Snart slutt på "tyttebær-politiets" metoder?

sirpjalle

ScanFlyer Mile High Club
Snart slutt på "tyttebær-politiets" metoder?

Ny metode gavner flysikkerheden

Dansk forsker udvikler ny metode til at afsløre kemikalier gemt i beholdere og pakker.

Det kan snart blive fortid at stå og fumle med små plastikposer med solcreme, babymos og kosmetik, inden man skal igennem lufthavnens sikkerhedskontrol.

Den danske forsker, Peter Uhd Jepsen, har udviklet en ny metode, der kan afsløre kemikalier som f.eks. sprængstoffer eller narko i flypassagerernes bagage. Derfor modtog han onsdag Ingeniørforeningens Elektropris 2007 og en check på 30.000 kr.

Peter Uhd Jepsen har forsket i THz-stråling lys med meget lang bølgelængde, som giver mulighed for gennemlysning og kemisk identifikation. Han har lavet et apparat, der kan se igennem plastikbeholdere og undersøge, om indholdet er vand, alkohol eller en farlig væske, og det har gjort mange store internationale sikkerhedsorganisationer interesserede i hans forskning.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 18. maj. 2007)

=23666&cHash=2ad232aaca]LINK

Re: Snart slutt på

Originally posted by sirpjalle
Peter Uhd Jepsen har forsket i THz-stråling lys med meget lang bølgelængde

Scanair.no er scanair.no og jegkan ikke dy meg. Kan noen over utdype hvordan få til THz med lang bølgelengde?

Men ellers, tanken er god, og det hadde vært fint om man kunne se tilbake på tiden 2002-2008 fra fremtiden en gang og le av det... mens man går igjennom en maskin som objektivt sier om jeg er farlig eller ei.

-A

Sikkert skrivefeil - det skal sikkert være KHZ (kilohertz). Det å bruke langbølge - frekvensområde fra 10 khz og opptil 10 mhz - så har du "lange bølger"

Ved 30 mhz - så er dette såkalt 10 meteren - 118 - 137 mhz ( flybåndet) bli kalt 2 meterbåndet.

Da blir 3 mhz - blir 100 meteren og 0,3 mhz blir 1000 meteren. osv.

Det er sikkert en eller annen radioamatør eller navigatør på forumet som kan bekrefte denne utregningen min.

Hr. sirpjalle - hvar dette du mente i din artikkel ???

Jan

Originally posted by ATC-flyradar

Sikkert skrivefeil - det skal sikkert være KHZ (kilohertz). Det å bruke langbølge - frekvensområde fra 10 khz og opptil 10 mhz - så har du "lange bølger"

Ved 30 mhz - så er dette såkalt 10 meteren - 118 - 137 mhz ( flybåndet) bli kalt 2 meterbåndet.

Da blir 3 mhz - blir 100 meteren og 0,3 mhz blir 1000 meteren. osv.

Det er sikkert en eller annen radioamatør eller navigatør på forumet som kan bekrefte denne utregningen min.

Hr. sirpjalle - hvar dette du mente i din artikkel ???

Jan

ØØØØØYYY! F*** ta deg :exclamati, nei bare kødde. Jeg bare formidler en link videre, that's it.... Don't kill the messenger ;)

En annen ting; ser du det ikke, er det ikke lys! Det er ingenting som heter infrarødt lys, f.eks.

Originally posted by TUC

En annen ting; ser du det ikke, er det ikke lys! Det er ingenting som heter infrarødt lys, f.eks.

Jo, men det er vel ikke 10 meter - 0,00001 meter :p

Jan

Attachments

• osl-22.jpg
    osl-22.jpg
    96.7 KB · Views: 17
Back