Sommer 2024 - Seiling i Kroatia

Someone

Moderator
Staff member
Medlem
Sommerferien 2024 ble lagt til Kroatia. En uke seiling etterfulgt av fire netter på hotell i Split.

Fredag 5 juli var det slutt i barnehagen for godt for minstemann, så passer da reise på ferien. Siden vi skulle på seilbåt så innebar det litt herlig selvdisiplinering når det kom til pakking. Spesielt for kona, som ikke kunne ha med halve garderoben, sånn i tilfelle. Og med et litt mer behagelig mengde kolli og barn som etterhvert klarer gjøre nytte for seg, ble det med svigerfar på slep, å tusle ned til Hvalstad stasjon. L1 til Sandvika, og Flytoget derfra. Første gang nytt flytog. Brukbar plass derfra, mens mange som gikk på fra Oslo S måtte stå.

Bagtags ble printet ut på toget, så da var det bare gå rett til bagdrop på OSL. Og etter turen til LIS helgen før var det deilig kunne gjøre dette kjapt og effektivt, og automatisk.

309aee69f8c4c5d2a040be39c8c165e7.jpg


Masse folk på OSL, men som vanlig gikk det unna gjennom sikkerhetskontrollen.

Til min glede ville minstemann heller se på flyene, enn å bli med kona på taxfree :D

891f3c7df07bbaddd62ffbe088bbe5a0.jpg


LN-NIK var maskinen som var satt opp på DY1992 denne dagen. Avgang fra D og maskinen hadde kommet inn på tid fra KRS.

47f2f4970922dffbe3286b50c8c8a07f.jpg


Vi hadde setene 27ABC og 28AB. Så da fikk begge barna vindu, kona fikk sin midtgang. Og jeg og svigerfar fikk hvert vårt dritten i midten sete.
Og siden vi var plassert bak, ble det inngang bak.
cfda0be45d280c65c4aa2508ad5ecffa.jpg


Ombord og boarding complete på tid, før det kom fra styrhuset melding om vi måtte vente på slot. Men den varslede forsinkelsen uteble, så må plutselig ha dukket opp en plass i køen for ble pushback under 10 minutter bak rutetid, hvilket jo regnet å være på tid.

Takset til 19R, cirka dobbelt så fort som El Comandante hos Iberia uken før.


Benplassen
be3ffb7e290e6816c17cc3079725b838.jpg


Fullt fly, tror jeg. Svindyre billetter og virket som crewet var delvis «arvet» fra Spania. Men gutta boys som styrte de bakre gemakker var hyggelig og service minded på en herlig miks av norsk-spansk.
5e655c7b9e3809878d1e7a1ccc6a901f.jpg


Kjøpte en øl, da vi hadde litt medbrakte bakevarer som tilbehør.
9007aed3e0c6867aeaf35e0809a45624.jpg


ace958f293da87b38c62e950fce991f6.jpg




Fin solnedgang på innflyvningen til Split

06aaf8bf3e357e9eaf8fe76b2c588b45.jpg


Gikk unna nedover Europa, så landet på SPU godt før tiden. Parkering på en slags «gå-gate»

52234548c2af79b5fa4d428295a6d59c.jpg


b423a1612b5eca375f55bf9afaf3187d.jpg


12a4600c8c1647c3a2373c0fabc373c2.jpg



Kom rett inn i bagasjeutleveringen, AirTaggen kunne konstatere bagasjen var her, og tok ikke lang tid før bagasjen dukket opp.
Ankomsttid i følge rutetabellen var 20:45, og da var det ikke ille 20:55 møte sjåføren vi hadde booket gjennom Norwegian.no utenfor. Og som kunne kjøre oss den snaue timen opp til Šibenik

0cc7850c493044294c3df008cf960e01.jpg


Mer kommer…..
 
En natt i Šibenik og en leilighet fikset gjennom booking.com før vi kunne hente «Greta». En Beneteau 46.1. Utgaven med 5 lugarer og 3 bad.

Seilte nordover omtrent som vedlagt rute, inkludert lunsj og badestopp, den uken vi hadde båten. Fin skjærgård og langt flere men mindre øyer enn sørover fra Split. Veldig vakkert og idyllisk, dog litt stive priser jo lenger ut og jo mer øde man kom. Nettene ble tilbrakt en vi enten av ved brygger på noen veldig bra marinaer (og dyre), ved bøyer eller til ankers. Et par middager på restaurant eller ble det gjerne grilling akter.

d06f8870382bf02fa27a18834a61286c.jpg


a0f9dc49c119be83d4cfb86638dc9db3.jpg

fbd364b89c1121bfaa416036fcff8894.jpg


36c0e7d933fcf11b061db0207a0832e0.jpg

6a8fca6dea5cfb0b780470005458cb27.jpg


b960a1fba8fba8ff72eb4e429fd562fb.jpg

47dc800d631afa522af1656ffad80c60.jpg

dca49329cc393aafce06d868ae7610f3.jpg

946fbcdfc3214f08552e7ec0b24150f3.jpg

0bc53dfb0b67036d8d778caf117ec8a0.jpg

2cda4d2a1824c081fb5b56c33aad0669.jpg

08f2541133a2f4e6e93c072ac95f82cf.jpg
 
Last edited:
Synes du begynner å bli litt solbrent..?

Men likevel lett misunnelig, det der ser ganske digg ut!

EDIT: Stryk lett.
 
Ser utrolig kult ut med båtleie og tur. Er det mye styr med havneplasser og booking og slikt?

Takker for super rapport så langt, forøvrig
 
Seilturen ble etterfulgt av 4 netter på Amphora Gardens i Split. Er endel av Amphora Hotel, men «Hagedelen» er leiligheter i bygget bak selve hotellet. Som også har et eget 20 meters basseng på taket.

5e21bdb3825e43d8354782092471a884.jpg

9cc39a04ad7be1ba6a3f1dbd1ae1681f.jpg


Noen bilder fra Split
33ee605a66527ffeda4c63814db53885.jpg

3b89f3dbecfbb23b540079150d8fa567.jpg

635f4c4c1eddd249e8e6fbcd5ce83413.jpg


Etter 12 netter på tur var det tide å komme oss hjem.

SAS og SK4804. LN-RGL som var satt opp, og selv om det er en NEO kan man jo snart kalle den «gode gamle» da den jo er 7 år gammel.

En forhåndbooket Uber tok oss til SPU. Innsjekk på nett funker ikke, mistenker en «Kroatia-greie» men på SPU er det både automater og bagdrop. Men det både veier all bagasje og har gjort det hele til en heller manuell prosess. Dog med bra kapasitet og heller lite kø i sikkerhetskontrollen gikk det relativt kjapt. Fikk håndbagasjen tatt ut til ekstra sjekk pga gasspatroner til redningsvesten og en supervisor måtte tilkalles. Som også kunne forklare det var greit og de skal jo i håndbagasje og ikke innsjekket.

5ba574c18a755667933338de5f7bb201.jpg

79e5d3bf75f4ada93ad1b9549678e668.jpg


Trafikken en sen onsdagsmorgen på SPU var dominert av easyJet, SAS, Norwegian og Volotea

cf62391d6c2376ca0048639550ccec89.jpg


8de9abf5959a1cb2d2c6a05319735551.jpg


160 passasjerer såvidt jeg klarte se. 3 rader pluss. Vi hadde 4A-D. Med meg som buffer mellom barna i B

67f20beee34bb3b581a0934735f5f981.jpg


Avgang godt innenfor det 15 minuttene innenfor rutetid, og etter en høyresving rett etter avgang kunne vi etterhvert sette kursen nordover med fin oversikt over hvor vi hadde seilt

f8fda13392ce0f6449489009db1da886.jpg


Gikk for «bring-in-board» med medbrakt pizza fra kvelden før. Selv kald, er den bedre enn SAS sin

6872db6e4957276653713ae48756fda7.jpg


Sov deler av turen og etter møtt skyene og regnet når vi nærmet oss Norge, ble det landing på OSL ti minutter før rutetid

0fc25437fb49db70dcce65300bce85b2.jpg


#velkommentilnorsksommer
ce24f6c7576ec7f4888b450a383a21d6.jpg
 
Synes du begynner å bli litt solbrent..?



Lyset lyver litt på bildet der, men jeg ble brun selv med barnas faktor 50,



Flott båt(misunnelig) kjedelig fly hva er dealen med rad 27 og bakover



Der det var ledig, hvor vi kunne sitte samlet og få to vindusseter, uten å betale ekstra ;)



Ser utrolig kult ut med båtleie og tur. Er det mye styr med havneplasser og booking og slikt?



Selve båten fikset svigerfar, som var kaptein. Akkurat der kommer man langt, det vil si opp til 50 fot, med norsk båtførerbevis.



Hvordan det er lenger sørover hvor det er mer trafikk, og når den virkelig høysesongen begynner når mellom-Europa starter ferien vet jeg ikke, men vi opplevde aldri at havnen var full. Det var også proft og ferdig opplegg med mooringer i havnene, så slapp den klassiske greske varianten med dreggkjetting på kryss og tvers. På de mest fancy havnene (ACI) så kunne man også forhåndbooke via app. Hvilket havnesheriffene gjerne fortrakk man gjorde. Og stort sett jeg som tok meg av det.



Jeg er ingen stor seiler, men jeg er ganske brukbar som matros, navigatør og stuart.



Dette ser tungt ut, godt du kommer deg hjem til 17 grader og yr.



Yr? Regn kaller vi det. Og var tungt innimellom. Måtte stadig sveive i vei.

1f96686477009999c111769915813b1e.jpg
 
Velrapportert!
Selve båten fikset svigerfar, som var kaptein. Akkurat der kommer man langt, det vil si opp til 50 fot, med norsk båtførerbevis.
Kan det virkelig være så lett som at å ha tatt båtførerprøven er godt nok for leie? Vi er en gjeng som har en halv drøm om nettopp en slik ferie, da vi har noen turer bak oss med 40-foter på gennaker mellom holmer og skvulpeskjær uten å rive av kjølen. Vi har dog aldri forventet å kunne gjennomføre uten å ta med lokal skipper, siden båtførerprøve er høyeste skriftlige kompetanse.
 
Kan det virkelig være så lett som at å ha tatt båtførerprøven er godt nok for leie? Vi er en gjeng som har en halv drøm om nettopp en slik ferie, da vi har noen turer bak oss med 40-foter på gennaker mellom holmer og skvulpeskjær uten å rive av kjølen. Vi har dog aldri forventet å kunne gjennomføre uten å ta med lokal skipper, siden båtførerprøve er høyeste skriftlige kompetanse.

Svigerfar har vel det og VHF sertifikat, samt en mannsalders erfaring fra en langt mer komplisert skjærgård enn den kroatiske. Mitt inntrykk er at vi nordmenn har en ganske godt rykte der nede som sjøvante så det kreves ikke noe mer enn hva man lovlig kan ta en båt på opp til 50 fot her og. Samme i Hellas i grunn.

Det går sågar en "urban legende" der nede om en nordmann som leide båt med jegerprøven....
 
Flott båt(misunnelig) kjedelig fly hva er dealen med rad 27 og bakover
Langt bak har noen klare fordeler dersom radene helt foran er tatt (i tillegg til det Someone nevnte). Man kommer kjapt til setet sitt (Norwegian har veldig ofte trapp foran og bak). Og om ikke flyet er fullt så er det bak det er ledige seter, så ofte scorer vi ledig midtsete på de bakerste radene om booker/velger vindu+midtgangsete.
 
Langt bak har noen klare fordeler dersom radene helt foran er tatt (i tillegg til det Someone nevnte). Man kommer kjapt til setet sitt (Norwegian har veldig ofte trapp foran og bak). Og om ikke flyet er fullt så er det bak det er ledige seter, så ofte scorer vi ledig midtsete på de bakerste radene om booker/velger vindu+midtgangsete.

Flyet var fullt, såvidt jeg se. Men bak der gikk vi som man ser inn bak. Vi var også blant de første av flyet og blant de som fikk servering først. Samtidig var det nok buffer-rader mellom oss og galley/dass ;)
 
Vi har dog aldri forventet å kunne gjennomføre uten å ta med lokal skipper, siden båtførerprøve er høyeste skriftlige kompetanse.

Da er dere overkvalifisert ift. mange som har kjøpte sertifikater via ymse skoler i Kroatia. Trust me.
 
Da er dere overkvalifisert ift. mange som har kjøpte sertifikater via ymse skoler i Kroatia. Trust me.

Ja, har man seilt litt/endel i Norge, er det ikke noe problem med Kroatia. Men mindre man absolutt ønsker ha med en ekstern skipper. Langt mindre komplisert skjærgård der, og litt mer lagt opp til 40-50 fotere enn 30. ;)
 
Back
Top