Småfly styrtet på Island 03FEB22

Re: Småfly styrtet på Island? 03FEB22

Jeg søkte på TF-ABB og da ser jeg på Flightradar24 at siste flyturen var 24 Jan 2022 til RKV.
Det er ingen aviser på Island enda som bekrefter registreringsnummeret.

De sier nå at de ikke får hentet flyet opp før på onsdag.
Det er meldt kraftig storm (opp til 44 m/s) på Island på mandag, og de ber folk å ikke gå på jobb den dagen.
(og så sender de vel den stormen til oss i Norge...)

At flyet er funnet med ubåt i en iskald innsjø burde gi en pekepinn ...

Ja, det er sant.
For temperaturen i Þingvallavatn er rundt 0 til +1. Så det er veldig kaldt det.

Det ble sagt i dag tidlig at de hadde sett på bilder av flyet og at det var ingen inne i flyet.

Nå i ettermiddag sa de at de tror at de funnet en i vannet.

Jeg hørte noe om at de hadde lagt ut bilde av flyet i Þingvallavatn. Jeg skal se om jeg finner det bildet.

Nå skriver de.
Búið að finna öll fjögur líkin
(Alle de fire likene er funnet)

Har Cessna C172 ferdsskriver (svart boks) som kan hjelpe de med og finne ut hva som er årsaken til ulykken?

Jeg har over satt noe fra artikkelen med noe hjelp.

22 dykkere i operasjoner på Þingvallavatn

Over tjue dykkere skal prøve å få opp flyet som gikk ned i Þingvallavatn og de som var i det i morgen og fredag. Forholdene er svært vanskelige, sier en dykkerekspert. Trykket i bunnen av Þingvallavatn, som er 48 meter dypt på ulykkesstedet, er høyt eller 6 kg per kvadratcentimeter.

50 personer i området i morgen
Mange mennesker er involvert i operasjoner på og i vannet. — Det blir rundt femti personer, sier Runar.

Kaldt i vann og enda kaldere på land
Det kan gå helt ned til 17 minusgrader i morgen, snakker vi om. Så det kan bli ekstremt kaldt her i morgen, sier Runar.

Flyet blir heist opp fredag
Det er planlagt å hente likene til de fire mennene i morgen og flyet på fredag. Flottører vil bli plassert under flyet og det vil deretter bli heist i land med helikopter. Det vil være en spesiell trykktank for dykkerne ved behov. De vil bli plassert i varme telt umiddelbart etter dykking.

https://www.ruv.is/frett/2022/02/09/22-kafarar-i-adgerdum-a-thingvallavatni

I går fikk de hentet opp likene til alle de fire mennene opp av vannet.

De har utsatt henting av flyet på grunn av is.
Det kan ta uker eller måneder før de kan hente flyet opp. De må vente til isen har smeltet.

Etter å ha sett den omkomne youtuberens rullebrett-aktiviteter, fremstår en flytur på Island som noe av det tryggeste han har foretatt seg. Han deler skjebne med en av Blue Origin "astronautene" som også havarerte i sin egen Cessna på USAs østkyst rett etter en tur i rommet.

Det ser ut som det er en stund til de får hentet opp flyet.
Og de har funnet og hentet opp alle som var i flyet.

Martin: Det var i begynnelsen at jeg var i tvil om dette var sant, så derfor satt jeg et spørsmålstegn. Men vi har fått det bekreftet at det var en ulykke, så Martin kan du vennligst fjerne spørsmål tegnet (?) i subject feltet.

Re: Småfly styrtet på Island 03FEB22

Oppdatering: Dette kom på nyhetene på Island i dag, ikke mye nytt.

Skal prøve å løfte flyet i andre halvdel av mars eller i april
[Reynt að lyfta vélinni í seinni hluta mars eða í apríl]

Det kan derfor bli forsinket til april før det blir mulig å hente opp flyet.
[Það geti því dregist jafnvel fram í apríl að hægt verði að ná vélinni upp.]

Oddur forteller at de har jobbet tett med Transporthavarikommisjonen helt siden søket etter flyet startet, og det kan forventes at rundt seksti personer vil være med på å hente flyet, som ser ut til å være helt (lite skadet).
[Oddur segir að unnið hafi verið náið með Rannsóknarnefnd samgönguslysa alveg frá því að leit að vélinni hófst og búast megi við að á sjötta tug manna komi að þvi að ná vélinni, sem virðist heilleg, upp.]

https://www.ruv.is/frett/2022/02/18/reynt-ad-lyfta-velinni-i-seinni-hluta-mars-eda-i-april

Re: Småfly styrtet på Island 03FEB22

De har heist opp flyet TF-ABB fra bunnen av Þingvallavatn og hun henger nå under i en lekter. slik vil det bli seilt i land og seilasen vil ta cirka 40 minutter.

1337508.jpg

1337513.jpg

https://www.mbl.is/frettir/innlent/2022/04/22/buid_ad_lyfta_velinni_upp_af_botninum/

https://www.ruv.is/frett/2022/04/22/vel-gengur-ad-na-velinni-i-land

Back