Snøen stopper fly på Rygge.

Re: Snøen stopper fly på Rygge.

Jeg tror jo planlagte turnaround tider er langt mer vesentlig for at det er mer forsinkelser for DY enn SK. DY har vel en såpass stram timeplan i løpet av dagen, at når det først blir forsinkelser, så blir det svært vanskelig å knipe inn igjen senere i løpet av dagen. SK har noe romsligere tidsplaner, og dermed noe større muligheter til å hente litt tid her og der.

Jeg tror jo planlagte turnaround tider er langt mer vesentlig for at det er mer forsinkelser for DY enn SK. DY har vel en såpass stram timeplan i løpet av dagen, at når det først blir forsinkelser, så blir det svært vanskelig å knipe inn igjen senere i løpet av dagen. SK har noe romsligere tidsplaner, og dermed noe større muligheter til å hente litt tid her og der.

Har ikke DY og SK lik turnaround, 25 minutter? Eierskap til firma har ikke NAS`handlere, er det noe i det? Hvorfor tråkke til når du ikke jobber i flyselskapet, vet ikke selv, bare tror det er noe i det.

Jo, det har du faktisk rett i! Er dette noe som er endret den siste tiden? Har alltid levd i denne troen at DY har kortere turnaroundtid!

Vi lærer så lenge vi lever med andre ord. :)

Er et krav fra osl el.(!?) at flyene skal stå på bakken minst 25 min. Dette er et minstekrav såvidt jeg vet, slik at man kan ikke "snu" ei maskin fortere enn det hvis det går for å få flyet på rute. Derfor blir det vanskelig å hente inn igjen tid som er tapt tidligere på dagen dersom man opererer med så korte standard snutider.

EDIT: dette gjelder hvertfall 737

Last edited:

Jo, det har du faktisk rett i! Er dette noe som er endret den siste tiden? Har alltid levd i denne troen at DY har kortere turnaroundtid!

Vi lærer så lenge vi lever med andre ord. :)

DY har 20 min :) Og ja, på 733 med Y148 config.

Last edited:

Tja, rutene til DY fra Rygge-Bergen står bare i 20min før de har rute tilbake ser jeg nå.

Har ikke DY og SK lik turnaround, 25 minutter? Eierskap til firma har ikke NAS`handlere, er det noe i det? Hvorfor tråkke til når du ikke jobber i flyselskapet, vet ikke selv, bare tror det er noe i det.

Hvorfor skulle man ikke det ?
Tullete bemerkning man ofte også hører i outsourcing caser, at de "interne"
tar jobben sin så mer alvorlig å stiller opp.
Motsatt kan man si at er det noen som virkelig er under press så er det de som er inne på kontakt.

Last edited:

På OSL har vel begge minimum T/A på 25 mins. Forskjellen er at NAS planlegger utstrakt å holde flyene et minimum på bakken (25mins) mens SAS kun skedulerer 4-6 av ca 130 T/A som 25mins. Dette er en vesentlig forskjell som gir hovedforskjellen på statistikkene de rotasjonsforsinkelsene (grunnet sent ankommende maskin) nesten er fraværende hos SK. Dette rett og slett grunnet romslig planlegging.

Hvorfor har man innført minimum 25 min T/A på OSL, når det ikke er slik i resten av landet?

Back