Spår oppkjøp av Norwegian

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date

CK

ScanFlyer Mile High Club
Spår oppkjøp av Norwegian

Dag Tveterås i Ticket spår at både Norwegian og Hurtigruten kommer til å havne på utenlandske hender.

Nestorene Dag Tveterås og Vagn Sørensen er enige om det meste når de blir bedt om å tolke det de ser i reiselivsindustriens glasskule, skriver Dagens Næringsliv.

- Vi opplever en omfattende globaliseringen, økt mobilitet og dermed økt reisebehov. Sammen med billige distribusjonskanaler er dette veldig positivt for reiseindustrien. Men globaliseringen øker også liberaliseringen og konkurransen. Og behovet for konsolidering eller spesialisering blir mye større, mener Vagn Sørensen, mangeårig direktør i SAS og Austrian og en av Nordens fremste reiselivsnestorer.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1286963.ece?jgo=c1_re&WT.svl=article_image

Re: Spår oppkjøp av Norwegian

Spennende tanker... For åfå Norwegian må noen ut med veldig mange penger...

Hva mener Vagn Sørensen med utsagnet "behovet for konsolidering eller spesialisering blir mye større"...? Konsolidering skjønner jeg betyr større (eller færre) enheter, selv om jeg ikke helt ser hva som skulle være drivkreftene bak nødvendigheten av det (alle sier at økt globalisering og konkurranse krever økt konsolidering, men personlig så tror jeg det behovet er mildt sagt noe overdrevet - det må være andre grunner til at man ønsker å bli større/få færre enheter). Hvor er stordriftsfordelene? Alle flyselskapene konkurrerer vel heller ikke med hverandre, og noen av dem er vel heller komplementære enn konkurrenter i et globalisert marked. I tillegg har man alliansene som iallefall for kundene gir en relativt god koordinering, slik at selv med komplementære aktiviteter så skulle det ikke nødvendigvis være behov for oppkjøp og konsolideringer. At det i enkelte markeder er for mange aktører i forholdet til markedets størrelse er en annen sak, men den saken tar markedet seg enkelt av selv (de som ikke tjener penger overlever ikke, og forsvinner ut av markedet).

Om man ser på delen av utsagnet om at behovet for spesialisering blir større, så skulle man kanskje tro at dette innebærer det motsatte av konsolidering (dvs. flere, men spesialiserte foretak, som konkurrerer delvis med hverandre).

Er det noen som kan forklare en stakkar hvordan dette skulle henge sammen...?

Nå har jeg jobbet i Ticket, 1999-2002, og de tankene og uttalelsene som kommer derfra er ikke alltid like bra gjennomtenkt......de ble for noen år siden hevdet at golfreisemarkedet i Norge var på kr 500 mill.......de opprettet sågar en egen golfreisetelefon som ble nedlagt etter 2 måneder.....

Det eneste jeg klarer å tolke spesialisering som i dette tilfellet, er at han må mene at selskap i fremtiden gjør færre forskjellige ting. Dvs at de holder seg til såkalt kjernedrift.

Så med andre ord mener han at det trengs færre(men større) enheter som driver med det de kan best. Så kan man være så enig eller uenig som en måtte ønske i om dette er rett eller ikke. Fusjoner har en tendens til å frembringe langt lavere synergier enn planlagt.

Vagn har jo helt rett i at det er behov for en konsolidering også i markedet for lavprisfly, men ikke nødvendigvis som følge av oppkjøp. Ryanair har vært gode til å vokse organisk (med unntak av oppkjøpet av buzz), mens easyJet har både vokst organisk, og gjennom oppkjøp (TEA Switzerland, GO, GB Airways). Det er ganske mange små og mellomstore LCC'er i Europa, som nok vil ha problemer med å stå i mot et "angrep" fra EZY eller FR, og mange sliter nok med seg selv uten konkurranse.

Vagn har jo helt rett i at det er behov for en konsolidering også i markedet for lavprisfly, men ikke nødvendigvis som følge av oppkjøp. Ryanair har vært gode til å vokse organisk (med unntak av oppkjøpet av buzz), mens easyJet har både vokst organisk, og gjennom oppkjøp (TEA Switzerland, GO, GB Airways). Det er ganske mange små og mellomstore LCC'er i Europa, som nok vil ha problemer med å stå i mot et "angrep" fra EZY eller FR, og mange sliter nok med seg selv uten konkurranse.

Jeg har ikke noe problemer med å forstå dette, men mener vel at dette vil bety at konsolideringen kommer naturlig som en følge av konkurranseforholdene. Det er derfor ikke nødvendigvis noen stor sannsynlighet for at DY skulle måtte bli kjøpt opp av en større aktør om de faktisk klarer å levere et produkt som kundene etterspør. DY opererer jo heller ikke et hjemmemarked som er kjennetegnet ved overetablering (slik det ser ut til iallefall), samt at hjemmemarkedet er et relativt stort marked (nordmenn reiser mye innenlands pga av manglende alternative transportformer som kan konkurrere med fly).

I tillegg er det, som også SAJblue nevner, veldig ofte slik at synergigevinstene ved fusjon er overdrevet. Svært få fusjoner viser seg å være lønnsomme i etterkant av fusjonen....

Når det gjelder dette med spesialisering så er vel de aller fleste flyselskap spesialiserte, er de ikke...? Hva som er kjernevirksomhet er jo også noe som er gjenstand for debatt. Mange har, etter mitt syn, et veldig snevert syn på hva som er kjernevirksomhet.

Back