Southwest med motoreksplosjon 17APR18

Re: Southwest med motorksplosjon 17APR18

Har SAS eller DY denne motoren? Lurer på da det påstås i et annet forum at SAS har, og implisitt ikke DY.
Forskjellige versjoner av CFM56-7B er på alle 737-600, 737-700, 737-800 og 737-900 så ja, både SAS og Norwegian har CFM56-7B på sine 737-maskiner.

Har SAS eller DY denne motoren? Lurer på da det påstås i et annet forum at SAS har, og implisitt ikke DY.

Definer "denne".

Alle 737NG har jo CFM56-7B motorer, men det finnes jo litt forskjellige underarter, thrust varianter og ymse forbedringer som har kommet til etterhvert

Definer "denne".

Alle 737NG har jo CFM56-7B motorer, men det finnes jo litt forskjellige underarter, thrust varianter og ymse forbedringer som har kommet til etterhvert
Alderen på denne motoren tatt i betraktning regner jeg med at det er en "standard" CFM56-7B av første utgave. DY har kun -7B3 ("Tech insertion") og -7BE ("Evolution") mens SAS har såvidt jeg forstår både -7B, -7B2, -7B3 og -7BE. Så sånn sett er det korrekt at SAS har mens DY ikke har.

Men endringene som utgjør forskjellene til disse senere utgavene er alle lenger bak i motoren, så hvis det er et fanblad som er årsaken til denne affæren har dermed varianten ingenting å si. Så sånn sett er det irrelevant.
Jeg ville heller sett på inspeksjon og vedlikehold av fanblader og fan disc samt rutinene rundt det.

Selv med sikkerhetsbelte så kan man jo bli delvis sugd ut, og om det som ikke kom inn vinduet tar livet av en, så er det såpass store krefter i sving at man kan vel pådra seg store nok hodeskader til å omkomme når man blir slått mot veggen gjentatte ganger

Generelt hav altid sikkerhedsbælte på.....det sker der intet overhovedet ved..

Hilsen Ole

Tror nok att du blir sugd greit ut av vinduet selv om man har sikkerhetsbelte på ja. Setet er jo veldig tett innpå vinduet. Leste ett sted att det var borte en fanblade.

Europeiske og amerikanske luftfartsmyndigheter kommer nå med pålegg om inspeksjon av alle CFM 56-7B motorer. Noen operatører er allerede på eget initiativ i gang med dette. Direktivet er imidlertid ikke helt klart for release.

“There need to be proper inspection mechanisms in place to check for this before there’s a catastrophic event, said Robert Sumwalt, Chairman of the U.S. National Transportation Safety Board (NTSB), on Tuesday.

“We are very concerned,” Sumwalt added. He said the NTSB will review in the engine type might have been subject to the directive, which is not yet finalized. The FAA proposal estimated that the tests would require two hours of labor per inspection.

https://airwaysmag.com/industry/eng...-suffer-inspections-after-southwest-incident/

Det er en drøm jeg har hatt flere ganger...: En uncontained engine failure punkterer skroget og forårsaker dekompresjon. Når tåka legger seg ser jeg at en CC i førtiårene ligger skadet i midtgangen et par seterader foran meg, og at det finnes en oksygenflaske rett bak meg. Når flyet begynner avslutning av nedstigning spenner jeg meg løs, får tak i oksygenflaska og klarer å stoppe blødningene.

Merkelig, jeg har hatt den drømmen svært livaktig flere ganger, det er vel fordi det er et nokså realistisk scenario hjernen min har komponert...

Utrolig hvor rolig kapteinen er, hun virker mindre stressa enn fyren på trafikksenteret. Også gledelig å høre hvor velvillig de andre flyene er mtp å holde seg unna og yte assistanse.
Hører ikke at hun erklærer mayday, hverken direkte eller i callsign, men det er jo biter som mangler.

Apropos mangler så er det et fan blade som mangler i vifta jmf. TV bilder.

Hva tok livet av henne, lite oksygen eller slag mot kroppen?

Sent from my iPhone using Tapatalk

For en kaptein, hun vil jeg ha på alle mine flights :)

Utvilsomt dyktkg, men motorbortfall er vel det de øver mest på og blir testet oftest i. Synes i denne forbindelse denne kommentaren passet bra. Det var i forbindelse med en tilsvarende hendelse under climb fra Honolulu med en ATA Tristar for rundt 15 år siden. Heldigvis uten dekompresjon og skade på kabinen, men verten som varmet mat i lower galley fikk seg en skikkelig støkk ..

I was supposed to be the F/O on that flight but was called by scheduling to stay home as they needed my seat for a new guy doing his IOE with Capt. Chris XXXX. Chris told me 2 days later when we were flying together that it happened out of HNL at 13,000. Dumped fuel, went back and landed. I asked who did the landing and he said "the new guy did, because he just got out of the simulators doing nothing but engine out landings and he did a great job & great landing".

30742496_10155685768253471_3207315670656090112_n.jpg

Ikke for å bagatellisere pilotarbeidet her, men som MOW påpeker er vel motorbortfall og dekompresjon noe av det man trener mest på, og i motsetning til f.eks. QF 32 var det vel ingen kritiske systemer som var satt ut av spill her. Vil tro at passasjerene opplevde dette som mere dramatisk enn pilotene.

Last edited:
moderator

Så holder vi oss alle til tema her fremover. Det bør være ganske selvforklarende hva denne tråden skal handle om. Lepper, restylan og hvem som har sagt hva her i hjemme er ikke det.

/moderator

Back