Solo-sjekk - råd?

77W

Lima November
Solo-sjekk - råd?

Hei!

Jeg skal etter planen fly solo-sjekk nå på fredag, og lurer på om noen har noen råd å gi meg, hvordan jeg best mulig kan forberede meg. :)

Håper noen kan svare her.

Du blir ikke satt opp til solo uten å kunne det du skal kunne ;)

Forbered deg som normalt og møt opp i god tid så du rekker å glede deg til en konge opplevelse!

Re: Solo-sjekk - råd?

Tenk litt over hva du skal gjør hvis ting ikke går som planlagt. Vet ikke hvilken flyplass du flyr på, men hva gjør du hvis det kommer annen trafikk du må vente på etc.

Du blir ikke satt opp til solo uten å kunne det du skal kunne ;)

Forbered deg som normalt og møt opp i god tid så du rekker å glede deg til en konge opplevelse!

Støttes! Gjør ting som du pleier å gjøre og følg prossedyrer. I tillegg bør du nyte dine første sekunder og minutter alene i lufta, det er herlig! :)

Lykke til!

Hei!

Det er viktig å huske at instruktøren ikke sender deg til solosjekk hvis han/hun ikke er sikker på at du er klar. Gå gjerne gjennom landingsrunden i hodet et par ganger, hold god greie på hvilke airspeeds og settings du har. Drill også inn nødsjekklistene, disse er vel de viktigste på solosjekken.

Det er også mye bedre å ta seg litt god tid enn å prøve å "imponere" ved å gjøre ting fort, da ting lett kan glemmes på en slik dag :) Gjerne forklar rolig og kontrollert alt du gjør, da viser du også at du kan det du holder på med i tillegg til at det ikke skjer misforståelser...

Ellers er det bare å glede seg, selv om det ikke er lett nå :) Det er mye mindre skummelt enn det føles. Får du ikke til en øvelse på første forsøk så prøver dere bare på nytt :) Lykke til!

Last edited:

Hei!

Takker for gode svar alle sammen! :)

Piper: Jeg flyr på Kvernberget, KSU.

Eventuelt, si ifra til ATC, slik at de viser deg ekstra omtanke :-)

(Tændis, er det bilde foran LN-VYC)?

Dessuten er det viktig å si i fra om du ikke føler deg klar selv. Som regel er man klar når instruktør mener så. ;) Gled deg! Det er fantastisk å sitte i farkosten de 3 første rundene på egenhånd.

(Tændis, er det bilde foran LN-VYC)?

Ser ut som en piper tomahawk...

Blir første solotur annonsert av instruktør så lang tid på forhånd ? Når jeg fløy solo til PPLA møtte jeg opp til en vanlig time og fikk fortalt når jeg møtte opp at: "Idag tar vi en time og soloutsjekk". Jeg hadde instruktør i høyresete og skolesjef bak. Etter noen minutter i lufta med dem landet vi og de hoppet ut. Deretter de to obligatoriske touch and go med påfølgende landing. Kjempefølelse. Det er vel instruktørens jobb å fortelle ATC at du går første solo ? Forresten så brukte jeg hele tiden etterpå når jeg fløy på solobevis ved oppkall på radioen at jeg var student. Dvs at ved oppkall på radioen sa jeg f.eks. LN N?? "solo student flight". Det gjorde at jeg fikk noe bedre forståelse i klareringene. (et tips fra min bror som tok lappen og flyr i USA). Lykke til. (Og så gjelder jungelens lov: Vær førstemann på stedet, dvs. kom i god tid FØR kontrollanten)

Last edited:

Følger du NAK's skoleprogram så er jo det rimelig forutsigbart når første solo er... Leksjon B10 (om jeg husker riktig?) er vel første solo. Dessuten kan det jo være greit av instruktøren å forberede deg litt på solosjekk de siste turene før den faktisk skjer, så at det ikke kommer som noen overraskelse slik som i ditt tilfelle. Er jo kjekt å ha med kamera/familie/venner/solobrus osv..

Det andre spørsmålet svarer du jo på selv... man bruker "student" foran callsign når man flyr solo. Dermed er ATC klar over at du er rimelig fersk og strammer ikke lassoen så hardt.

LN-VGT,
Ja, det er nemlig en PA38 (de er så søte),
men lurte på om det er LN-VYC. Fløy opp nemlig i den :) Men den skal nå være pensjonert, og tror den har vært brukt som delefly siden da.

Takker for svar, solosjekken er flyttet til torsdag pga. en misforstelse fra min side. Og beklager at jeg ikke har svart før, travelt om dagene.

Det andre spørsmålet svarer du jo på selv... man bruker "student" foran callsign når man flyr solo. Dermed er ATC klar over at du er rimelig fersk og strammer ikke lassoen så hardt.

Det holder mer enn lenge nok med å slenge det på ved første oppkall. Så glemske er vi ikke :rolleyes:

Back