• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Spekulasjoner rundt nye SAS langlinjer - 2026 edition

2030 blir lenge å vente. Med transfer + Point-to-ponint trafikken, må det da bli større maskiner enn A321 på OSL-JFK?
Ja. Mig bekendt er det lidt en nødløsning med A321, i hvert fald om sommeren. Nogle af standpladserne ved Terminal 1 kan kun håndtere fly op til A321 størrelse, de er nemmere at få end dem til widebody. Da det samtidigt er begrænset hvor A321 kan bruges i det nuværende rutenet, og den samlede longhaul flåde er begrænset, så har det været nemmest at gøre OSL-EWR/JFK til A321. Alternativet havde været samme setup men til/fra ARN, da A321 er for lille på alle ruter fra CPH undtagen YYZ (indtil videre) om sommeren.

Dersom A330 reintroduseres på OSL, så skal det egentlig bli spennende å se hvor de ender opp med å bruke A321LR. Skulle trafikken til Kanada øke mtp samarbeidet med WestJet, så er de fort for små der også.

Dersom A330 reintroduseres på OSL, så skal det egentlig bli spennende å se hvor de ender opp med å bruke A321LR. Skulle trafikken til Kanada øke mtp samarbeidet med WestJet, så er de fort for små der også.
Hvis/ når OSL og ARN rutene blir flyttet over til JFK så er vel det trolig at vi vil se følgende rutetilbud til NYC:
CPH-EWR: 1x daglig SK 32Q/ 333 (kommer ann på om 1 av 2 daglige på JFK flys med 32Q eller begge med 333)
CPH-JFK: 2x daglige SK (1x 32Q + 1x 333 eller 2x 333) + 1x DL 767/330 på tidlig avgangen.
ARN-JFK: 1x daglig SK 333 + 1x DL 767/330.
OSL-JFK: 1x daglig SK 333. Den 2. OSL-NYC avgangen på sommerstid tipper jeg vil forsvinne eventuelt på sikt bli utført av Delta.

Dette binder da opp 1x SK321LR (32Q) på NYC ruten (JFK/ EWR).
De 2 andre A321LR kan muligens da settes inn på CPH-IAD og CPH-YYZ.

Men begynner vi ikke å spore litt av topic som omhandlet nye SAS langdistanse ruter i 2026?
Her tror jeg nok vi vil mest sannsynlig se IAH, MEX eller en Gulf (Midtøsten)/ India rute med A333/ 359.

Hvis/ når OSL og ARN rutene blir flyttet over til JFK så er vel det trolig at vi vil se følgende rutetilbud til NYC:
CPH-EWR: 1x daglig SK 32Q/ 333 (kommer ann på om 1 av 2 daglige på JFK flys med 32Q eller begge med 333)
CPH-JFK: 2x daglige SK (1x 32Q + 1x 333 eller 2x 333) + 1x DL 767/330 på tidlig avgangen.
ARN-JFK: 1x daglig SK 333 + 1x DL 767/330.
OSL-JFK: 1x daglig SK 333. Den 2. OSL-NYC avgangen på sommerstid tipper jeg vil forsvinne eventuelt på sikt bli utført av Delta.

Dette binder da opp 1x SK321LR (32Q) på NYC ruten (JFK/ EWR).
De 2 andre A321LR kan muligens da settes inn på CPH-IAD og CPH-YYZ.

Men begynner vi ikke å spore litt av topic som omhandlet nye SAS langdistanse ruter i 2026?
Her tror jeg nok vi vil mest sannsynlig se IAH, MEX eller en Gulf (Midtøsten)/ India rute med A333/ 359.
Jeg tror det er mere sandsynligt, at de vil bruges til nye ruter. En A321 er alt for lille til IAD om sommeren, den skal gå med 6 ugentlige A350 til sommer, så det ville være en voldsom nedgang i kapacitet. Med stor fremgang i passagerer til Canada er CPH-YUL næppe utænkeligt. AUH i samarbejde med Etihad, enten som ekstra fra CPH eller alene fra OSL eller ARN, da Etihad selv mangler kapacitet. Eller måske BOS fra ARN eller OSL. Vinterruterne: CPH-YYZ, CPH-IAD og OSL-EWR (evt. JFK) ændres der næppe på.

Jeg tror det er mere sandsynligt, at de vil bruges til nye ruter. En A321 er alt for lille til IAD om sommeren, den skal gå med 6 ugentlige A350 til sommer, så det ville være en voldsom nedgang i kapacitet. Med stor fremgang i passagerer til Canada er CPH-YUL næppe utænkeligt. AUH i samarbejde med Etihad, enten som ekstra fra CPH eller alene fra OSL eller ARN, da Etihad selv mangler kapacitet. Eller måske BOS fra ARN eller OSL. Vinterruterne: CPH-YYZ, CPH-IAD og OSL-EWR (evt. JFK) ændres der næppe på.

Det jeg skrev var med utgangspunkt i dagens LH-flåte (inkl de 2 A359 som vel er på vei inn).
Hvis SAS går til det skritt å får inn flere LH-fly så er jeg enig med deg at da vil det være mer sansynnlig at A321(X)LR flyene (inkl eventuelle flere enn i dag) vil bli brukt på sekundære nye ruter.

Men skulle SK907/908 komme over på JFK må da A321 fort bli for liten også på vinteren?
Det kan jeg have min tvivl om. I dag er der trods alt kun 6 ugentlige A321 til EWR om vinteren, så en daglig til JFK ville trods alt være en lille forøgelse. OSL har den ulempe ikke at være nogen specielt stor international destination. Mange af de store indenrigsdestinationer i Norge har også gode forbindelser via CPH og AMS i forvejen, som tilbyder bedre forbindelser videre og derfor fjerner en del af behovet for feed via OSL og JFK.

Point to point er jo en ting, men feed til Delta er noe annet. Dersom man fyller maskinen til EWR. Så må det være et større marked når feed er på plass.

Point to point er jo en ting, men feed til Delta er noe annet. Dersom man fyller maskinen til EWR. Så må det være et større marked når feed er på plass.
Jeg har fundet load factor og passagertal for de skandinaviske USA-ruter fra juni 2025 på Airliners.net. Der var OSL-EWR den dårligst præsterende for SAS på passagertal og næstdårligst på load factor. Generelt kan man se, at OSL er det mindste marked for NYC af de tre hovedstæder. Jeg har ikke tallene for denne vinter indtil videre, men det må forventes at load factoren er faldet markant, da vinter er lavsæson, både på OSL-JFK og EWR. For passagerer der skal fra BGO, SVG og TRD kan ligeså godt flyve via CPH eller AMS, uanset om de skal til NYC eller videre til f.eks. LAX, MIA etc. som er de populære vinterdestinationer. Passagerer fra OSL som skal til andre destinationer end NYC kan også med fordel flyve via CPH eller AMS, og undgå immigration samt terminalskift i JFK. Jeg tror en daglig A321 på OSL-JFK vil være en passende kapacitet om vinteren, på kort sigt. Det kan selvfølgelig være, at det ændrer sig. Det kan også være ARN der får A321 om vinteren.

Attachments

• 1000079588.webp
    1000079588.webp
    60.8 KB · Views: 68
Jeg har fundet load factor og passagertal for de skandinaviske USA-ruter fra juni 2025 på Airliners.net. Der var OSL-EWR den dårligst præsterende for SAS på passagertal og næstdårligst på load factor. Generelt kan man se, at OSL er det mindste marked for NYC af de tre hovedstæder. Jeg har ikke tallene for denne vinter indtil videre, men det må forventes at load factoren er faldet markant, da vinter er lavsæson, både på OSL-JFK og EWR. For passagerer der skal fra BGO, SVG og TRD kan ligeså godt flyve via CPH eller AMS, uanset om de skal til NYC eller videre til f.eks. LAX, MIA etc. som er de populære vinterdestinationer. Passagerer fra OSL som skal til andre destinationer end NYC kan også med fordel flyve via CPH eller AMS, og undgå immigration samt terminalskift i JFK. Jeg tror en daglig A321 på OSL-JFK vil være en passende kapacitet om vinteren, på kort sigt. Det kan selvfølgelig være, at det ændrer sig. Det kan også være ARN der får A321 om vinteren.
Egentlig bør SAS bare legge ned OSL-EWR/JFK siden ruten nå går så dårlig, og heller bruke A321 maskinen på de lukrative rutene sine fra Kastrup. Det er vel ingen vits i å henge på denne syltynne ruten lengre siden selskapet nå er mindre og mindre viktig for Norge.

Egentlig bør SAS bare legge ned OSL-EWR/JFK siden ruten nå går så dårlig, og heller bruke A321 maskinen på de lukrative rutene sine fra Kastrup. Det er vel ingen vits i å henge på denne syltynne ruten lengre siden selskapet nå er mindre og mindre viktig for Norge.
Basert på LF oversikten som SAS Viking postet så hadde OSL-NYC (EWR + JFK) til sammen ca 1 800 flere SK passasjerer enn ARN-NYC (flyr kun til EWR) i juni 2025. Og belegget på OSL-NYC når man slår sammen EWR og JFK ligger rett under ARN-EWR, så OSL rutene går ikke dårlig eller kan kalles for syltynne.
Det at SAS betjener både EWR og JFK er nok imot deres eget ønske og hadde det vært gate kapasitet på JFK T1 så ville alle SK flighter dit blitt flydd med A330/350. Når det blir plass på JFK så flyttes nok resten av EWR rutene over til JFK, med muligens unntak av 1 daglig CPH-EWR.

Ps: Denne diskusjonen som nå kun omhandler SAS eksisterende ruter bør kanskje flyttes over til en annen tråd. Mener å huske at det finnes en tråd ang SAS ruter i SkyTeam (som ble opprettet ifb allianse skiftet).

Ja verkligen 😀.

På insideflyer som jag refererade till så kommenteras det att pga av hela grönlands/trump cirkusen förra veckan så ville SAS vänta med utannonseringen. Det kunde visst ha en påverkan på USA trafiken (en hint att IAH var en utav de tilltänkta…😉). Men om det hela är sant eller bara ett rykte som dör, vet vi väll inom ett par veckor 🙂

IAH nevnes jo, noe som er forståelig. Et langskudd, som ville vært veldig i tiden er jo AUS? Delta prøver jo å bygge opp noe der i tillegg. SK har jo flydd dit ved noen anledninger.

AUS är ju en Delta focus city så det talar väl mer för AUS. Läste en artikel att Delta bygger upp AUS också. Men jag skulle tro att IAH är en större slutdestination och frågan är väll hur mycket SAS är intressera av transfer vidare, eller om man siktar framförallt på trafik till Texas.

Edit: ser man på KLM så har väl de nästan 2 x dagligen till IAH men bara 2-3 x vecka på AUS. Det kanske ger en fingervisning.

Och så visar det sig att det bara var ett rykte eller USA var inte ens med i deras planer 😉

Det skal bli spennende å se om SAS nå avventer den poltiske situasjonen mtp USA satsingen. Men hvor skal de ellers plassere kapasiteten? Det gjør vel kanskje også at man vil avvente strategiske valg mtp flåten. USA har jo vært noe trygt og forutsigbart for et ganske bra volum. Sør-Amerika og Afrika er nytt og spennende, men samtidig veldig usikkert, sammenlignet med det USA har vært.

Ja det blir onekligen spännande.

Det mest upplagda och lukrativa är väl kanske USA. Fint inför en framtida JV också. Men USA är kanske lite osäkert nu, vad vet jag :) Jag siktar fortfarande på HKG följt av MEX och sedan en grupp bestående av IAH, DEL, JNB och GRU.

Spekulerer noen i A321 til DXB? Er det noen SkyTeam selskaper som går videre østover derfra som kan connecte?
Det er vel meg som dro frem DXB og Gulf området generelt.
Det gjorde jeg ikke fordi jeg ser på det noe som er aktuelt nå, men i fremtiden spesielt hvis SAS får flere LH fly og enda mer aktuelt om dem får flere A321(X)LR.
Og hovedtanken min er at SAS da kan tappe inn i markeder (også secondary i USA/ Canada) hvor resten av AF/KL og DL står svake og på den måten kan CPH fungere som en hub for USA-Midtøsten trafikken. Det er trolig ikke plass til slike ruter i AMS og CDG, da er CPH og SAS et godt alternativ.

Jeg ser noen drar frem politiske situasjoner som hindringer for å starte nye ruter, men slik jeg ser det så vil det alltid være spente politiske og militære situasjoner i verden og så lenge det ikke skjer på destinasjonen så bør man ikke unnlate å vurdere og starte ruten hvis det er et passasjer - og økonomisk grunnlag for det. SAS og andre selskaper har lenge flydd over eller rundt konfliktsoner så det bør dem kunne fortsette også den dag idag.

Back