• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Spanair i Bødø 18.10.2008

Johhar

Newcomer
Spanair i Bødø 18.10.2008

Hørte på lufta i dag at Spanair tok av på bane 25 med 17Knop medvind i Bodø.
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Alle fly har en maks medvindskomonent for landing og take off. Spesielt tungt lasta A321 har ofte take off i Bodø med medvind pga av øsen rett øst av 25, derfor hender det titt å ofte at dem tar av ifra 25 fremfor 07 i Bodø.
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Det er så,men man må bruke lenger rullebane for å kunne skape nok løft til å ta av. Og med 17 knop på en tungt lastet syden-maskin kan det aldri gå.
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Problemet til A321 er ikke banelengden i Bodø. Problemet ligger i at det flyet har svært dårlig klatreegenskaper, og ville ved bruk av 07 komme i konflikt med terenget øst for 25.

Om dem bruker 2000meter eller 2500meter bane for å få nok løft spiller ingen stor rolle så lenge medvindskomponenten er innenfor grensa til flyet. Minuset ved take off under medvind er at man må ha høyre V1 VR og v2 hastigheter, derav mere bruk av bane.
 
Last edited:
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Det er jeg fullt klar over. Men vi snakker en medvindskomponent på 17 (!) knop. Grensen hos SAS går ca. ved 7-8 knops medvind, Og det er sånn at det akkurat går på en innenriks-tur fra KRS til OSL f.eks.
Når vi snakker en fullastet A321 med høy Vr og 17 knops medvind, så trengs det MYE lenger rullebane en vi snakker om.
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Nå må du ikke blande sammen max medvindskomponent satt av selskapet kontra det som flyet er godkjent for å kunne bruke. Alle selskaper setter sine oprative grenser langt under det som flyet er godkjent for.

Men hva mener du dem skulle gjort da? Bruke 07 å crashet i åsen øst for flyplassen eller utsette avgangen til vinrettninga hadde snudd?

Når vi snakker en fullastet A321 med høy Vr og 17 knops medvind, så trengs det MYE lenger rullebane en vi snakker om.

Her er det flere ting som spiller inn. Blant annet lufttempartur, trusthsettings på motorer osv osv. SÅ å si at kun vekta spiller inn blir i dette tilfellet alt for enkelt. Øker dem trusthsettinga på motorene (ikke benytter deratet take off) så vil uansett banen i Bodø være lang nok for en fullastet A321 med 17kt medvindskomponent.
 
Last edited:
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Dette er jo umulig å vurdere uten å sitte med performance computer på flytypen, alle meteorologiske opplysninger, vekter og andre faktorer som spiller inn for den aktuelle avgangen.
Å spekulere som dere gjør her er bare tull, så det så;)
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Men hva mener du dem skulle gjort da? Bruke 07 å crashet i åsen øst for flyplassen eller utsette avgangen til vinrettninga hadde snudd?

Det vanlige i slike tilfeller er å laste mindre fuel og gjøre en fuelstop. Men som tidligere nevnt, selskapenes maksverdier varierer innenfor fabrikantens begrensninger.
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Jeg nekter iallefall å tro at dette har skjedd før jeg får bevis på det.
Selfølgelig kan dette ha skjedd,og maskinen mellomlandet for fuel et annet sted. Men det virker fortsatt usannsynlig at man får lov til å ta av med 17 knops medvind. Det er ganske mye rullebane som brukes for at maskinen skal kunne ta seg opp på Vr.

Men som nevnt, vi sitter med utrolig lite informasjon over det hele, så dette blir håpløse spekulasjoner. :)
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Skal kanskje også legges til at maskinen foretok fuelstop i SVQ, så den var nok langt fra maksvektene ..
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Jeg har selv sett en 737 fra Ryanair ta av sørover på Torp med 10-12 knopper i ræva (etter noe motvillighet fra tårnet)... Og der er det ikke veldig mye terreng i veien, så om det var fordi det var lettvint, eller om det var for å spare litt fuel vites ikke...
 
Re: Spanair i Bødø 18.10.2008

Minuset ved take off under medvind er at man må ha høyre V1 VR og v2 hastigheter, derav mere bruk av bane.


For å pirke litt, høyere V1 er en bra ting :)

Vr og V2 er vel heller ikke påvirket, bare at det tilsvarer en høyere GS. Rett meg om jeg tar feil, men minuset er at man trenger høyere GS for å få komme til disse V-fartene som er basert på IAS.
 
Back
Top