Spanien versus Ryanair

Læs den PDF file som er nævnt i en af posterne på A.net...
Det er et brev fra MoL samt en liste over bøder...
Brevet er, synes jeg, en direkte trussel og et typisk tegn på MoL ageren
Hilsen
Ole

Dere som er igang med å hetse Ryanair tenker sannsynligvis ikke noe på konsekvensene det vil få for Spania dersom FR skulle forsvinne.

Dere som er igang med å hetse Ryanair tenker sannsynligvis ikke noe på konsekvensene det vil få for Spania dersom FR skulle forsvinne.

Det bør være fullstendig irrelevant. Saken er om loven skal være lik for alle. FR mener tydeligvis at på grunn av de er så "viktige" for deres destinasjoner skal de være hevet over lover og regler.

Rettferdig overfor andre operatører? Neppe...... og det er jo det som skal være grunnlaget for fri konkurranse.

Overhovedet ikke....det er da rent fakta...du kan jo bare læse det brev som MoL har skrevet samt læse listen med bøder igennem...
Intet andet er det.....
Hilsen
Ole

Det bør være fullstendig irrelevant. Saken er om loven skal være lik for alle. FR mener tydeligvis at på grunn av de er så "viktige" for deres destinasjoner skal de være hevet over lover og regler.

Rettferdig overfor andre operatører? Neppe...... og det er jo det som skal være grunnlaget for fri konkurranse.

Jeg har ikke tatt Ryanairs side, de skal selvfølgelig betale bøtene sine. Men å si "la de dra, andre kommer å tar over" blir litt for enkelt. Hvis Ryanair skulle forlate Spania vil det få enorme konsekvenser.

De ruter som er oekonomisk drivverdige blir nok kjapt plukket opp. Det er uansett saa mye kapasitet i det markedet at det neppe er saerlig mer enn 'litt irriterende' hvis FR blir borte.

Så på grunn av dette skal Ryanair få fortsette å bryte loven og ture frem som de vil?
De har bygd seg stort opp i Spania, mye på grunn av lovbrudd de er dømt for.
Love skal være like for alle? Eller mener du at fordi Ryaniar er så store bør de benådes?

Jeg tror nok vi kan se lokale konsekvenser, ikke nasjonale. Også her på Berget ser vi at det har hatt innvirkninger på Torp at Ryanair har flyttet over til Rygge en stor del av sin aktivitet på Østlandet.

Det som kanskje er den sterkeste påstanden fra MOL og Ryanair i brevet til den spanske turistministeren er:
(b) discriminatory (we do not believe that other Spanish airlines are subject to such levels of administrative fines or interference).
Hvis dette er rett, så har faktisk Ryanair en sak overfor de spanske myndigheter.

Varför skulle spanska myndiheter ta hänsyn konsekvenserna?
Lagen ska vara lika för alla flygbolag.
För 5-6 år sen flög inte Ryanair inrikes i Spanien och landet klarade sig väl då. OM Ryanair drar sig ur Spanien skulle tomrummet snart fyllas av andra bolag som ser en chans att expandera på lönsamma linjer.
Nej, konsekvenserna blir inte omfattande för det spanska samhället. Vi pratar om ett flygbolag här...inte en stor kärnkraftsolycka.

Last edited:
Saken er muligens ikke så enkel som det fremstilles, og om bøtene faktisk er discriminatory så er det -KGL skriver godt mulig at FR har en sak. Hva som faktisk er tilfellet vet jeg ikke.

Hva angår nyetablering ved nedleggelse av FRs ruter så tror jeg nok det er litt optimistisk å tro at rutene erstattes av andre. Det er svært få selskaper som kan etablere og operere erstatningsruter profitabelt, fordi det er få selskaper som har så lave kostnader som FR. De som vil tjene på en nedleggelse av FR er nok en del av de selskapene som i dag konkurrerer med FR på flygninger til Spania, og jeg tror ikke FRs volum på noe som helst vis vil bli erstattet fullt ut. Ergo vil kapasiteten bli mindre, prisene høyere og færre vil reise. Det er klart at det blir noen konsekvenser av dette, men de helt store nasjonale problemene vil det nok ikke ha.

Enig med deg TOS. Jeg tror heller ikke det vil være krise for Spania om FR slutter å fly. En del folk vil miste jobben, og en del færre turister vil komme til Spania.

Tenk selv hva som ville skjedd i Norge dersom FR la ned. Tomrommet ville neppe bli fylt opp. Ikke halvveis engang. De flyr til alskens rare destinasjoner og jeg tror det er overvekt av utlendinger på mange avganger. For eksempel fra Italia. Jeg tror ikke SAS,Norwegian eller Alitalia vil frakte i nærheten av like mange italienere hit.

Så det ville betydd en del for turistnæringen, og ikke kun flyplassansatte.
Spania trenger turismen.

FR må selvfølgelig innrette seg etter lover og regler som alle andre.

Back