Re: Søvnløs i Seattle - en annerledes triprapport
Ja da var jeg endelig kommet frem.
Det ble en noe uvanlig opplevelse for undertegnede. La oss begynne med det første først. Flygingen var en opplevelse. Jeg må si meg positivt overrasket av både mat og service ombord på denne flygningen CPH-SEA. Spesielt siden avgangen var sprikkfull. Det er helt klart at det er lettere å yte bedre service og oppmerksomhet fra kabinpersonellet når det er halvtomme kabiner, men i dag, med hvert eneste sete opptatt, klarte besetningen å innfri på det aller meste. Servering gikk raskt og smertefritt, og selv om mani stor grad må be om påfyll, er de der stort sett på under minuttet. Maten var helt på topp, det kunne også bekreftes av naboen jeg fikk ombord som var fra Canada.
En halvtime før landing fortalte kapteinen at det ville være litt dårlig vær i Seattle. Vi landet på 16R etter å ha kommet inn fravest. Jeg ante lite om hva som skulle skje da vi landet. Jeg så myyye snø. Da vi takset inn mot terminalbygningen, måtte vi først
vente på at Continental skulle komme seg ut. Denne avgangen til Continental, kom seg aldri i luften etter det jeg fikk med meg. Da vi først kom oss inn til gate, prøvde jeg å komme meg ut så fort som overhodet mulig. Ned til immigration og der var det allerede en lang kø. British Airways samt enten AF eller LH hadde også nettopp gjort sin entre. Det betydde circa timen i immigrasjonskø. Det ironiske var at jeg var blant de aller siste som gikk forbi en av disse immigrasjonsoffiserene. Dette til tross for at jeg var en av de første som gikk av flyet. Nuvel, ingen grunn til å miste motet av den grunn, bagasjen min var
fremdeles ikke kommet. Det gjaldt ikke bare meg, men ca 50 pax. Vi fikk beskjed om at den siste containeren hadde de fått problemer med på grunn av været. 10 minutter senere var bagasjen på båndet og jeg var klar for avgang UA6008. Jeg vet ikke om det
var for å være sadistisk eller serviceinnstilt damen i TSA forklarte meg at alle avganger minus 20 var kansellert resten av kvelden.

Jeg sa jeg skulle til Los Angeles. "Yes, it has been cancelled!!"
Da jeg forlot sikkerhetskontrollen og var på vei mot shuttletogene kunne jeg se av monitorene at avgangen min, som en av de få fremdeles var on-time. LØGN! Jeg skyndte meg til utgangen etter 3 forskjellige shuttletog (jeg klarte faktisk å gå meg vill på SEA
sist gang jeg mellomlandet her) og fikk beskjed av høyttaleranlegget at avgangen min var kansellert. Hvorfor venter de så lenge med å skifte til "on-time" til enten "new time" eller cancelled når flyet allerede har divertert til en annen flyplass pga været? Jeg spurtet så til en ledig dame fra United som først sa til meg at alle avganger ut fra SEA til alle destinasjoner fra fulle frem til 25 desember. Etter å ha gravd lenge på maskinen sin fant hun så en avgang ledig påfølgende dag kl 0600 via Denver med Frontier og UA ut fra DEN. Hun fortalte meg så at nå måtte jeg "bare" finne bagasjen min og vente til 0400 da Frontier begynte innsjekk.
Da bar det ut til ankomsthallen. Jeg vet ikke hvordan jeg kan få uttrykt dette skikkelig med ord, men det var litt av et syn. Det stod passasjer og bagasje bokstavelig talt over alt. Jeg brukte over 2 timer på å finne min egen bagasje. Den ble ikke funnet på båndet den skulle ligge på. Akkurat det betydde mindre for mitt vedkommende. Jeg var innstilt på å tilbringe natten her likevel, og strengt tatt kunne jeg klart meg uten bagasjen så lenge som mulig, det er bare ekstra irriterende å drasse på for mye, spesielt når man reiser alene.
Dette været var tydeligvis noe folk på den nordamerikanske vestkyst var svært uvante med. Slikt vær hadde de aldri hatt før. Skulle man ta taxi ut fra flyplassen, måtte man bestille minst 4 timer i forveien, og man var heller ikke garantert at den i det hele tatt kom. Alt av leiebiler var utleid. Buss- tog, eller i det hele tatt noe som kunne komme seg fra A til B, var i beste fall mange timer forsinket, men også her var det snakk om kanselleringer for de fleste avgangene. Så å komme seg ut av byen med alternativ transport som jeg en stund vurderte, gikk raskt i glemmeboken.
SK938 til CPH fikk jeg med meg at gikk, selv om også denne ble noe sen. Når det gjelder bl.a. BA, LH og AF tror jeg også at disse kom seg av gårde i noenlunde tid.
Inne i avgangshallen var det til å begynne med sprikkfullt med passasjerer. Jeg hadde på mange måter ordnet meg, så for meg var det "bare" å vente fra 2100-0400. Jeg syns mest synd på dem som skulle reise med Alaska. Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier at de hadde en kilometer med kø. Seattle er som kjent en hub for Alaska, og de hadde enormt med connecting passengers. Det betydde at de ikke kunne ta den "lettvinte" løsningen som f. eks. Continental gjorde. De ba folk som hadde connections om å bli på
flyplassen, mens de som bodde i Seattle om å gå hjem og om å bli booket om. Mange vil kanskje reagere på prosedyrene rundt dette, men man må tenke på hvilke tilstander som fantes, og at det også er mennesker som jobber her. Jeg tror ikke de ble belønnet med mye pause. De hadde også problemer med å komme seg til og fra flyplassen også når de enten begynte eller sluttet på jobb. Det ble vel sikkert snakk om
en bråte med overtid. Heldigvis prøvde samtlige flyselskap å prioritere pax med connections. Her kom også "fordelen" med drittværet. Det hadde vært mange avganger i dager forveien som ikke hadde gått fulle selv om de var kraftig oversolgt. Dette skyldtes rett og slett at det var så mange som ikke nådde flyplassen i tide på grunn av veiene som varnedsnødd. Dette gjorde at flyselskapene instendig ba alle passasjerer med connections om å bli værende på flyplassen. Jeg møtte en passasjer som møtte opp 24 timer før avgang fordi hun "måtte" hjem. Mange lokale passasjer tok med seg dyner og puter hjemmefra.
Jeg fant meg til "rette" i et hjørne ved United sitt check in område. Jeg ble sittende rett ved en norsk/dansk familie som også kom fra CPH og skulle videre til LAX. Problemet dems var imidlertid at de skulle videre med Alaska. Paret, som hadde to barn
vekslet på å stå i køen deres mens barna sov på betonggulvet, og de stod til langt på natt. Det siste jeg fikk høre fra dem før jeg beveget med til Frontier sitt sjekk innområde, var at de var nr 27-30 i venteliste på et eller annet fly.
Det var umulig å komme seg på nett på flyplassen, så rundt midnatt lokal tid, ringte jeg hjem til en kamerat i Norge for å få ham til å sjekke meg inn på Frontier sin avgang på nett. Frontier har visstnok ikke selvbetjeningsautomater. Dette gikk tydeligvis ikke an fordi den bookingkoden jeg hadde fått bestod både av tall og bokstaver mens Frontier kun benyttet bokstaver i sine bookinger.
Da klokken ble 0407, kom det endelig 3 representanter fra Frontier. Som førstemann i køen kunne jeg raskt bli ekspedert og komme meg fort gjennom sikkerhetskontrollen. Jeg følte meg på mange måter heldig som var booket til Frontier. De fleste avgangene som
hadde blitt kansellert, hadde blitt kansellert fordi de hadde blitt divertert til andre flyplasser. Frontier sitt fly stod allerede her, så da trodde jeg at alt var i orden. Billetten min var imidlertid langt fra i orden, og dama i innsjekk kunne først ikke finne meg. Grunnen til dette var at den bookingkoden jeg gav henne, var ugyldig hos Frontier fordi den også inneholdt tall. Så påpekte hun også at avgangen var oversolgt.
(Om flyet gikk i tide eller i det hele tatt gikk, er jeg ikke sikker på. Men det er sant som LN-MOW sier at de gikk tom for de-icingvæske, og mange avganger enten ble innstilt eller forsinket av den grunn.)
Da bar det tilbake til United som holder til på helt andre siden av terminalbygget. En gåtur som vanligvis tar et par minutter ble fort til 10-15 minutter. Problemet var at jeg måtte tråle meg gjennom alle Alaskapassasjerene som stod i kø OVERALT på flyplassen. De stod til og med på tvers foran Unitedinnsjekkingen. Jeg fikk relativt raskt hjelp av ei kjempeeffektiv og blid dame. Det første hun sa var "there's a lot of things going on with your reservation". Hun ante ikke hvorfor jeg hadde blitt plassert på Frontier, men hun kunne booke meg om til UA9808 til SFO som var en ekstraavgang som hadde blitt satt opp nå som været hadde blitt noe bedre. Da var jeg rask med å spørre om hun kunne booke meg om til BUR istedenfor LAX siden dette er noe nærmere for meg. Ingen problem.