Spennende høst for sas

Spennende høst for sas

SAS har svåra ekonomiska problem och kommer att skära i personalstyrkan.

Samtidigt vill bolaget sänka personalens löner efter storförlust
Minst 1 000 personer får gå från flygbolaget SAS.

Dessutom vill koncernchefen sänka lönerna kraftigt.

- Det handlar ytterst om SAS överlevnad, säger Mats Jansson, VD och koncernchef i ett pressmeddelande.

http://mobil.aftonbladet.se/nyheter/article5632325.ab

hvordan tar folket imot denne???

Last edited by a moderator:
Re: Spennende høst for sas

Og ikke et ord om strategivalg utover kutt....
Det kan godt hende at SAS' fremtid er som et mindre selskap, mer fokusert som bisnisselskap og for de som virkelig trenger et nettverksselskap - så kan DY få LCC-markedet, dvs at markedet deles. I så fall må SAS kutte hardt, men de må også satse på et skikkelig kvalitetsprodukt for det som blir igjen - inkludert IC.

I så fall ville jeg frykte at WF også kunne ryke ut av SAS, siden WF for en stor del driver med distriktspolitikkflyging, ikke direkte bisnissrettet (i betydningen hvem de har som målgruppe).

Tja, all den tid WF faktisk leverar overskot og skjøttar sakene sine bra (i tilegg kjem WIAS), så vert dei nok verande i SAS-gruppa...

- Jeg representerer lønninger som ligger på nivå med resten av bransjen. Vi har allerede gjennomført både lønnsfrys og kutt i pensjons- og forsikringsordninger, så nå er det lite å hente, sier Wikestad til E24.

- Vi er allerede på smertegrensen. Det lønnsnivået vi har nå gjør det vanskelig å sikre rekruttering, sier Wikestad.
http://e24.no/boers-og-finans/article3212438.ece

Det blir tøft i SAS framover nå. Mye har blitt gjort de siste årene og det har ikke alltid vært lett men nå blir det knaltøft. Men nå står det mellom videre drift og konkurs. Når det gjelder lønnsnivået som Wikestad snakker om så får de i SGS forholdsvis godt betalt så liiiiit å gå på har de vel. MEN jeg lønnskutt er kjipt, veldig kjipt, håper ikke det rengs.

Wikestad er nok inne på noe vesentlig der mht rekruttering hvis lønnsnivået skal ytterligere ned. Da risikerer man å gå glipp av de beste hodene og resultatet blir ikke nødvendigvis like godt.
Den største effekten er etter min mening å hele tiden jobbe med produktforbedring og innovasjon slik at må på dette viset kan få utnyttet ressursene bedre, og dermed produsere mer pr ansatt/ time på ALLE nivåer.

That`s what WE do ;-)

Det har vært tøft å være SAS ansatt i mange år nå. En sammenhengende sparekampanje de siste 4-5 årene har ikke gitt de resultater som er nødvendig. Så kan man spørre seg om vi har bra nok ledere i disse nedgangstider som ikke har klart å få bedre resultater.
Når det er sagt så er SAS slett ikke alene om å levere dårlige resultater i disse tider og SAS har finansielle muskler til å overleve dette hvis eierene vil. Men det er faktisk mulig og nødvendig å skjære ned på antall ansatte i selskapet for å bedre lønnsomheten. Kundene "flykter" til Norwegian som har laverer kostnader og dårligerer service, det er kanskje det nivået som SAS må legge seg på.??

Kundene "flykter" til Norwegian som har laverer kostnader og dårligerer service, det er kanskje det nivået som SAS må legge seg på.??

Jeg skjønner hvor du vil, men jeg vil vel hevde at så lenge ikke noe uforutsett skjer så tror jeg en blindtest av servicen ikke vil kunne avsløre hvem som er hvem. Så kan man selvsagt trekke frem at enkelte selskaper er bedre til å ta vare på sine kunder når noe går galt, men det får da være opp til den enkelte å gjøre seg opp en mening om sannsynligheten for irregularitet. Jeg synes enn så lenge at DY og SK leverer et ombordprodukt (iallefall innenlands) som er tilnærmet likeverdig. Servicen i forkant og etterkant av flygningen er det litt variasjon på. DY gir billett på mobilen (noe SAS vel også skulle starte med), mens SK gir mulighet til innsjekk på internett. SK har også et fortrinn i forhold til større frekvens, men om begge flyr på det tidspunktet jeg skal reise så er det ikke den helt store forskjellen.

Kundene "flykter" til Norwegian som har laverer kostnader og dårligerer service, det er kanskje det nivået som SAS må legge seg på.??

Det med at Norwegian har dårligere service har jeg ikke lagt noen merke til. De gangene jeg har hatt grunn til å klage på servicen, så har det vært i SAS-sammenheng.

En sammenhengende sparekampanje de siste 4-5 årene har ikke gitt de resultater som er nødvendig.
Sett med mine øyne virker det som om at SAS sparer og sparer, men det skjer ALDRI noe, kampanjene som lansereres som perler på en snor er resultatløse. Er det tilfelle?

I så fall ville jeg frykte at WF også kunne ryke ut av SAS, siden WF for en stor del driver med distriktspolitikkflyging, ikke direkte bisnissrettet (i betydningen hvem de har som målgruppe).

Uenig i synet på WF. WF er jo i høyeste grad et nettverksselskap og jeg skjønner ikke hvorfor du mener de ikke er businessrettet.....de er jo ikke akurat noen LCC

Sett med mine øyne virker det som om at SAS sparer og sparer, men det skjer ALDRI noe, kampanjene som lansereres som perler på en snor er resultatløse. Er det tilfelle?

Du er inne på noe der !! I mine snart 20 år i SAS så har jeg aldri egentlig sett at det har skjedd så vedlig mye under sparekampanjene.

Uenig i synet på WF. WF er jo i høyeste grad et nettverksselskap og jeg skjønner ikke hvorfor du mener de ikke er businessrettet.....de er jo ikke akurat noen LCC

WF er todelt; på den ene siden den kommersielle virksomheten som i høyeste grad hører hjemme i et "bisniss-SAS", og kortbanerutene, som retter seg mot både bizpax og hvermansen i distriktene. På kortbanerutene er WF ikke noen LCC, men de er jo ikke et biz-selskap heller, de er mer å betrakte som en flyvende lokalbuss. Så lenge WF tjener penger på det er det i og for seg liten grunn til å selge det (og i så fall ville jo et annet selskap få kloa i "halve Norge"), men jeg ser ikke helt at subsidierte lokalbusser er en del av en bizpax-strategi.

WF er todelt; på den ene siden den kommersielle virksomheten som i høyeste grad hører hjemme i et "bisniss-SAS", og kortbanerutene, som retter seg mot både bizpax og hvermansen i distriktene. På kortbanerutene er WF ikke noen LCC, men de er jo ikke et biz-selskap heller, de er mer å betrakte som en flyvende lokalbuss. Så lenge WF tjener penger på det er det i og for seg liten grunn til å selge det (og i så fall ville jo et annet selskap få kloa i "halve Norge"), men jeg ser ikke helt at subsidierte lokalbusser er en del av en bizpax-strategi.

Så må man også tenke på at WF er todelt på en annen måte her - anbudsruter og ikke anbudsruter. Det blir litt feil å forvente at de skal opptre som LCC på ruter der det er tynt belegg og staten spytter inn penger for at folk skal fly.

Last edited:

Du er inne på noe der !! I mine snart 20 år i SAS så har jeg aldri egentlig sett at det har skjedd så vedlig mye under sparekampanjene.

Resultatet er som regel at de unge i kabinen forsvinner...

Da må Lindegaard ha løyet på seg 12-13 Mrd ?

Mulig at det er de flyvende som har tatt alt da ? ,for de har i alle fall merket det...

Kundene "flykter" til Norwegian

Flykter? I realiteten blir de jo jaget. Ref. f.eks. Norwegian sin oppstart på Oslo-Molde.

Norwegian: -Vi starter med to rundturer Oslo-Molde.
SAS: -Jaja, da legger vi ned to rundturer. Værsågod, her er kundene dere trenger...

Så mye for jagingen. Resten lokkes enkelt:

Norwegian: -OK, hehe. Vi ser dere prøver å gjøre det samlede rutetilbudet litt latterlig her, så vi takker for hjelpen og øker tilsvarende.

Så må man også tenke på at WF er todelt på en annen måte her - anbudsruter og ikke anbudsruter. Det blir litt feil å forvente at de skal opptre som LCC på ruter der det er tynt belegg og saten spytter inn penger for at folk skal fly.

Nettopp! Anbudsrutene er hverken LCC eller bisnissruter, men nærmest flygende lokalbusser. Og jeg er usikker på om slike lokalbusser vil passe inn i en strategi om å være en businessman's airline.

Tja, all den tid WF faktisk leverar overskot og skjøttar sakene sine bra (i tilegg kjem WIAS), så vert dei nok verande i SAS-gruppa...

Betyr det at overskuddet i WF går som konsernbidrag til hovedkontoret i Sverige?

Wikestad er nok inne på noe vesentlig der mht rekruttering hvis lønnsnivået skal ytterligere ned. Da risikerer man å gå glipp av de beste hodene og resultatet blir ikke nødvendigvis like godt.
Den største effekten er etter min mening å hele tiden jobbe med produktforbedring og innovasjon slik at må på dette viset kan få utnyttet ressursene bedre, og dermed produsere mer pr ansatt/ time på ALLE nivåer.

That`s what WE do ;-)

Meget gode tanker Farmer, det slike tanker som burde vaere "Core" fremover i SAS Systemet....da vil man lykkes.....

Back