Og her kommer historien:
Business Select ble valgt paa denne ruten fordi prisen var kun 16 dollar mer for en fleksibel billett, noe som kan sies aa vaere greit.
Southwest har monopol mellom STL og OMA og selv om de er eneste aktoer, er prisene helt like som paa andre strekninger i midtvesten. Bra jobba!
Fra venner som flyr Southwest mye, ble jeg anbefalt aa sette paa en alarm 24 timer og 5 minutter foer avgang for aa sjekke inn paa nett. Som sagt, saa gjort. 24 timer foer avgang var jeg klar og selv om jeg var rask paa labben, var det ett par bestemoedre som var foer meg aa sjekke inn.
Paa business select spiller jo dette ingen rolle, man har garantert plass blandt de foerste 15 som boarder uansett. Uansett, kjekt aa vaere foerst.
Turen til STL gikk greit, moetene likesaa. Var paa flyplassen to timer foer avgang. Dessverre gaar det relativt faa fly om dagen mellom STL-OMA, saa det var bare aa sette seg ned aa vente.
Fikk pussa skoa og kjoepte Boingo internet for 7.95 USD. Southwest har satt ut noen behagelige stoler i terminalen som alle har bord mellom seg og alle stolene har stroemuttak. God ide naar man ikke har lounge. Nok stoler for alle og vel saa det.
Flyet kom inn til gaten ca. 30 minutter foer avgang. Gate dama kunne fortelle at det allerede var 26 passasjerer ombord som var i transfer, da forsvinner jo liksom litt av poenget med at du faar gaa ombord foerst som business first kunde..
Folk i business first gruppa besto for det meste av frekke amerikanere som valgte aa overse at det fantes 3 seksjoner blandt den foerste gruppen 1-5, 5-10 og 10-15. Saa selv om jeg var nr. 3 var det 10 mann foran meg med feil nr. "we are in business class" sa en av apene til gate damen som ba dem step aside og vente siden han var nr. 14 paa business select. Kom meg ombord som nr. 5 og alle noedutgangssetene var da allerede tatt av folk i transfer.. Jeg tok derfor bulk head, 1D.
Flyet ble raskt boardet og det viste seg at midtsetet ble ledig, tipper det var rundt 60% belegg ombord.
Flott dame i 30-40 aars alderen som var sjefen foran. Southwest kaki er jo forsaavidt greit, men naar de har paa seg slitte joggesko som en yngre herremann hadde, blir det rimelig shabby om du spoer meg.. Rett og slett usmakelig.
Kom oss avgaarde foer rute. Vel oppe i luften saa jeg heldigvis lite til joggeskoflyverten, min flotte dame foran kom med en Heineken og hun fikk min kupong. Bra bytte.
Da jeg skulle ta opp bordet, viste det seg at Southwest ikke har bord paa foerste rad.. Dette for aa ha samme typer seter over hele flyet. Kjekt aa vite...
Hadde lyst paa en Heineken til og den floerta jeg meg glatt til ;-)
Landa i OMA paa rute.
Igjen, Southwest er helt kurant paa kortere turer, men ikke noe favoritt. Disse Business Select billettene er bra siden de er fleksible og billige, men paa servicefronten gir de deg kun en gratis oel i tillegg, to dersom du floerter litt ;-)