Smart av SAS

  • Thread starter Thread starter DY
  • Start date Start date

DY

ScanFlyer Dusty
SAS skriver følgende på sin internettside...med link fra forsiden:
Beregn god tid i julen
Beregn ekstra tid på Gardermoen når du skal reise i julen
På grunn av pågående streik blant heismontørene er mange heiser og rulletrapper ute av drift på Oslo Lufthavn Gardermoen. Vi oppforderer derfor alle passasjerer som reiser fra Gardermoen i julen og som trenger assistanse om å møte opp i ekstra god tid.

Forøvrig må alle passasjerer beregne ekstra tid da det i denne perioden alltid er mer
bagasje som skal sjekkes inn enn vanlig.



Bra!
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Jepp... Hvor lenge kan egentlig disse heismontørene streike?
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Uendelig virker det som. Fjern heller tittelen "heismontør" og bruk elektrikere som i restan av Europa. Etter hva jeg forstår er Norge det eneste landet hvor en har "heismontører" som har enerett på å innstallere heiser og rullebånd. I de andre landene klarer visst vanlige elektrikere samme jobben. Men det er klart at heismontører nok klarer å få veldig gode betingelser siden de har enerett på denne jobben.

Heia Norge!
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Burde ikke dette være en sak for Moderniseringsministeren vår? Monopol kan vi da ikke leve med i 2004? Ta med de grafiske også...
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Det er vel ikke snakk om monopol, men "autorisasjon".
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Går vel nesten ut på det samme....
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Kun hvis det er begrensninger på antall autorisasjoner;)
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

NRK1 er med andre ord bannlyst her i heimen i kveld... Ikke bra for magen/humøret mitt...
 
Replying to Topic 'S

Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Originally posted by LN-KGL


Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen

Men du har ingenting i mot at det er stuere i cocpit og piloter som har walk around vil jeg anta.
Merkelig at man i alle andre land klarer å både montere og vedlikeholde heisene uten egne heismontører, men har dyktige elektrikere som selvsagt har kompetanse på fagfeltet. I Norge er det kun heismontører som har lov til å gjøre dette, og dermed holder dem fagkunnskapen tett inntil brystet, men tviler på at det ikek skulle la seg gjøre å la norske elektrikere gjøre jobben. Kan ikke huske å ha sett at det er flere ulykker med heiser og rulletrapper etc i andre land enn det er i Norge. Men vi skal jo være annerledes - så da så....
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Originally posted by DY


Originally posted by LN-KGL


Foretrekker heismontører med autorisasjon jeg, på lik linje med at piloter har lappen for det de gjør, teknisk personell som vedlikeholder flyene har sine papirer i orden .... slik kan man fortsette innen uhorvelig mange arbeidsfelt ..... det vil ikke være bra at det hadde vært som innen taktekkerbransjen

Men du har ingenting i mot at det er stuere i cocpit og piloter som har walk around vil jeg anta.
Merkelig at man i alle andre land klarer å både montere og vedlikeholde heisene uten egne heismontører, men har dyktige elektrikere som selvsagt har kompetanse på fagfeltet. I Norge er det kun heismontører som har lov til å gjøre dette, og dermed holder dem fagkunnskapen tett inntil brystet, men tviler på at det ikek skulle la seg gjøre å la norske elektrikere gjøre jobben. Kan ikke huske å ha sett at det er flere ulykker med heiser og rulletrapper etc i andre land enn det er i Norge. Men vi skal jo være annerledes - så da så....

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (sammenslått DBE og Eltilsynet) har en bra forklaring av forskjeller mellom de forskjellige kategorier av elektrikere og hvilke krav det stilles til dem. Det er ikke alltid vi menige har greie på dette, så kanskje en titt på denne forskiften vil avklare litt (som forøvrig er basert på et EU direktiv og derved gjeldende innen EØS-området - så også i disse landene forlanges det autorisasjon, men navnet på dyret er ikke heismontør)
http://www.dsb.no/Dokumenter\forskriftomkvalifikasjonerforelektrofagfolk.doc

Hilsen kjemiker, med spesialfelt i kvalitetssikring, sikkerhet, informasjonsteknologi, design, prosjektledelse, internasjonal handel, asiatiske spåk og litt mer :D
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Selvsagt skal dem som installerer slike innretninger ha autorisasjon og ha den nødvendige kompetansen.
Men trenger man en egen faggruppe som kun driver med dette, og har dermed en utrolig makt.
Mulig tingene har endra seg i alle EU-landene.



Men nå tar denne tråden helt av med hensyn til topic.
Poenget var at SAS informerte sine kunder i god tid - bra!
;)
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Dette tar ikke "helt av"... SAS måtte jo informere på grunn av den pågående konflikten som nå har vart siden AUGUST!!!! Da må det vel være lov å diskutere heismontører...
 
Replying to Topic 'Smart av SAS'

Synes det tar litt av når fokuset ble å diskutere autorisasjonen til heismontører, når topic var at SAS gjorde noe smart.
 
Back
Top