Sommerjobb som check-in agent?

Med billettrettigheter menes at du har rett til å kjøpe billetter til ansattpris, det som heter ID-billetter, som oftest er stand-by (ikke bekreftet plass). Noen flyselskap gir sine handlingagenter ID-billetter også, men det varierer meget i vilken utstrekning. Det finnes også forskjellige typer ID-billetter.

Men for å si det på en annen måte: Skal du søke jobb i handlingselskap, så bør du ikke regne med at ID-billetter er en del av pakka. Det får du heller ta som en bonus, dersom du får noe.

De fleste opererer også med en minstetid før du kan få ID-billetter. 6 måneders ansettelse er ganske vanlig.

Da er vel SAS Ground Services på OSL det eneste, som er en del av et flyselskap og du får dermed billettrettigheter. Men der er det ikke muligheter før til neste år vil jeg tro.

Man må være ansatt med min. 40%stilling, med en kontrakt lengre enn 6mnd.. (Korriger meg om jeg tar feil), så vil man få id-billetter etter 6mnd med alle selskap.. Er man timevikar, må man ha 100t hver 3mnd, for og få rettigheter med SK/WF/KF! :) I think!

Hva menes med billet retigheter? Selvom man kansje for 50% avslag så syns jeg fortsatt at SAS er dyrere en både Ryanair og norwegian...(
Javel? Den påstanden der må du gjerne begrunne. Prisforskjellen er nemlig ikke alltid stor mellom DY, SK og FR.

Man må være ansatt med min. 40%stilling, med en kontrakt lengre enn 6mnd.. (Korriger meg om jeg tar feil), så vil man få id-billetter etter 6mnd med alle selskap.. Er man timevikar, må man ha 100t hver 3mnd, for og få rettigheter med SK/WF/KF! :) I think!

100 timer over de tre siste månedene mener jeg å huske var sentralt for å få rettigheter med SK/WF/KF som vikar - eventuelt et annet timetall over de siste 15 månedene. Som vikar vil du kun få billettrettigheter med SK/WF/KF. Ved fast ansettelse (men det kan du vel glemme hos SK for tiden, såvidt jeg har skjønt har de aller fleste som har blitt ansatt de siste årene gått på diverse midlertidige kontrakter) uavhenging av stillingsbrøk mener jeg du fikk rettigheter med SK/WF/KF etter 3 måneder. Ved over 40 % stilling så får du også på andre selskaper - kan godt være først etter 6 måneder.

Uansett, det er ikke ID-rettigheter som bør være driveren for valg av arbeidsgiver (det er heller ingen kontraktsfestet del av din compensation package...). Det er en fin bonus, men jeg vet om mange som benytter dem i svææært liten utstrekning - av egen erfaring vil jeg mene det enten er for svært korte reiser (intra-skandinavia) eller lange (intercont) hvor ID-billetter gir en besparelse å snakke om. Innen Europa vil du i stor grad få vel så billig billetter på det åpne markedet - ikke minst med fast plass - både hos tradisjonelle flag carriers as well as DY, FR med flere.

Last edited:
SAS på Facebook:

SAS Ground Services ved Stavanger Lufthavn Sola søker vikarer/ekstrahjelp til innsjekk. Arbeidet er skiftlagt.
Du som søker må ha:
-Fullført videregående skole
-Gode språkkunskaper i engelsk og norsk
-Utstrakt ønske om å yte service
-Gode evner til å samarbeide
-Vilje til å jobbe i et hektisk og spennende arbeidsmiljø
-Tilgang til bil
-Plettfri vandel

Søknad med CV sendes til vibeke.refsnes@sas.no innen mandag 18/5.

Jeg gjenoppliver denne tråden litdt :) Nå har jeg blitt kalt inn til jobb-interjuv hos Academic Work på fredag som Chek in/gate agent :D Er det de som ansetter folk for Røros Flyservice?

Det stemmer ikke fullstendig. Du må jobbe et viss antall timer - nærmere 500 for idet hele tatt bli vurdert av Røros Flyservice. Om du ønsker jobb i Røros etter de timene er fullført, Sondbjo, må du sende søknad direkte til Røros, for å så bli innkalt til intervju.

Det er for så vidt korrekt. Først Academic, og så kan du søke til Røros/Aviator. I Røros går du vel noe opp i lønn og får mulighet til flere stillinger.

Nei, men den er ikke fet. Det er generelt få fete lønninger på flyplass. Men ønsker du å få inn en fot i luftfarten, så er dette en god måte. Det er også ganske sannsynlig at du ikke får mer enn 80% stilling til å begynne med. Sånn var det i det minste for Academic Work når jeg jobbet i Røros.

Men alt dette får du svar på på intervjuet du skal på. Lykke til!

Nei, men den er ikke fet. Det er generelt få fete lønninger på flyplass. Men ønsker du å få inn en fot i luftfarten, så er dette en god måte. Det er også ganske sannsynlig at du ikke får mer enn 80% stilling til å begynne med. Sånn var det i det minste for Academic Work når jeg jobbet i Røros.

Men alt dette får du svar på på intervjuet du skal på. Lykke til!

Blir det mer en 120 kr/T tror du? Det er vel det de fleste butikk jobber ligger på.

Ser det står i anonsen at det er chek in/gate agent de søker etter. Blir man ansatt som begge deler eller bare en av delene?

Se her SONDBJO...
Menzies Aviation søker Check-in/gate agenter for sommeren 2012!
Dersom det skulle være spørsmål vedrørende stillingen kan disse rettes til HR Consultant Mette Skattebo.
Søknad og CV sendes til osl.admin@menziesaviation.com med emne Check-in/gate agent". Søknadsfrist 18.mars 2012.

Annonsen ligger også ute på NAV om du vil lese mer.

LYKKE TIL

Last edited:
Sondbjo, det blir bare innsjekk til å begynne med. Litt etterhvert kan du bli boardingassistent på gate, men å bli ansvarig for en gate (Gate Manager) blir du først etter eget kurs du må søke på. Ikke helt sikker på hvordan det funker med Academic Workansatte i forhold til det kurset.

Men søk også hos Menzies! På Røros vil du i begynnelsen utelukkende jobbe med DY (kanskje litt DX også), og det å sitte på insjekk på DY er ikke "ekte" innsjekk. DYs sterke side er at alt er strømlinjeformet og enkelt, og det gjelder også der. Selskapene Menzies handler har alle "ekte" sjekk-inn. På Røros får du sjekke inn "på ordentlig" om du får KLM/Air France-kompetanse, men det får du ikke med en gang.

Sondbjo, det blir bare innsjekk til å begynne med. Litt etterhvert kan du bli boardingassistent på gate, men å bli ansvarig for en gate (Gate Manager) blir du først etter eget kurs du må søke på. Ikke helt sikker på hvordan det funker med Academic Workansatte i forhold til det kurset..
Jeg innbiller meg at kun normale ansatte i Røros Flyservice som vurderes til gate managers.

Jeg innbiller meg at kun normale ansatte i Røros Flyservice som vurderes til gate managers.

Det tror jeg stemmer, men helt sikker er jeg ikke. Men det er definitivt ingen umulighet å gå fra Academic Work til Røros, det er vel den normale gangen, så ikke la det avskrekke deg.

Beste tips dersom du skal søke hos mine venner i Menzies også, som har mange artige selskaper dem handler, er at du sjekker nøye hva slags stillingsprosent det er snakk om. Dem har noen kreative prosenter dem opererer med. Det er vel en stor sannsynlighet at du får Altea-kurs i Menzies, og det er en fin ting å ha. Det er en stor Alteatrend i bransjen nå, mange som skal bytte til Altea eller som bruker det allerede. En del av Røros selskaper skal også over til Altea, men det ligger nok litt lenger inn i fremtiden.

Det tror jeg stemmer, men helt sikker er jeg ikke. Men det er definitivt ingen umulighet å gå fra Academic Work til Røros, det er vel den normale gangen, så ikke la det avskrekke deg.

Beste tips dersom du skal søke hos mine venner i Menzies også, som har mange artige selskaper dem handler, er at du sjekker nøye hva slags stillingsprosent det er snakk om. Dem har noen kreative prosenter dem opererer med. Det er vel en stor sannsynlighet at du får Altea-kurs i Menzies, og det er en fin ting å ha. Det er en stor Alteatrend i bransjen nå, mange som skal bytte til Altea eller som bruker det allerede. En del av Røros selskaper skal også over til Altea, men det ligger nok litt lenger inn i fremtiden.

Jeg holdte på å trykke send på mailen min, da jeg oppdaget at man trengte erfaring fra luftfart for søke hos Menzies så lot jeg det være.... Man trenger ikke erfaring hos AW. Burde jeg søke selvom? Jeg er over gjenomsnitet reiselivs/luftfarts intresert.

Jeg holdte på å trykke send på mailen min, da jeg oppdaget at man trengte erfaring fra luftfart for søke hos Menzies så lot jeg det være.... Man trenger ikke erfaring hos AW. Burde jeg søke selvom? Jeg er over gjenomsnitet reiselivs/luftfarts intresert.

Bare søk!

Med interesse over gjennomsnittet så er du helt klar en aktuell kandidat.
(Har selv jobbet hos Menzies)

S

Poenget er vel at erfaring alltid vil trekke opp -- men rent faktisk trengs ikke mange dagene opplæring for å være oppe å gå i jobben. Et annet mulig aber med Academic Work -- Proffice hadde vel i sin tid ikke betalt opplæring(kurs) (hvilket lovligheten av antagelig kan bestrides, men de kalte det vel "utdanning") -- betaler Academic Work under opplæring?

Back