Southwest av banen paa Midway

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
En 737-700 fra Southwest skle av rullebanen (13), gjennom et gjede og ut i en gate under landing paa Midway rundt klokken 19.15 lokal tid. Det skal ha vaert ca. 98 pax og 5 crew ombord - ingen av disse skal vaere alvorlig skadet. Flyet skal ha truffet en bil, og sjaafoeren skal vaere alvorlig skadet. Det sies at det ogsaa var et barn i bilen, som skal sitte fast under flyet.

Sitter og ser TV-bilder fra aastedet og det sner som bare hel****.. Neseleggen er brukket, en passasjer sa til CNN at landingen var ekstremt hard og muligens langt inne paa banen.
Bane 13 er bare 1988m lang, saa det er ikke mye aa gaa paa uansett..

Det siste (9:58EST) er at ingen pax er skadet og at alle er tatt til terminalen. Intet offisielt om tilstanden til dem i bilen. Midway er stengt - alle fly er kansellert for resten av kvelden.

story.plane.midway.wfld.jpg


t1.2137.bus.stop.wgn.jpg
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

KMDW 090024Z 09011KT 3/4SM -SN BR OVC003 M03/M04 A3007 RMK AO2 R31C/5500V6000FT P0000 $
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Skal vi dra den langt:
ustabilisert approach i lave minima som følge av auto throttle ikke i bruk hos Southwest? Lander langt på glatt og kort bane.

:skep

Edit: Så ut som det var i enden av 31C, i krysset av S Central og W 55th. Det betyr en del tailwind hvis vinden var nogenlunde lik da det skjedde. Brukes visst så og si aldri bane 13 på MDW pga. trafikk avvikling til ORD.
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Min umiddelbare tanke var AF på yyz, ser ut som det kan være flere paraleller her. Heldigvis litt mindre økonomiske konsekvenser her, men liv har gått tapt!
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Ja ser desverre ut som en liten gutt omkom i ulykken.

Flyplassen nå stengt:
MDW AP CLSD WEF 0512090157
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Noen som har flydd international til US eller innelands i mer vinterlige strøk her som vet hva som brukes i stedet for SNOWTAMs?
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

I 2003 var det ATA, på samme bane :wow:
ATA B753

Og Southwest av banen i Burbank i 2000. Også en temmelig kort bane, men morsom plass.
Southwest av banen
Sjekk bensinprisene, det var bedre tider.. :up:
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Jeg var ute og fløy med en treningscapt (744 og 737) fra UA denne uken. Han hadde følgende gode regel:
"If you screw up and have to go around, a few people will know.
If you screw up and don't go around, the entire world will know"
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Hehe du har vel sett et annet håndfast bevis på det Dag? :biggrin
Hørt på 120.5 (SFO TWR) en ettermiddag, UA B744 går missed på short final. Blir spurt av TWR om årsaken, hvoretter det bare svares tørt med dyp stemme: "ah.. just too much energy" :musikk
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Det som er litt rart, et at USA som verdens stormakt ikke har kommet spesiellt langt når det gjelder vintervedlikehold. Nå er vel Midway en plass som er vant til mye snø, så de er kanskje langt fremme slikt sett der borte. Det er alikevel ikke mange år siden bruk av sweepere erstattet stålploger, og man erstattet taplymeter med high pressure friksjonsmåler.

Jeg vet det har vært klager fra en del europeiske selskaper pga dårlig vintervedlikehold og ikke tilfredsstillende rapportering fra USA.


Men......det er vel en sveitserost modell som har stått på geledd denne gangen også!

:hi2
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Originally posted by OMW




Edit: Så ut som det var i enden av 31C, i krysset av S Central og W 55th. Det betyr en del tailwind hvis vinden var nogenlunde lik da det skjedde. Brukes visst så og si aldri bane 13 på MDW pga. trafikk avvikling til ORD.


Det er korrekt, meteorolygen paa CNN stusset over det samme i gaar kveld ... medvindslanding paa kort og glatt bane ...

03254.gif
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

vet du hvilke typer friksjonsmålere de bruker?

Jeg så en presentasjon ang dette i fjor, og det som ble vist der var Dyna-ett-eller-annet montert i en Chrystler van, i tillegg til de gamle kjenningene BV-11 og GripTester.

Presentasjonen ble holdt av folk fra Tradewind systems, som leverer en datalink som heter Tracr II, som linker info fra bilen til ATC og Lufthavnvakta. Systemet er i drift på Bardufoss (u/s pr i dag), Gardermoen og Tromsø i Norge.
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Ser ut som Midway bør være en sterk kandidat til en EMAS - Engineered Material Arresting System.

Dette er en forhåndsstøpt flate med betong i celler, som klarer å holde vekten av en bil, men når ett fly ruller over, brøyter hjulene seg ned i betongen som gir etter, skaper motstand, slik at flyet stopper.

Har vært brukt med suksess i JFK ved to anledninger, og kunne gitt ulykken i Toronto ett helt annet utfall hvis en EMAS var installert.

Her er ett bilde som viser hva som skjedde på JFK, når en 747 hadde en runway overrun.

http://www.airliners.net/open.file/764426/L/
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Hei igjen M609...
gamle kjenningene BV-11 og GripTester.
Jeg har noe kunnskap om dette og "gammel" er god beskrivelse av BV-11. Grip Tester'en er like ubruklig som et ungdomsskole fysikk eksperiment av min oppfatning... men det er kun min oppfatning... ;)

Dag
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Hei Dag,
vet du om man har tilgang til informasjon om runway conditions annet enn braking condition på ATIS?

Snødde ganske bra så det ut til, en passasjer sa det var vanskelig å se forskjell på rullebanen og omliggende gresset da de touchet ned.

4900 fot available etter glideslope på 31C, i litt tailwind, lav overcast og lav µ. Da skal man fly temmelig presist.
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

Litt mer om saken:
http://www.cnn.com/2005/US/12/09/chicago.airplane/index.html

Ikke saa mye man vet om aarsaken ennaa, men dette er foerste gang et Southwest fly har vaert involvert i en doedsulykke.
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

...men ikke første gang de drar av banen!
 
Replying to Topic 'Southwest av banen paa Midway'

...det er korrekt at WN ogsaa dro av banen i Burbank.....men selv om vi inkluderer Burbank er sikkerhets statistikken til WN imponerende....
 
Back
Top