• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Småfly veltet under landing

Re: Småfly veltet under landing

Snakket med en kar som flyr et større mikrofly, og han kunne fortelle at han hadde landet på en privat gresstripe her i Østfold.

Ja, det er jo en grunn til at gressplasser som Lunde, Hokksund m.fl. er stengt ifbm. teleløsing. En ting er å ikke ødelegge banen for mye, en annen er å ikke skade fly og folk. Selv om det går bra vil jeg tro det sliter veldig på understellet spes. nesehjulsleggen med bløt/tung bane.
 
Re: Småfly veltet under landing

Såg vraket av LN-LVT på Rakkestad i går. Såg ikke bra ut... Det er utrolig hva Norrønafly klarer å bygge opp igjen, men denne tviler jeg på vil bli "prioritert". Det var jo et veldig fint fly. :cry:

Steinar
www.seabee.info
 
Re: Småfly veltet under landing

Da er rapporten klar:
http://www.aibn.no/Luftfart/Rapporter/2011-22

Havarikommisjonen mener flyet mest sannsynlig tippet over på rygg under landingen som følge av
en kombinasjon av underlagets helning og beskaffenhet og ikke-optimal landingsteknikk.

.....

Sporene tyder på at landingen var relativt hard og tilnærmet tre-punkts. Ved landing i motbakke må
utflatingen gjøres raskere og mer markert. De visuelle referansene oppleves markant annerledes enn
på en regulær lang, plan og smal rullebane, og “timingen” kompliseres. 4 % helning er relativt mye,
til sammenligning har de “verste” rullebanene på kortbanenettet i Norge ca. 1,5 % helning. Basert
på foreliggende fotografier kan det synes som om stigningen ved settingspunktet var over gjennomsnittet
på 4 %.
 
Back
Top