Snart bare halal mat å få ombord ?

Status
Not open for further replies.
Re: Snart bare halal mat å få ombord ?

Islam står dessuten for veldig mange syn som ikke er forenelig med det samfunnet vi lever i dag. Jeg kan nevne kvinnesyn, syn på homofili, syn på utroskap, osv. Derfor får jeg en liten bismak av denne halal-maten. Jeg vil rett og slett ikke at halalmat skal være standarden. Er dette ugyldige argumenter?

Nei, men du kan feie for egen dør først, dette landet har bestemt at du er kristen og har en statskirke som stort sett har like problematiske syn på det over. Jeg ser ikke at det virker problematisk for deg?

-A

Og da synes du litt trakassering er på sin plass?

Å påpeke at noen har litt lett brune holdninger holdninger og forsøker å påstå at den rette veien er å være like trangsynt er neppe trakassering.

-A

Nei, men du kan feie for egen dør først, dette landet har bestemt at du er kristen og har en statskirke som stort sett har like problematiske syn på det over. Jeg ser ikke at det virker problematisk for deg?

-A
Jeg har aldri hørt at en prest må godkjenne flymaten min. For meg så utgjør det en forskjell. Religiøs vs ikke-religiøs mat.

Jeg har aldri hørt at en prest må godkjenne flymaten min. For meg så utgjør det en forskjell. Religiøs vs ikke-religiøs mat.

Men smaker maten annerledes om en imam tilfeldigvis stod og velsignet oksen i det den ble slaktet? Påvirker det smaken på biffen?

Men synet på kvinner og homofile er greitt, samt ispedd noe lett eksorsisme?

-A

Men smaker maten annerledes om en imam tilfeldigvis stod og velsignet oksen i det den ble slaktet? Påvirker det smaken på biffen?
Nei men det strider mot mine sekulære verdier. Totalt unødvendig med sharia-flymat.

Men synet på kvinner og homofile er greitt, samt ispedd noe lett eksorsisme?

-A
Norge i dag er svært sekularisert. Jeg ser ikke på Norge som spesielt kristent. Halal-mat derimot er 100 % muslimsk.

Men, et helt annet spørsmål til Vede, Someone, Polaris, RSL og alle andre med lite gjennomtenkte fobier:

Hvorfor klager dere over at dette er muslimer som tvinger seg på dere og innskrenker matvanene deres?

Er ikke rett motaker for denne kritikken faktisk ledelsen i cateringselskap og flyselskap som kjøper deres produkter? Det er jo disse som prøver å nå en størst mulig kundemasse med en produsjon som er mest mulig ensrettet og har lavest mulig kostnad? Det at disse selskapene ikke vil bruke noen ekstra kroner for å garantere at maten du spiser ikke kan spises av noen med en annen religion er da er fordyrende ledd dere påtvinger andre å ta kostnader for?

Jeg har ikke sett noen kampanjer av muslimer som krever at maten må være halal, eller at det er muslimer som går og trør dette ned over hodet på folk. Det er jo bare god, gammeldags kapitalisme i caterignsselskapet og flyselskapene for å gjøre flysetene så billig som mulig som driver dette?

-A

Halal-mat derimot er 100 % muslimsk.

Jeg må innrømme at jeg ikke ser det helt på samme måte. Jeg ser mer på halal som en måte å slakte på, som gjør at muslimer også kan spise den. Det er mulig jeg tar feil her, men.

Om jeg får en biff ombord i et fly, så smaker den akkurat det samme for meg, enten den er slaktet sånn eller sånn (men selvsagt etter gjeldende regler og lover i landet den er slaktet i, mtp. bl.a. bedøvelse), og om en imam har velsignet den eller ikke. Om maten ikke er produsert på halal-vis, kan den serveres til et visst antall mennesker ombord på enhver flight, om den er produsert på halal-vis, kan den serveres til enda flere. Den smaker det samme, men kan nå også spises av de som må ha den tilbredt på akkurat den måten.

Om maten ikke er produsert på halal-vis, kan den serveres til et visst antall mennesker ombord på enhver flight, om den er produsert på halal-vis, kan den serveres til enda flere. Den smaker det samme, men kan nå også spises av de som må ha den tilbredt på akkurat den måten.

Og hva med sikhene, som ikke kan spise halal, hva skal dem spise? Skal vi tilpasse oss etter dem også?

Jeg skjønte hvor du ville, rett inn i det smårasisitiske hjørnet og ta sklien rett ned til deres nivå. Lykke til.

Og der kom rasismebeskyldningene...bla bla bla...

Alle som ikke vil spise halalmat eller tilpasse seg muslimene er rasister.

Last edited:

Jeg har ikke sett noen kampanjer av muslimer som krever at maten må være halal,

Jag håller till viss del med dig i övrigt men det är faktiskt muslimsk efterfrågan på halal som skapar det här. Om de*(och andra med religionsmat) fick betala den faktiska kostnaden för deras specialmat skulle det här inte vara ett problem.

*eller flygbolagen som ger dem möjligheten

Jag håller till viss del med dig i övrigt men det är faktiskt muslimsk efterfrågan på halal som skapar det här. Om de*(och andra med religionsmat) fick betala den faktiska kostnaden för deras specialmat skulle det här inte vara ett problem.

*eller flygbolagen som ger dem möjligheten

Hva med at du får betale ekstra fordi cateringselskapene må produsere mat for halal-fobiske mennesker seperat, istedet for felles produksjon som smaker likt for alle?

-A

Om maten ikke er produsert på halal-vis, kan den serveres til et visst antall mennesker ombord på enhver flight, om den er produsert på halal-vis, kan den serveres til enda flere. Den smaker det samme, men kan nå også spises av de som må ha den tilbredt på akkurat den måten.

Jeg skjønner det praktiske hensynet ved dette, hvis man da som sagt ser bort fra sikher som ikke kan spise rituelt slaktet kjøtt. Selv misliker jeg sterkt den ideologien som maten er en del av, og ønsker derfor å beholde kosten min mest mulig halal-fritt (og tilværelsen ellers mest mulig islam-fritt). Mine grunner bak valget av mat er minst like gyldige som muslimene sine. På sikt er det godt mulig at jeg taper her, men innføring av halal-for-alle betyr ihvertfall at man taper noen kunder også i tillegg til de man vinner. Dvs alle sikhene pluss meg, da.

Last edited:

Og hva med sikhene, som ikke kan spise halal, hva skal dem spise? Skal vi tilpasse oss etter dem også?

De kan, akkurat som muslimer, bestille "special meal".

Dette handler ikke ikke om tilgangen på mat for folk med speiselle behov. Muslimer har tilgang på mat som er garantert halal, sikhene har sitt dekket på samme vis, akkurat som de som er vegatarer, krever lite salt og alt mulig. Orndingen med "special meal" og forhåndsreservering garanterer at en hver gruppe får sine spesielle behov dekket.

Det denne tråden har handlet om er det omvendte av dette, folk som skriker opp fordi de spier ting som plutselig viser seg å være slaktet på et vis som de har særdeles dårlig fundamenterte fobier mot.

Så skal vi snakke om at dette handler om at grupper må tilpasse seg, så er det faktisk selskaper som forsøker å drive ting så billig som mulig, slik at dere alle skal få dra på shopping til London før jul til 299,- hver vei får kjøpe dette så billig, og at disse nå må tilpasse seg å lage en varegruppe der de garanterer at "maten er ikke tilbredt i nærvær av muslimer og er garantert fritt for smuler av muslimer, og vil medføre økt fare for å ville lese koranen".

-A

Obs, litt av en diskusjon! Her er vi vel langt over rasismegrensen. Jeg foreslår at vi stopper denne diskusjonen og konsentrerer oss om å diskutere andre ting vi ikke har greie på, nemlig ting som har med fly å gjøre.

Jeg skjønner det praktiske hensynet ved dette, hvis man da som sagt ser bort fra sikher som ikke kan spise rituelt slaktet kjøtt. Selv misliker jeg sterkt den ideologien som maten er en del av, og ønsker derfor å beholde kosten min mest mulig halal-fritt (og tilværelsen ellers mest mulig islam-fritt). Mine grunner bak valget av mat er minst like gyldige som muslimene sine. På sikt er det godt mulig at jeg taper her, men innføring av halal-for-alle betyr ihvertfall at man taper noen kunder også i tillegg til de man vinner. Dvs alle sikhene pluss meg, da.

Men hvorfor kan du ikke da begynne å protestere litt, og forlange at flyselskap kan tilby "special meal" der det garanteres at du får tingene "urørt"? Det er jo det du sier, akkruat som det finnes "special meals" for muslimer, sikher og andre folk med trangt syn og fobiske tendenser?

-A

Obs, litt av en diskusjon! Her er vi vel langt over rasismegrensen. Jeg foreslår at vi stopper denne diskusjonen og konsentrerer oss om å diskutere andre ting vi ikke har greie på, nemlig ting som har med fly å gjøre.

Nei, dette er vel ikke rasistisk? Dette handler om forskjellige gruppers mulighet til å bestille "special meal" ombord i fly som garantert tilfredsstiller deres livssyn, enten man er vegetar, avhengig av å ha velsignet mat eller mat som er fritt for velsignelser.

-A

Hva med at du får betale ekstra fordi cateringselskapene må produsere mat for halal-fobiske mennesker seperat, istedet for felles produksjon som smaker likt for alle?

-A

Hva med at muslimene betaler extra hvis de vil ha mat laget på deres vis? Tviler på at halalmat er billigere å lage enn vanlig, så et tillegg for Halal-mat hadde kanskje ikke vært så dumt.

Det er bare en løsning på dette, gjøre matservering og salg av BOB-mat på flyene forbudt. Da vil alle politiske syn, livssyn og religioner bli tilfredsstilt.

Status
Not open for further replies.
Back