• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Slutten på innsjekking ...

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Slutten på innsjekking ...

Det var vel bare et tidsspørsmål før den tradisjonelle innsjekkingen fikk sparken. Nå vil man automatisk få boardingkortet tilsendt 24 (eller 36) timer før avgangstid.

Har man bagasje, må man selvfølgelig innom skranke (betjent eller ubetjent) som før, men det er jo blitt en separat prosess allerede.

http://travelskills.com/2017/10/13/delta-app-eliminates-flight-check-in/

The newest version of Delta’s iPhone app has added a handy new feature that ends the need to check in for your flight.

The airline said that with the new version 4.6 of its iOS app, “We’ve eliminated the check-in process. Your boarding pass will automatically appear 24 hours before your flight.”

Re: Slutten på innsjekking ...

Fortsatt det rare systemet at bagasje må betales for på flyplassen istedenfor når en bestiller reisen?

Men betyr det at alle får allokert sete så det ikke blir mulig å finne en fornuftig plass etter at Delta it har rotet til reservasjonen? Regner med at de er omtrent som sas it.

Delta-versjonen er vel fordi man i USA må være sjekket inn for å få passere sikkerhetskontrollen, mens her i EU kan man gjøre innsjekk når man boarder. I praksis er det vel det Norwegian gjør med "direkte til gate" tror jeg.

Fordelen med å ikke bli autoinnsjekket er at det er lettere å endre billetter, særlig flex-billetter der man eks. står i fare for å rekke et tidligere eller senere fly.

At det surrer til seteplasseringer osv. er vel noe flyelskapene liker, så kan de argumentere enda mer med at man skal kjøpe seg sete

mens her i EU kan man gjøre innsjekk når man boarder. I praksis er det vel det Norwegian gjør med "direkte til gate" tror jeg.

Du må fortsatt forholde deg til flyselskapets deadline for check-in. De kan velge å offloade deg.

Jeg foretrekker manuell innsjekk. Med lagret profil og push-varsel/epost for check-in, tar det 1 minutt å lagre boardingkort.
Merk at codeshare ofte ikke fungerer på auto.

Fordelen med å ikke bli autoinnsjekket er at det er lettere å endre billetter, særlig flex-billetter der man eks. står i fare for å rekke et tidligere eller senere fly.

At det surrer til seteplasseringer osv. er vel noe flyelskapene liker, så kan de argumentere enda mer med at man skal kjøpe seg sete

Kan man ikke endre flight med dagens ordning med ferdig sjekket inn dagen før? Ser ikke helt problemet.
Setegreiene løses vel med valg ved bestilling, betaling for setevalg og til slutt tildelt sete med boardingkortet.

Delta-versjonen er vel fordi man i USA må være sjekket inn for å få passere sikkerhetskontrollen, mens her i EU kan man gjøre innsjekk når man boarder. I praksis er det vel det Norwegian gjør med "direkte til gate" tror jeg.

Uff - innsjekkssurr kosta meg nesten turen hjem til OSlo fra New York. Hadde kommet inn med UA fra ATL. Billetten var gjennomgående kjøpt fra SAS. UA kunne ikke sjekke meg inn for Oslo-flyet, jeg fløy med kun håndbagasje. Prøvde både automat og luke i ATL, SAS og UA sine nettsider, APP etc, men jeg fikk ikke sjekket inn på noe vis for Osloflyet, kun den første leggen. Fikk aller nådigst boarde bussen på airside terminal C til B i EWR. , da jeg ankom gate så sa personalet at jeg akkurat var på tiden og fikk utstedt boardingkort. Dette var 1 time før flighten skulle gå. Lurer på hva jeg skulle gjort om de hadde nekta meg. Motsatt vei var det ikke noe problem og SAS kunne utstede boardingkort hele veien til Atlanta i Oslo.

Lurer på hva jeg skulle gjort om de hadde nekta meg.

Det er faktisk et godt poeng. Med den nye ordningen ville du sannsynligvis vært stuck i USA fremdeles. Det er ganske villt.

Faktisk tror jeg slike situasjoner kan bli en årsak til at Delta blir nektet å gjennomføre endringene, da Amerikanerne ikke ønsker en rekke illegale og permanente innvandrere som følge av innsjekksproblemer.

Så lenge man må kjøre passasjerlister og manifester vil det alltid trengs ett innsjekkingssystem 'bak'. Det er bare prosedyrene og 'produktnavnet' som vil endre seg. Så derfor vil det alltid være mulig å sjekke inn på gamlemåten også.

Du må fortsatt forholde deg til flyselskapets deadline for check-in. De kan velge å offloade deg.

Norwegian praktiserer "direkte til gate" til mange destinasjoner, så man forholder seg til at gate kan stenge 20-30 min før avreise. Ingen offload før boarding er stengt (dvs. før boardingkøen er tom).
https://www.norwegian.no/reiseinformasjon/innsjekking-og-boarding/direkte-til-gate/

Kan man ikke endre flight med dagens ordning med ferdig sjekket inn dagen før? Ser ikke helt problemet.
Nei, eks. på Norwegian kan du ikke endre via selvbetjening når du har sjekket inn. En del andre praktiserer det samme. Man må ringe eller gå i skranke el.l. (Er man sjekket inn så må man offloades fra flighten før billetten kan endres osv. osv)

Back