H10_0309.jpg

http://www.fister.no/page85/page1/page53/page112/page112.html

Utenom sosial hygge med Stein Putz, så var turens høydepunkt B777, selv om jeg hadde den fra før...
H10_0430.jpg

H10_0437.jpg

H10_0429b.jpg

http://www.fister.no/page299/page186/page188/page189/page189.html

En nesten helt ny maskin...
H10_1141.jpg

H10_1146.jpg

http://www.fister.no/page4/page26/page41/page50/page50.html

Min fav.737 - 400 utgaven, men med feil farger...
H10_0934.jpg

H10_0474.jpg

H10_0475.jpg

flere bilder i samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page34/page111/page61/page61.html
http://www.fister.no/page78/page227/page87/page93/page93.html

Swiss Army Knife
H10_1282.jpg

H10_1287.jpg

flere bilder i samme serie, kan sees her:
http://www.fister.no/page301/page42/page46/page48/page48.html

Den får være så kjedelig som bare alle gir uttrykk for, men det må da være verdens beste maskin - ingen er jo i nærheten av produksjonstallene til 737...
H10_0781B.jpg

H10_0778.jpg

http://www.fister.no/page301/page34/page51/page5/page5.html

H10_0332.jpg

H10_0331.jpg

http://www.fister.no/page85/page1/page11/page2/page2.html

del 2 følger om litt, så følge med i neste episode, eller var dette siste episode - det får du evt. vite i neste episode (br.Dal 1978)...

hei å hå

H

Last edited:
Bare for å kommentere været og komme med litt konstruktiv kritikk ;) Både i Norge og Danmark er det store sjansen for dårlig vær, spesielt i vinterhalvåret. Tror slik at resultatet ville blitt bedre hvis du la turene dine til sommeren :)

OSL er jo kjent for tåken om vinteren og CPH om vinteren er nesten synonymt med vind og regn.....

Bare for å kommentere været og komme med litt konstruktiv kritikk ;) Både i Norge og Danmark er det store sjansen for dårlig vær, spesielt i vinterhalvåret. Tror slik at resultatet ville blitt bedre hvis du la turene dine til sommeren :)

OSL er jo kjent for tåken om vinteren og CPH om vinteren er nesten synonymt med vind og regn.....

Helt klart... Det er bare det at det er vinteren som er "lav sesong" på jobben, noe som gjør at jeg kan reise stort sett når jeg vil... Om sommeren er det desverre ikke mulig med å ta fri så mye... Pluss at da er min store interesse skip, så det kan bli litt travelt om sommeren...

H

Last edited:
Harald,

Været på bildene dine er omtrent like deprimerende som det jeg blir av å lese dine tanker om egne bilder og... jeg håper ikke det står mellom linjene at du gir opp fotografering av fly.....?? Bildene dine er etter min mening blandt topp 3 av alt som kommer her inne.. jeg vil alltid ha mer og ukas/dagens høydepunkt er nye tråder/bilder fra deg.

Synes det er leit å høre at turen din regnet helt bort og at det ikke var noen suksess. Jeg forstår godt skuffelsen din etter mange kilometer asfalt kun for å treffe på tåke og regn, men vær så snill, fortsett å ta bilder og delingen av de... Hva så om du har sett bilder fra en med fotoutstyr til samme pris som det bilen min koster og en adgang de fleste kan drømme om, fortsett, bildene dine er i klasse for seg. Folk (gærne folk riktignok) fortsetter å gå langrenn, løpe maraton og sprint, selvom de aldri vil vinne et OL-gull.
Fortsett fortsett fortsett!!! :)

Den svarte himmelen gir et nydelig lys på flyene (selvom du ønsket deg sol) og jeg rett og slett digger bildet av verdens peneste fly, T7'en som krabber seg ned gjennom en kølsvart himmel! Mmmmm! Takk! :-D

Den svarte himmelen gir et nydelig lys på flyene (selvom du ønsket deg sol) og jeg rett og slett digger bildet av verdens peneste fly, T7'en som krabber seg ned gjennom en kølsvart himmel! Mmmmm! Takk! :-D

Veldig enig, nærmest trolsk stemning!
Flotte bilder :)

Harald,

Været på bildene dine er omtrent like deprimerende som det jeg blir av å lese dine tanker om egne bilder og... jeg håper ikke det står mellom linjene at du gir opp fotografering av fly.....?? Bildene dine er etter min mening blandt topp 3 av alt som kommer her inne.. jeg vil alltid ha mer og ukas/dagens høydepunkt er nye tråder/bilder fra deg.

Synes det er leit å høre at turen din regnet helt bort og at det ikke var noen suksess. Jeg forstår godt skuffelsen din etter mange kilometer asfalt kun for å treffe på tåke og regn, men vær så snill, fortsett å ta bilder og delingen av de... Hva så om du har sett bilder fra en med fotoutstyr til samme pris som det bilen min koster og en adgang de fleste kan drømme om, fortsett, bildene dine er i klasse for seg. Folk (gærne folk riktignok) fortsetter å gå langrenn, løpe maraton og sprint, selvom de aldri vil vinne et OL-gull.
Fortsett fortsett fortsett!!! :)

What he said!!!

Kanskje jeg er slem og ufølson, men jeg måtte likevel smile litt over elendigheten. Skjønner godt at mer regn og tåke ikke akkurat står høyest på en vestlendings ønskeliste, men du har likevel en litt tragikomiskmunter undertone som gjør at jeg må flire litt. Dessuten har du igjen lykkes med å sette ditt personlige preg på drittværsbildene, og det gjorde dem absolutt severdige.

Galgenhumor er bra, og det kommer overhodet ikke på tale å legge ned kameraet, Hr. Oanes! Da melder jeg meg ut av forumet.

Enig med Epsilon. Dine bilder er blandt de beste som blir postet her. Virkelig synd med været på turen din, men håper du ikke gir opp av den grunn. Stå på, og jeg håper det snart kommer mer bilder fra deg. :)

Prøv deg å slutte med flybilder. Dette er fantastiske bilder jeg ikke får til. All honnør til deg og andre som gir inspirasjon til fotografering på dette nivået.

B777, make my day.

Du mestrer drittværet ganske bra med kameraet Harald :)
Blir bra det du leverer, men er ganske enig med deg i RWY bruken i at de lander hytt i pine her og der,
men la det være evig nordavindpå OSL, så skjer det at det er mest en bane til landing og en til tak-off :D
Vi driter de de få norske selskapene som lander på 01L de dagene :p

Harald,

Ikke vær redd for det! Vi vil sette han i stolen og tvangsrulle han til flyplassen om han gir seg :lol:

kan kun være helt enig....
Synes at PK og LH billederne med den meget mørke himmel som baggrund er gode, rigtig
gode...fantastisk kontrast
Keep èm coming, mate
Hilsen
Ole

Hei hei,

Tja, tror kanskje du er klar for en ny utfordring.. Bildene du leverer viser at du mestrer de værste miljøer uten problem. Hva med å droppe ett par flyturer og heller invistere i et bildebehandlings program? Tror du sitter på så pass mange blinkskudd som med bittelitt justeringer og kanskje et litt annet bildeutsnitt vil bli til den "foto-fly-kunst" du ønsker. Dessuten skriver du steike godt, nesten som du kunne laget en bok om dine turer hvor du presenterer bildene sammen med en god historie om hvordan opplevelsen var :) for dette var faktisk oppslukende lesning. Nei, ikke legg bort fly foto - utfordre deg selv !

Lykke til !

Jeg tar av meg hatten, luen, capsen og hva det nå måtte være for disse fantastiske bildene! Eller på ditt språk: flåtte bilda!

Meget god fargeredigering, likte spesielt godt PIA-bildet, det mørke hvor 777 kommer dalende ned fra skyene! :colgate:

Jeg er full av forståelse for din depresjon over været, og at langturene føltes noe bortkastet.

Men jeg håper det ikke blir slutt på bildene og de trivelige kommentarene dine!

Alle vet jo at vinteren her oppe i steinrøysen er elendig, men disse flotte bildene hadde du jo aldri fått slik, hvis det hadde vært fint vær. Hver årstid sin sjarm.

Jeg vil heller anbefale deg, hvis du har økonomi til det selvfølgelig og heller ta deg en tur, eller to til utlandet om vinteren. I Middelhavet er det jo ikke så værst om vinteren, heller ikke på Kanariøyene. Det er jo mange flyplasser det går an å fotografere på der. Selv skal jeg til Kypros (Larnaca) i slutten av mnd. en liten tur.

PS. Jeg vinner heller aldri i Lotto....og heller ingen andre steder.

Eh, jeg som trodde denne tråden som var så negativt ladet at den ville gå over i anonymitet, for så å svinne hen og smelte sammen med snøen...
Jeg ville jo ikke virke sur og lei, og synes synd på meg selv. Det ligger ganske mye mer bak denne turen enn hva jeg har skrevet, men det blir for personlig til å komme inn på, derfor vil jeg ikke det...

Lysten til å fotografere kommer nok tilbake, sikkert allerede når regnet har tørket opp og båten er på sjøen... Og hjelper ikke det, så hjelper det i alle fall med den utrolig hyggelige tilbakemelding jeg har fått her, og ikke minst den gode støtten det er i at folk er hyggelige mot en... Så takk alle som har giddet å se på mine bilder, samt skrevet noen ord i tillegg - tusen takk, det varmer godt i en hverdag som ikke alltid er så god for tiden. Takk!

hei å hå

H

Back