Spekulasjoner, rykter, refleksjoner og annet rundt MH17 (17/7/14)

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
@KristianSK.. hvis dette får spekulasjoner som Anwar Ibrahim og kaptein på MH 370, kan det lett føre til tilsvarende her.

Da kan det lett bli stoore problem for MH... Skal ikke til KUL nå ( ofte der ), men etter 370 har jeg allerede bestemt å holde meg unna,MH ( topp selskap jeg har fløyet mye ). 370 er ikke løst..

Re: Malaysisk 772 styrtet/skutt ned nær Ukraina (MH17, AMS-KUL, 17/7/14)

En tragedie! MH igjenn, finner ikke ord. Ut i fra bildene, ser utstyret som skytter misillene stort ut. Kan vel bli et spørsmål om å "ta det ut" (les: bombe det)?

Men kan ikke de allikevel ha rapportert noe til ATC underveis?

Ifølge Flightradar var det 2 fly som var "nære" ( ca 25km) fra ulykkesflyet. Om de ikke har sett noe så har de vel iallefall hørt noe på radioen. Spørs dog hvor mye som lekker ut til pressen. Dette lukter fort internasjonal krise lang vei

Ukrainsk ATC er neppe de mest medellsomme. Mulig det dukker opp noe når de frigjør lydopptakene.

En ufattelig tragedie enten det var en bevisst handling eller ei. Nå må maktfolka ta seg sammen og opptre som statsledere og ikke som småunger.

Fra artikkelen:

In the third part of conversation Cossack commander Nikolay Kozitsin talking to an unidentified militant cynically suggests that the Malaysia Airlines airplane could've been carrying spies, as, otherwise, it would have no business flying in that area.

De har tydeligvis ikke hatt snøringa på at ordinær rutetrafikk fortsatt har gått over hodet på dem.. Selv trodde jeg ikke det ville være et problem fordi jeg betvilte at de (seperatistene) hadde noe form for luftvern som strakk seg så høyt opp..

Så feil kan man ta...

CNN sier at den ikke er funnet ...

Tv2 melder at boksene er funnet, men har ikke sagt noe om at de er sendt til Moskva.

Ukraina skylder på Russland. Russland skylder på Ukraina. Ferdskriveren er i følge enkelte medier funnet av pro-russiske separatister og sendt til Moskva. Snakk om potensielt suppe... Får håpe nøytrale parter/ekspertise får gjort nødvendige undersøkelser slik at man får er korrekt bilde av hva/hvem/hvordan osv. Tragisk sak!

Selv trodde jeg ikke det ville være et problem fordi jeg betvilte at de (seperatistene) hadde noe form for luftvern som strakk seg så høyt opp..

Så feil kan man ta...

Russland har forsørget de Russisk vennlige seperatistene med store mengder utstyr og våpen de siste måneder. En katastrofe som Putin og Russiske militærledere må stilles til ansvar for i Haag domstolen!

Sett fra en side virker det nesten som en separatist gruppe har klart å komme over noen raketter, kan ikke helt få det til å stemme at Russland har noen interesse av å skyte ned sivile fly og tror de har litt bedre kontroll på hva de gjør enn "amatører" med tilfeldige våpen..
Eller vil Putin tørre å spekulere i akkurat dette? Dette blir fort politisk dynamitt og kan fort skade Putins interesser selv om han ikke har noe med dette å gjøre...

Russland har forsørget de Russisk vennlige seperatistene med store mengder utstyr og våpen de siste måneder. En katastrofe som Putin og Russiske militærledere må stilles til ansvar for i Haag domstolen!

Tiltredes , men det her her storpolitikken vil få noen utfordringer i den nærmeste tiden.
Ikke godt å spå om utfallet nå.
Jeg husker godt når KAL007 ble skutt ned. Det var noe muntlig sabelraslig mellom statene som var involvert før
hendelsen gikk over i historien.
Jeg er redd for at denne tragiske hendelsen idag får samme resultat.
Som i alle konflikter , det er de uskyldige sivile som rammes.

Det er trigger happy folk som bor der. Gi de slikt utstyr så ville det gå slik.
Rart de tillater sivil luftfart igjennom området. Blir så nært oss når det er så mange norske som bruker denne ruten til Asia.

Back