• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Småfeil tar lengre tid å rette opp hos SASBraathens enn hos BU!

Farmer

ScanFlyer Crusty
Småfeil tar lengre tid å rette opp hos SASBraathens enn hos BU!

Fant denne artikkelen på Hegnar.no, hvor Luftfartstilsynet er sitert på at prodedyrene hos SAS er mye mer omstendelige enn de var his Braathens, og at dette er årsak til at feilretting tar lengre tid.
Da er spørsmålet mitt: Hvorfor ikke da adoptere de beste prosedyrer fra BU, eller MÅ man velge mer omstendelige kruseduller fra SAS systemet, selv om dette ikke bedrer sikkerhet og kvalitet ?

" Den tekniske standarden på flyene er ikke dårligere enn før, men hos SAS Braathens tar det lengre tid enn tidligere å rette opp feilene, sier direktør ved Luftfartstilsynets tekniske avdeling, Tor Ranvik, til NTB.
Tidkrevende
Ranvik sier at det er prosedyrene i forbindelse med fusjonen mellom SAS og Braathens som ikke flyter helt bra. Å skifte et hjul på et fly innebærer for eksempel helt andre og mer tidkrevende prosedyrer i SAS enn det gjorde i det gamle Braathens. Resultatet er at fly blir stående på bakken lenge som en følge av mindre tekniske feil. "

Hele artikkelen
HER

Replying to Topic 'Småfeil tar lengre tid å rette opp hos SASBraathens enn hos BU!'

Dette er ikke noe nytt. Jeg har hørt historier om at det trengtes 6 SAS teknikkere for å bytte et hjul, men BU hadde to personer på samme jobben. Det virker som at det er litt kommunepreg over SAS. Mye som skal ordnes for å komme fra A til B.

Replying to Topic 'Småfeil tar lengre tid å rette opp hos SASBraathens enn hos BU!'

Eller er det fordi kvalitetssikringsrutinene er annerledes i de to selskapene?

Føyer seg inn i rekken av ting som viser hvorfor ikke SK er konkurransedyktig, dessverre.
Altfor gammeldags og tungvint byråkratisk organisasjon.:naughty:

Litt merkelige påstander dette... Seks mann vs to? Sammenlikner vi 737 og A340 her? De gangene jeg har hatt dekkskifte på gate på OSL og CPH har teknisk kommet rimelig kjapt, og skiftet dekk mens passasjerene satt ombord. Delayen har ikke vært lang. Tror ikke SAS Braathens har innført vanskeligere rutiner enn SAS har. Hva Braathens hadde da de eksisterte vet jeg ikke, men dekkene var vel like runde da.

Back