Spanair charter Tromsø-Las Palmas

Skipskatta

ScanFlyer Blue
Spanair charter Tromsø-Las Palmas

Skal fly med Spanair fra Tromsø til Las Palmas 26. februar. Turen hjem fra Las Palmas til Tromsø er direkte (6 timer og 50 min.!), men turen ned er med mellomlanding i Madrid. Er ikke flyplassen i Tromsø lang nok til en fullastet A321 med tankene fylt til randen?

Noen som forresten har erfaring med charter+Spanair+A321. Regner vel med sardinklasse... Gamle maskiner?

Re: Spanair charter Tromsø-Las Palmas

Jo, men stoppet i madrid er for crewbytte. Noen ganger må det fylles ekstra fuel i tilfelle holding pga dårlig vær i tromsø. Dette gjøres bl.a i malaga.

Erfaring fra foreldre og venner: chartertur verdig. Sånn passe plass, du kommer deg helskinnet fram :)

EDIT: Maskinene kan du finne her; http://data.flight24.com/flights/jk1368/ - som du ser er de mellom 8-10 år gamle airbus'er.

Last edited:

Og ja, dette er sardinklasse. Ingen tynne seter her i gården, som f.eks. Norwegian. Spanair sin A320 er det verste flyet jeg noen sinne har flydd med når det kommer til passasjerkomfort, og det er neppe noen grunn til å tro at en A321 med 212 seter er noe bedre.

Når jeg har vært inni og tittet i dem virker det hvertfall som om det er noenlunde god plass :) Crewet smiler alltid like mye og er glade! God tur! Og husk å kom innom oss i taxfree'en da ;)

Det er teknisk umulig ned god plass når det er 212 seter i denne. SAS har 198 stoler av den nye tynne typen i sine A321, og der er det i overkant trangt etter min mening. 14 stoler ekstra hjelper definitivt ikke på.

Er man over 1.60 vil jeg fraråde alle å fly med Spanair. Av samtlige flygninger jeg har hatt de siste 2 årene opplevde jeg aldri et tragere fly en Spanair sin 320. Når også bakketjenestene deres er på amatørnivå vil jeg rett og slett fraråde selskapet

Herregud for noen standarder dere har her inne... Er dere fastgrodd i business/firstclass setene eller? Det går svært godt an å reise med spanair selv om man er 1,65 eller selv 2,00 meter, noe annet er rimelig idiotisk å påstå. Det er ikke rent få familiemedlemmer og venner som har benyttet seg av spanair, alle har hatt en flott reise både på sete *A og *C, ingen har klaget på noe annet enn skrikende barn og fulle menn som må gjenopplives under innflyvninga til madrid etter et par promiller for mye.

Herregud for noen standarder dere har her inne... Er dere fastgrodd i business/firstclass setene eller? Det går svært godt an å reise med spanair selv om man er 1,65 eller selv 2,00 meter, noe annet er rimelig idiotisk å påstå. Det er ikke rent få familiemedlemmer og venner som har benyttet seg av spanair, alle har hatt en flott reise både på sete *A og *C, ingen har klaget på noe annet enn skrikende barn og fulle menn som må gjenopplives under innflyvninga til madrid etter et par promiller for mye.
Polaris, jeg har som sagt flydd noen ganger med Spanair A320, og når jeg sier at dette er det klart trangeste jeg har vært borti, så inkluderer dette gamle DY 733 langt bak i kabinen, enda eldre Jet2 733 langt bak i kabinen, diverse charterturer til Kanariøyene med ymse selskap. INGEN av disse kommer i nærheten av det Spanair har å tilby. Enkelt å greit. Dette har overhode INGENTING med C-class eller F-class inngroddhet å gjøre. Kun personlig oppfatning. Jeg støtter Someone 100% i hans utsagn.

Så lenge folk som ikke har mer enn 2000 posts på et flyforum synes standarden er grei (ikke bra, ikke dårlig - men OK), så anser jeg det som et bedre bevis på hva hvermannsen kan forvente seg. Hvis man reiser til Gran Canaria så reiser man for ankomststedets skyld, ikke for å kunne legge beina vannrett ut foran seg.

Jeg synes forøvrig ikke gamle DY 733 er trange selv langt baki kabinen, igjen har det nok med hva man er vant med mer enn hva "som er fakta".

Og du sier det jo selv; det er en personlig oppfatning. Altså er det en oppfatning biased av flyopplevelser i C og F og hva de nå heter. Alle unntatt du og Someone er glad for å ha et direktetilbud fra Tromsø, så får det bare være at det er litt trangt. Hvorfor skal man ikke reise mener dere? At man dør av det? At man kommer fra det med varige men? Hva er det for noe tull? Det er ikke verre enn at man hever seg over egne tanker om at man "må/skal" ha vanvittig god beinplass, så funker selv Spanair A321. Etter mørketid og deretter konstant lavt, grått skydekke som heller snø over deg med skadefro intensitet - så er det faen ikke mye relevant om du har 5 eller 10 cm mer plass til beina hos noen andre.... Da reiser du straka og raskeste vegen til syden.

Så lenge folk som ikke har mer enn 2000 posts på et flyforum synes standarden er grei (ikke bra, ikke dårlig - men OK), så anser jeg det som et bedre bevis på hva hvermannsen kan forvente seg. Hvis man reiser til Gran Canaria så reiser man for ankomststedets skyld, ikke for å kunne legge beina vannrett ut foran seg.

Jeg synes forøvrig ikke gamle DY 733 er trange selv langt baki kabinen, igjen har det nok med hva man er vant med mer enn hva "som er fakta".

Og du sier det jo selv; det er en personlig oppfatning. Altså er det en oppfatning biased av flyopplevelser i C og F og hva de nå heter. Alle unntatt du og Someone er glad for å ha et direktetilbud fra Tromsø, så får det bare være at det er litt trangt. Hvorfor skal man ikke reise mener dere? At man dør av det? At man kommer fra det med varige men? Hva er det for noe tull? Det er ikke verre enn at man hever seg over egne tanker om at man "må/skal" ha vanvittig god beinplass, så funker selv Spanair A321. Etter mørketid og deretter konstant lavt, grått skydekke som heller snø over deg med skadefro intensitet - så er det faen ikke mye relevant om du har 5 eller 10 cm mer plass til beina hos noen andre.... Da reiser du straka og raskeste vegen til syden.
En gang til, før vi ryr alt for langt ut på viddene her med landsdelskamper, og hva vi søringer ikke unner andre.

Spørsmålet i post nr.1 var følgende:

Noen som forresten har erfaring med charter+Spanair+A321. Regner vel med sardinklasse... Gamle maskiner?

Dette mener jeg å ha besvart, verken mer eller mindre. Et slikt svar vil uansett være basert på personlige oppfattelser.

Og for ordens skyld, før du fortsetter å tilegne meg alle mine opplevelser i F-klasse, så har jeg aldri flydd denne klassen.

Det var da voldsomt så vanskelig en skulle være på en lørdag ettermiddag, da! OK, prøver igjen. Her er to cabinbilder fra 320 og 321. Disse, kombinert med egen erfaring, sier meg plenty nok til å innse at å sitte 212 stykker, i en 321 med disse setene i nesten 7 timer, ikke er noe for meg. Da flyr jeg MYE heller DY sine nye 738 med langt mer komfortable seter. Det var siste innspill fra meg i denne saken. God helg og skål!

http://www.airliners.net/photo/Star...0967109/&sid=423efa2a53b091917ba0e7bc3bcdfdb5

http://www.airliners.net/photo/Spanair/Airbus-A321-231/1782385/&sid=d18be52e3f9c6a1d00d50d505f2696f9

Er man over 1.60 vil jeg fraråde alle å fly med Spanair. Av samtlige flygninger jeg har hatt de siste 2 årene opplevde jeg aldri et tragere fly en Spanair sin 320. Når også bakketjenestene deres er på amatørnivå vil jeg rett og slett fraråde selskapet

Novair har 211 i sin A321 och jag (198 cm) åkte Oslo - Heraklion i september, det gick helt ok. Men lite mer plats hade inte skadat..

Fløy med Premiair Oslo-Sharm El Sheik i jula. Vet ikke hvilken flytype det var, men flyet var så steingammelt ut. Selv med mine beskjedne 174 cm. ble det for ille på en tur på 5-6timer. Når man reiser med unger kan man jo heller ikke bedøve plagene med tilstrekkelig inntak av alkohol. Først på denne turen forstod jeg noe jeg ikke tidligere har forstått - hvorfor erfarne charterturister sitter og pimper øl og vin grytidlig om morgenen på avreiseflyplassen.

Det handler ikke om om å kunne strekke ut bena, men rett og slett få plass til dem. Og hvorfor du blander inn C- og F-class i diskusjonen skjønner jeg ikke. Jeg svarte min mening om hva trådstarter spurte om, uavhengig hvor kjipt det er å bo i Tromsø, eller andre faktorer. At du fyrer deg voldsomt opp over det skjønner jeg ikke...:rolleyes:

Last edited:

Fløy med Premiair Oslo-Sharm El Sheik i jula. Vet ikke hvilken flytype det var, men flyet var så steingammelt ut.
Nå har det vel ikke vært noe Premiar siden 2002 da.

Var med Novair til Lanzarote i jula med a321 og trangere fly har ikke jeg vært borti. Selv om jeg bare er 183 så fikk jeg ikke en papirbit mellom knær og setet forran.

Litt off topic kanskje, men er det faktisk lov å ha seteradene så tett? Tenkte mht evakuering, hvor flyet må kunne tømmes på et oppgitt antall sekunder? Hvis det er så trangt at folk omtrent sitter fast, må det vel utgjøre en ikke ubetydelig risiko?

Eller er jeg heeelt på jordet? :)

Litt off topic kanskje, men er det faktisk lov å ha seteradene så tett? Tenkte mht evakuering, hvor flyet må kunne tømmes på et oppgitt antall sekunder? Hvis det er så trangt at folk omtrent sitter fast, må det vel utgjøre en ikke ubetydelig risiko?

Eller er jeg heeelt på jordet? :)

Det er ikke så trangt at folk sitter fast, mulig Someone og Hickok hadde sittet fast endog - mens resten kom seg vel av :)

Er nok hva du er vant med ja, men 300 til DY er veldig trange på de bakerste radene og sånt er det nå bare.

Back