South African i trøbbel ... igjen ..

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
South African i trøbbel ... igjen ..

Mener vi har en gammel tråd om dette, men fant den ikke igjen ...

Men ... det går dårlig for den gamle storheten. John Deacon har begynt å stemme bassen ...

https://liveandletsfly.boardingarea.../?utm_source=BoardingArea&utm_medium=facebook

South African Airways is expected to shortly receive a 5.5 billion rand ($376 million) infusion for the new fiscal year. But the beleaguered carrier says that is not enough to keep the lights on.
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Hva met SA Airlink, som er vevd sammen med SA, og underbruk, på ymse vis?
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Airlink er privat og har ikke mer å gjøre med SAA enn code share og route scheduling.
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Det er mer enn som så, det er både eierandeler (riktignok ikke all verden) og et strategisk partnerskap over svært lang tid. Derfor er det også interessant hvordan en ev. sammenslåing hos SA vil slå ut. I dag deler SA Express/Mango og Airlink nærmest ruter mellom seg, samtidig som Mango skal konkurrere mot Flysafair og Kulula (Comair). Et logisk alternativ kunne være at SA etter sammenslåing forsøker å konsentrere seg om seg selv, uten å bruke Airlink til å spe på med feed, operasjon på tynne ruter og økt frekvens mellom storbyene. Derfor kan en konsolidering av SA ha store konsekvenser for hvordan Airlink drives.
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Men hjelper det? Utfordringen der nede er jo ikke for mange flyselskap.
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Tja, det er mange selskaper og underbruk på de samme rutene, derfor er også prisene innenriks og i det nære omland til Sør-Afrika svært presset: flysafair, SA (+express), Mango, Airlink, Comair, Kulula og også andre til en viss grad, som AirNamibia. Hvordan går den interkontinentale biten til SA? Der er det også mye konkurranse, i og med at europeiske, arabiske og sør-amerikanske er inne på markedet, i tillegg til Etiopian.
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Tja, det er mange selskaper og underbruk på de samme rutene, derfor er også prisene innenriks og i det nære omland til Sør-Afrika svært presset: flysafair, SA (+express), Mango, Airlink, Comair, Kulula og også andre til en viss grad, som AirNamibia. Hvordan går den interkontinentale biten til SA? Der er det også mye konkurranse, i og med at europeiske, arabiske og sør-amerikanske er inne på markedet, i tillegg til Etiopian.

Ej heller ej forglemme Egyptair og Kenya Airways
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Har aldri forstått hvorfor organiserte arbeidstakere ønsker å streike arbeidsplassen sin i senk. I denne situasjonen opplever jeg at det er russisk rullett å steike nå når selskapet står på randen av konkurs. Ledelsen har sikkert sin del av ansvaret her, men er det ikke bedre å forsøke å redde sine egne arbeidsplasser enn å streike akkurat nå?

Espen
 
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

SAA blir nå satt under noe som heter "business rescue" av myndighetene, uten at jeg helt vet hva det rent praktisk betyr, men det er vel ikke helt fjernt fra en chapter 11

https://www.flightglobal.com/news/articles/south-africa-to-place-saa-under-business-rescue-462698/

South African Airways’ (SAA) board will place the national carrier under business rescue, a significant shift in attitude from earlier statements by the government that it remains open for business.

Samtidig får de $273 millioner (omtrent 2,5 mrd NOK) for å klare restruktureringen


https://www.flightglobal.com/news/a...r4bn-funding-as-part-of-business-resc-462704/

South African Airways is to receive a R4 billion ($273 million) in funding as part of the effort to restructure the ailing flag-carrier following its placement into business rescue.
 
Last edited:
Re: South African i trøbbel ... igjen ..

Og nå reduseres flyvninger formå spare cash, men de rekonstruerer selskapet


https://www.flightglobal.com/news/saa-cuts-back-flight-schedule-to-conserve-cash/136255.article

South African Airways has cancelled a number of domestic and international flights over the coming week, to preserve finances, just a day after insisting that operations to all destinations were continuing as normal.

The flag-carrier says that, as part of a “responsible strategy to conserve cash”,
 
Back
Top