Southwest Airlines Autopilot

LN-KRF

ScanFlyer Gold
Hei!

Etter jeg har granske noen bilder på Airpics og Airliners.net av cockpiter fra Southwest Airlines, så ser jeg de har ikke VNAV knapp på Autopiloten, men de har LNAV...

Er det noen her inne som har peiling på hvordan i all verden flyr etter da de ikke kan følge VNAV(FMC speed)?

Hva bruker de da? Speed hold da som de setter i IAS på Autopiloten?

Eller er det en skjult knapp en helt annen plass i cockpiten som aktiverer VNAV?

Håper på svar, dette synes jeg var merkelig...:drunk:

Tror nok svaret ligger her i en artikkel fra Aviation Today:

Aircraft modifications are occurring in two veins — one for the NGs and one for the Classics. Southwest said it has 208 Classics and 327 NGs. For the NGs, the first step in the modification includes activating the autothrottles and vertical navigation (VNAV) guidance, which will enable RNP operations. Newer NGs, of which Southwest had received seven, arrived from Boeing with operational autothrottles and VNAV guidance. (In the past, the airline said it deactivated autothrottles and VNAV on new aircraft for commonality with previous fleet capabilities and crew procedures.)

Hentet fra denne artikkelen. Scroll nedover siden til boksen med overskriften "Southwest Readies Fleet For RNP Operations".

Mvh,

Last edited:
Det kommer vel fra tiden da Southwest fløy med 732 uten VNAV og A/T, så for å holde kostnadene nede ble alle fly bestilt uten dette, både 737CL og NG. Southwest NG har jo også PFD som er likt det som finnes i CL for å slippe kostnader til oppgradering av typerating.

Ja, det stemmer, da må jo de foran jobbe hele veien for penga.
Men hvordan det i FMC med costindex osv til VNAV og A/T det vet jeg ikke. Hvis de har software uten det blir det vel noen kroner til oppdatering også.

Back