Sniktitt på den nye terminalen i Alta

Re: Sniktitt på den nye terminalen i Alta

Pent! Jeg vet om en viss terminal på Vigra som burde vært jevnet med jorden og bygd opp på nytt. Makan til lappverk!

Ja, skulle til å nevne den. Det har blitt helt forferdelig der nå. Det var ille før også. Men det hele ser ut som et rottereir. Det er pinlig at oljenasjonen Norge ikke tar seg råd til å bruke penger på god og funskjonell arkitektur på slike viktige fellesbygg. :exclaimation

(Og helt OT: Som jeg nevnte i tråden med bildet av båter. Ferger og hurtigbåter i fylket har også fått dårligere standard etter at alt kom på anbud. Her må det sterkere føringer til)

Last edited:

Siden svigers bor på Sunnmøre har jeg prøvd Vigra et par ganger, og det virker som den er en konstant byggeplass - og alt for trang.

Har ikke den fulle oversikten, men det virker som kafeen i 2. etg er stengt, og at denne er erstattet med en kafe etter sikkerhetskontrollen i 1. etg. Utenlandsavganger er flyttet til 2. etg, som visstnok bare har bar, ingen matservering. Broderen reiste derfra og kunne fortelle at det var iskaldt der oppe, og ikke sitteplasser til alle. Da jeg reiste på søndag startet det preboarding til det som vel var gate 4, et lite "bur" med maks 20-30 sitteplasser, og det til et nesten fullt 737!

Vigra har vel aldri vært noen arkitektonisk perle (jeg overhørte for mange år siden en samtale mellom to reisevante, som sa at Vigra var den tirsteste flyplassen han visste), men tidligere hadde man i alle fall en ok kafe i 2. etg, der flere hadde vindusplass. Nå ser man ingenting, og folk som er innom for å hente og si farvel (pga ferger og ditto så er det ikke så uvanlig) må innom sikkerhetskontrollen.

Med den flotte naturen så kan man tenke seg at Vigra kunne bli en spennende utfordring for arkitekter som kunne skape noe. Nå er man henvist til noe som ikke er bedre enn Moelven-brakker med metall-finnish utenpå....

Bedre i Alta!

makan til sutring fra Sola-folket da.. Og har Vede noe belegg for å hevde at det Avinor tjener på Sola går til nyterminalen og tårnet i Alta?

Er vel ingen statshemlighet at Sola er en av flyplassene som tjener mest penger for Avinor men som ikke akkurat får mye igjen for det og heller må substituere flyplasser i nord som går med underskudd.

Tror kanskje det blir litt OT å begynne å klage over SVG og Vigra...

Kan vi ikke heller glede oss over at det i det hele skjer noe positivt med flyplassen i Alta?

Tror kanskje det blir litt OT å begynne å klage over SVG og Vigra...

Kan vi ikke heller glede oss over at det i det hele skjer noe positivt med flyplassen i Alta?

Poenget er vel det at SVG er en av flyplassene som genererer penger, men som fremdeles ser ut som et rottehull.

Klar over hvordan SVG ser ut, men det var ikke det som var poenget mitt ;)

Gratulerer til ALF ihvertfall

Kom plutselig på; jeg skulle tatt noen bilder av gamle-terminalen da jeg reiste ut derfra i Januar. Tross alt var det siste gang jeg benyttet den... Når jeg kommer tilbake i juli (?) neste år er det til den nye terminalen! ^_^

... ellers ser det jo nå også ut til at Alta får skikkelige pushback-biler...

Og da lar vi denne tråden handle om Alta, så kan man diskutere SVG og Avinors pengebruk et annet sted.

En virkelig flott terminal ser det ut til å bli, og godt at Avinor nå for en gangs skyld tar i litt og bygger litt større enn hva kanskje behovet er akkurat nå. Hvor mange nye oppstillingsplasser blir det mon tro?

Dette ser virkelig bra ut. Det er supert at Avinor bygger for framtiden for en gang skyld. Håper de følger opp andre steder også :)

Blir det den jeg skal teste ut i morgen, da?

Morsomt at de kappfløy for å komme først...

Flott terminal dette..
Og kanskje de har greit det unorske.. Heller bygge stort nok og ordentlig første gang, enn å bygge 2 ganger som en er så flinke til i dette landet..

Vil gratulere Alta med ny terminal, det var virkelig på tide! Har tilbrakt myyyyyye tid i gammelterminalen og rundt omkring der for å si det sånn. Artig at slekta tar ansvar og foretar første landingen er det også. Det at Avinor bygger stort og fremtidsrettet er helt riktig synes jeg. Jeg ser noen nevnte nyterminalen i KKN og derfra må de jo ha noen erfaringer. Slik at de unngår å ende opp med et nytt og dyrt lappverk som jo den gamle terminalen jo var. Den var ikke ny og kanskje ikke så dyr, men lappverk var den jo...
Gleder meg til å se og prøve den en gang i fremtiden!:nor

Back