Småkjip Unitedflause

Re: Småkjip Unitedflause

Virker jo litt overkill, men folk burde jo vite at en ikke bør bruke ordet terrorist eller bombe i nærheten av noe som har med fly å gjøre.

Hadde vært interessant å høre hva SAS-folk her på forumet tenker om en sak som dette. Er det typisk amerikansk noia, eller vil en oppleve det samme på et Europeisk fly?

Dette er galskap fra United etter mitt syn.
Selv om historien skulle vært betydelig overdrevet så er dette galskap.
Å ta bilder av en stol, eller kabin er det mange som gjør, og noe som overhodet ikke kan by på noen problemer for noen.
Å forklare at man er ikke er terrorist, men en blogger og skribent er etter mitt syn en helt grei måte å forklare seg på.
Hysteriet må snart legge seg

Småkjip Unitedflause

Haha, ganske urutinert å starte en krangel med personalet før flyet har forlatt gaten og å bruke ordet "terrorist". På en United-flight! Han kan vel takke seg selv for at han ble kastet av. Godt eksempel på at det ikke alltid er viktigst å ha rett (eller synes man har rett). Om han ble dårlig behandlet eller om kapteinen og FA vurderte feil, er en annen sak. Det hjelper lite når man likevel blir kastet av.

Selv ble jeg bedt om å slette et bilde jeg tok med fonen i kabinen da jeg fløy mellom TOS og OSL for snart to år siden. Jeg gjorde umiddelbart som den myndige DY-damen sa. Selvsagt.

Last edited:

"I said TOURIST!!" :p

Enig at det er blitt litt Voldemort over det hele, men som i det fleste andre saker er det 3 sider, min, din og den riktige.

Virker jo litt overkill, men folk burde jo vite at en ikke bør bruke ordet terrorist eller bombe i nærheten av noe som har med fly å gjøre.
Fordi terrorister pleier å si ordene "terrorist" og "bombe"...?

Småkjip Unitedflause

Fordi det er mennesker som vurderer om du skal få være med på flighten eller ikke, og hvis du gjør eller sier noe som gjør at de føler seg utrygge, så har de rett til å bestemme at du ikke får være med. Hva terrorister pleier å si er mindre relevant. Men du skal ikke se bort fra at en og annen terrorist nevner ordet "bombe" av og til ;)

Last edited:

De aller fleste bombetrusler pleier å inkludere ordet "bombe" eller en variant som betyr det samme. "Terrorist" er vel heller svært uvanlig i bruk.

Er det typisk amerikansk noia, eller vil en oppleve det samme på et Europeisk fly?

Det er vanskelig å si hva som skjer her siden vi har bare en side av saken. Men ting kan nok tyde på misforståelser over flere ledd. Det er også slik at man kan bli oppfattet helt annerledes enn man mener i ganske mange tilfeller.

Hva terrorister pleier å si er mindre relevant. Men du skal ikke se bort fra at en og annen terrorist nevner ordet "bombe" av og til ;)
På forhånd? :P Terrorist med dårlig opplæring, i så fall.

Artig å lese kommentarene også, et par stykker som var på samme flyet og ikke var veldig imponert over crewet.

De aller fleste bombetrusler pleier å inkludere ordet "bombe" eller en variant som betyr det samme. "Terrorist" er vel heller svært uvanlig i bruk.
Så kontekst, tonefall osv har ingenting å si? Crewet skal være roboter, og de store, skumle ordene skal AUTOMATISK føre til reaksjoner? Sært. Det hadde kanskje vært annerledes hvis jeg satt på et fly i utlandet og snakket om bomber og terrorister på norsk, slik at crewet ikke kan vurdere innholdet. Men hvis den aktuelle saken er noenlunde objektivt fremstilt på bloggen, er det helt latterlig.

Ganske mange av dem har ikke muligheten til å nevne det etterpå...
Joda, hvis de sier det på bakken. ;)

Historien er som tatt ut av en episode med "Fly med oss"

Djiiiizes kraist sier jeg bare.

Dumme amerikanere i et nøtteskall ?

Historien er som tatt ut av en episode med "Fly med oss"

Djiiiizes kraist sier jeg bare.

Dumme amerikanere i et nøtteskall ?

Det handler nok mer om paranoia for at noe skal skje. Var i NY i sommer og diskuterte litt med en som "delte pub" med oss. Han var av den oppfatning av at den minste glipp skulle slås hard ned på uansett setting.

Tror det er vanskelig å sette seg inn i dette uten å ha vært en del av det. Dette sitter i ryggmargen.

Så kontekst, tonefall osv har ingenting å si? Crewet skal være roboter, og de store, skumle ordene skal AUTOMATISK føre til reaksjoner?

Siden det eneste som har kommet fram er en ensidig fremstilling, så er det vanskelig å vurdere denne sammenhengen. Siden flyet tydeligvis ikke ble gjennomsøkt før avgang, så kan man anta at han ikke ble regnet som noen med aktive planer om noe. Men en "terrorist" ønsker ikke i utgangspunktet å sprenge bomber, men ønsker å terrorisere dvs. å skremme. Derfor er man svært restriktive på slikt "snakk", siden det kan antyde planer, vilje eller ønske om å utføre handlinger som kan få svært alvorlige konsekvenser.

Tonefallet sier ingenting, konteksten vet man lite om annet enn at det er en fremmed mann på et fly som prater om terrorisme, og kanskje virker nervøs siden han følte et behov for å forklare seg.

Det er som jeg har skrevet lenger opp sannsynligvis en overreaksjon som skyldes misforståelser, men siden vi ikke vet hva den andre parten (crewet) har oppfattet eller hørt så er det vanskelig å vite bakgrunnen for deres avgjørelse.

Å himmel.. ja dette var litt av et sirkus, begynte å lese en del
av kommentarene - i tilfelle det var kommet noen offisielle kommentarer
fra UA der; men ser at det nå er hele 716 kommentarer etter artikkelen!
Så enda godt det har kommet en separat side i etterkant, om tilbakemeldinger
osv. Blir spennende å se videre utfall av denne.

Ny sak..
Småbarnsforeldre klaget på at filmen som ble vist var for voldelig.
Flyet gjorde en sikkerhetslanding for å kaste av familien..
En drøy time senere kunngjorde flykapteinen at flyet kom til å gå ned i Chicago av sikkerhetsgrunner. På dette tidspunktet visste ikke familien at de var årsaken til sikkerhetslandingen.

Etter landingen i Chicago kom en politimann ombord og ba familien om å ta med seg tingene sine og forlate flyet, melder Yahoo News.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10102176

Back