• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

SK Spekulasjoner rundt nye SAS langlinjer - 2026 edition

Er alt håp borte i å få noe nytt fra OSL og ARN?
Det primære fokus er CPH nu og få bygget en ordentlig hub struktur op der. Men jeg tror at ARN og OSL får glæde af nye ruter, når/hvis SAS kommer med i joint venture samarbejdet med DL/VS/AF/KL. I så fald ville ruter til nogle af DL's hubs i USA næppe være utænkelige

Du har säkert rätt men ser man på top 30 unserved routes from CPH så ligger GRU på plats 25 medan EZE inte är med. Samtidigt skulle jag tro att det är en liten större del business till GRU och en lite kortare tur (kan det vara cirka 2 timmar?). I den andra skålen så är det som du säger Aerolineas och en skyteam hub och det är en faktor.

Personligen hoppas jag nog på EZE (otroligt cool stad) men om det står mellan de två skulle jag nog satsa mina pengar på GRU… 🙂
Nonstop CPH-EZE er nok lite trolig pga lav demand, yield og at EZE ligger nesten på Verdens ende.
En ide hvis SAS vil til Sør-Amerika kan jo være et par ukentlige
CPH-GRU-EZE og
CPH-GIG-SCL.

Nonstop CPH-EZE er nok lite trolig pga lav demand, yield og at EZE ligger nesten på Verdens ende.
En ide hvis SAS vil til Sør-Amerika kan jo være et par ukentlige
CPH-GRU-EZE og
CPH-GIG-SCL.
Der burde egentlig også være høj demend på "Lima" og Bogotá for en SAS rute. Der bor rigtig mange latinamerikanere fra Colombia, Perú, og mellemamerika i skåneregionen, samt i det danske hovedstadsområde.

Der burde egentlig også være høj demend på "Lima" og Bogotá for en SAS rute. Der bor rigtig mange latinamerikanere fra Colombia, Perú, og mellemamerika i skåneregionen, samt i det danske hovedstadsområde.
Det er nok flere byer man kan gjøre slik jeg foreslo med EZE inkl Lima og Bogota da med en stopover enten i MEX eller PTY.
Uansett tror jeg det ikke ville være yield eller operasjonelt bærekraftig/ fornuftig å fly til disse byene Nonstop, da er det bedre å fly til/fra CPH som redeye og så ta en leg internt i Sør Amerika på dagtid. Dette var vel noe som flere Europeiske selskaper gjorde før om om jeg ikke tar feil KLM gjør i dag mellom SCL og EZE.

Det er nok flere byer man kan gjøre slik jeg foreslo med EZE inkl Lima og Bogota da med en stopover enten i MEX eller PTY.
Stopp i MEX på tur til LIM og BOG er nok uaktuelt. Gir en økning på rundt 25% i distanse. PTY er selvfølgelig en mulighet men tror heller på en trekant LIM+BOG i så fall.

Jag är enig med AndreasN att om SAS tänkt bygga upp en hub och skall täcka in alla kontinenter så är nog GRU, MEX och JNB de mest naturliga. Det är helt enkelt mest business på dem. Och så kommer nog EZE, LIM, BOG eller NBO eventuellt senare.

På ett personligt plan, och med CPH som ”min” flygplats, så hoppas jag att Aeromexico tar MEX och så kan SAS använda kapaciteten någonstans.

Jeg har meget svært ved at se SAS tage konkurrencen op med Etihad eller Emirates til AUH/DXB, eller Qatar til DOH. De mellemøstlige selskaber har i forvejen rigtig mange afgange og kan lukrere på deres mange videre forbindelser fra Mellemøsten. For SAS vil det udelukkende være point-to point, og jeg kan ikke se for mig, at de kan gøre det lønsomt. MEX er en outsider for mig.

Mht. USA tror jeg også IAH er en mulighed, men i første omgang tænker jeg det er mest oplagt at se på Deltas hubs som DTW, MSP eller endda SLC. MCO er vel udelukkende turister - men måske det kan gå som sæsonrute.

Det er svært at forudsige om spændingerne mellem USA og DK gør noget særligt ved efterspørgslenpå rejser til USA fra DK. Jeg tvivler. Hvis efterspørgslen er lavere tror jeg udelukkende det har noget at gøre med prisniveauet i USA - også selvom danskerne siger noget andet. Det er jo let at gemme sig bag "politisk aktivisme" ogskyde skylden på Trump, hvis man ikke havde tænkt sig at rejse derover alligevel pga. prisniveauet.
men i første omgang tænker jeg det er mest oplagt at se på Deltas hubs som DTW, MSP eller endda SLC.”

Den här har jag sett förut och jag har inte riktigt förstått den. Visst de är Delta hubs och de samlar säkert upp en mid-west marknad som vill flyga till Europa, men i min värld kan man räkna antal SAS Diamond medlemmar på en hand som vill flyga till Salt lake city eller Detroit. Och vill man erbjuda SAS kunder en god transfer hub till mindre mid-west städer med Delta, så är jag övertygad att de kan också göra den transferen i ATL, JFK eller BOS.

Tror mere på, at SAS ønsker at minimere risiko i disse geopolitiske ustabile tider. Tænker, at DEL i den forbindelse kunne være aktuel med henblik på at feede til/fra USA-ruterne via CPH. Flowet af trafik mellem Nordamerika og Indien er enormt og mindre påvirket af geopolitiske strømninger.

Det ville ikke overraske mig, hvis JAV er iblandt. Den nye lufthavn skulle åbne til oktober, GL har ikke selv kapaciteten til at flyve endnu, og det kan klares med en A320Neo.
OT, men husk at Air Greenland bruker Jettime fram til de selv får inn LN-RGO i sin flåte i 2027.

Synd at Delta i motsetning til United og American ikke har A321XLR i ordrebøkene.
Helt greit for meg deg. Som passasjer er kryssing av Atlanteren i narrowbody forferdelig. I tillegg slipper jeg å fly XLR hvis delta aldri kjøper de, så slipper jeg unna med max 5ish timer selv :ROFLMAO:

Det er vel ikke veldig langt unna at det hadde latt seg gjøre? 😅 Med XLR altså.
Offisiell rekkevidde er 8700km. OSL-ATL er 7100km. Med tanke på at Airbus er notoriske for å 'strekke' promomateriellet (ellers hadde det vært A320 på Hawaii for 20 år siden), ville det være gangbart på en godværsdag, men høy sjanse for en fuelstopp, spesielt vintertid.

Offisiell rekkevidde er 8700km. OSL-ATL er 7100km. Med tanke på at Airbus er notoriske for å 'strekke' promomateriellet (ellers hadde det vært A320 på Hawaii for 20 år siden), ville det være gangbart på en godværsdag, men høy sjanse for en fuelstopp, spesielt vintertid.

Vel, nå «bommet» kanskje Wizz, men de fleste flåte- og ruteplanleggere i et flyselskap er jo uansett kjent med payload/range.

OSL-ATL er jo snaue 4000nm, en typisk nettverksselskap config med 155-165 seter er vel ganske langt unna maks payload. Så er vel ikke store straffen en XLR må ta på OSL-ATL?

1768598068569.webp

For optimal inntekts skyld, er vel null straff ønskelig. Er det ikke, herr Økonom? ;)

Det kommer jo an på. Det som spiller noen rolle er den totale forskjellen mellom utgifter og inntekter, og det kan innebære og ta en hit på enkelte ruter/avganger hvis det allikevel betyr vesentlig lavere kostnader.

Poenget er at man kanskje klarer fly den full gitt samme konfigurasjon som f.eks SAS? Eller hva vil payload være for 157 passasjerer OSL-ATL, hvis man brukes SAS konfigurasjon som eksempel? Selv om businessetene er tungene er man jo langt unna maks passasjerer.

Back