Spesielle meteorologiske forhold!

LN-ATC

ScanFlyer Silver
God morgen!

Akkurat nå befinner det seg tydligvis et passe stort høytrykk mellom Norge og UK. Og i tillegg så har visst Sola og Heathrow en felles VHF-frekvens, 118.500 MHz. Hvordan vet jeg det? Jo, jeg får inn fly som ligger på finalene 09R og 09L på Heathrow på VHF-mottakeren i tårnet her på Sola! :) (Strengt tatt står vel den mottakerantenna utenfor flyplassgjerdet, på en knaus rett øst av Sola sentrum.) Hørte akkurat BA026 lese tilbake landingsklarering på 09R, og BA012 på 09L(?) noen minutter senere.

Jeg har aldri før opplevd å få inn trafikk på Heahtrow, men jeg kan for eksempel huske å ha fått inn Edinburgh Ground på vår Ground-frekvens, som er felles.

Normalt er man avhengig av fri sikt for å motta på VHF-båndet, men under spesielle høytrykksfordhold gis det tydligvis dispensasjon fra denne regelen.

Hilsen trøtt nattevakt med en halvtime igjen igjen før 3 uker ferie!
 
Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

Får håpe du er våken nok til ikke å bryte inn og gi klarsignal for landing på Sola da. :cool2
 
Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

Hehe intet nytt fenomen dette...

På gamle Fornebu husker jeg atc kommunikasjon fra Kastrup slo inn rett som det var. Og heldigvis, du bare får dem inn på høytaleren, du klarer ikke svare dem...

Men morsomt å høre på er det...

:up:
 
Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

Det er jo disse radiosignalene som blir bøyd oppover av høytrykket, og dermed går over lengre områder enn vanlig, enkelt fortalt. Samme fenomen som gir 'falsk nedbør' på radar... :)
 
Replying to Topic 'Spesielle meteorologiske forhold!'

På OSL har det vel også rett som det er slått inn snakk fra Billund TWR som deler 118.300..
 
Søndag ettermiddag når jeg kjørte hjem fra Flesland etter endt flygning var det en Britisk kanal med klassisk musikk som forstyrret inn på nrk mp3 sin frekvens 95,4. Faktisk flere ganger var den britiske kanalen så sterk at det ikke var mulig å høre nrk mp3!

Når jeg fløy på lørdag var trykket 1035mb og på Søndag 1030mb.
 
Originally posted by Blubird





Det er jo disse radiosignalene som blir bøyd oppover av høytrykket, og dermed går over lengre områder enn vanlig, enkelt fortalt. Samme fenomen som gir 'falsk nedbør' på radar... :)

Nesten, signalene blir bøyd nedover. Radiosignaler i det frekvensområdet går nokså rettlinjet. Men når de ved spesielle meterologiske forhold oppe i atmosfæren blir reflektert nedover mot jorden igjen kan de "overvinne" jordens krumning og fjell og nå betydelig lenger.

Det samme skjer med CB radioer og fjernsynssendinger. På 70/80 tallet var det mange på vestkysten av Norge som hadde "englandsantenne" for å ta inn engelske fjernsynskanaler om sommeren. Dette var før parabolen sin tid. Men det virket kun når det var høytrykk i nordsjøen.
 
Back
Top