Slutt paa gratis stand-by samme dag i USA?

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Det ser ut som at CO naa innfoerer en mulighet for aa booke om til avganger 24 timer fra original avgang mot et gebyr paa 50 dollar (25 for gull og plat). Det er jo vel og bra, men jeg reagerer paa foelgende setning:

If there are no seats available to be confirmed, customers may still standby. In these cases, the fee is still applicable, but will only be charged if a seat is cleared on the earlier flight.

Houston: Betyr dette at dersom du skal kjoere stand by samme dag som billetten din gjelder maa du betale for aa kjoere stand by?

Det er i saafall en endring som faar store konsekvenser...
http://biz.yahoo.com/prnews/080626/lath518.html?.v=13

Dette betyr at du kun belastes hvis du faar sete paa tidligere fly.

I don't think so, sonny boy:

Instead of paying a fee, can I take my chances and stand by for free?
No. The only time you may stand by for free is when your fare does not have any penalties for making changes, or when you are standing by involuntarily due to a flight irregularity.

https://www.continental.com/web/en-...8E9628CFA4F70B1813BFEBFCCB9CC&promoCode=A1631

Saa bye bye til free stand by paa CO innenriks USA....

Du kan standby for free, men blir bare charget dersom du får reise med et tidligere fly, slik jeg forstår det?

Hvordan forstaar du det?

Same-Day Flight Changes
Ongoing Offer
Posted Thu., Apr. 6, 2006
Revised Tue., Jun. 17, 2008

Continental offers a special program for same-day flight changes, specifically those made within 24 hours of your scheduled departure.

If you are on an unrestricted ticket, meaning your fare has no penalties for making changes, you are welcome to make changes free of charge so long as there are seats available.

If you are on a restricted ticket, meaning your fare allows changes for a penalty, you will be able to make flight changes within this 24-hour window for $50, or $25 for OnePass Platinum and Gold Elite members. This discounted change fee will apply to all itineraries wholly operated by Continental, including Continental Express*, Continental Connection* and Continental Micronesia. Even if there are no seats available for a confirmed reservation, you can still stand by. In these cases, the fee will still apply, but you will not be charged unless you actually get a seat on your alternate flight.

The same-day flight change option will be available within 24 hours before your original scheduled flight. Inside of this timeframe, you can try to take an alternate flight so long as it departs no more than 12 hours from when you are making the request.

Same-day flight changes may be confirmed by calling your local Continental Airlines reservations office, at any airport kiosk or with a Continental airport representative. Later in 2008, this option will also be offered when checking in online.

* Continental Express flights operated by ExpressJet Airlines, Inc. and Chautauqua Airlines, Inc.; Continental Connection flights operated by Cape Air, Colgan Air, CommutAir and Continental Connection bus service.
FAQs

Does this option apply to both domestic and international travel?
Yes, but your original and desired itineraries must be wholly operated by Continental Airlines, Continental Express*, Continental Connection* and Continental Micronesia.
If I have an unrestricted ticket, will this policy apply to me?
No. The same-day change policy applies only when you are traveling on a restricted fare. If you are traveling on a fare that does not have any penalties for changes, you may confirm changes and stand by at any time without a fee.
What types of tickets are excluded from same-day changes?
The only fares that are excluded from same-day changes are those that do not allow changes of any kind, such as continental.com Weekend Specials and tickets bought through certain wholesale outlets, like those where you do not know the identity of the airline until after you buy the ticket.
Can I change my flight to the day before or the day after?
Yes, but only when you make the change within 24 hours before your original scheduled departure, and your new itinerary departs within 12 hours of the request.
Can I change to a later flight with this policy?
Yes, but to do so you must make the change prior to your originally scheduled departure in order to maintain the value of your ticket.
Can I change my departure or arrival airports?
No. The same-day change fee offer does not apply when changing your departure or arrival airport. In these cases, the full change fee associated with your fare plus any applicable fare difference will apply.
Can I change the routing of my itinerary?
When your change can be confirmed, yes, provided the new routing is permitted by the fare you purchased and there are no changes to your origin or destination airports. You may not, however, change your routing when standing by.
If I have already checked in for my flight, may I still take advantage of this option?
Yes, but only if you have not already presented your bags for check in at the airport.
What are my options if my desired flight is not available?
If your desired flight is not available to be confirmed, you may stand by for the same fee, which would only be charged if you ultimately get a seat. The stand by travel option applies only on the day of departure, and no changes in routing are permitted. Requests to travel standby may only be handled at an airport kiosk or with a Continental airport representative. Once you are added to the flight standby list, be sure to check your real-time standby status from your mobile device at http://pda.continental.com/info.
If I stand by, but do not clear and end up taking my original flight, will I be charged?
No. You will only be charged if you ultimately clear a seat assignment on a flight other than your original flight.
Instead of paying a fee, can I take my chances and stand by for free?
No. The only time you may stand by for free is when your fare does not have any penalties for making changes, or when you are standing by involuntarily due to a flight irregularity.
If I miss my flight, am I eligible to use this policy?
No, our same-day change fee only applies to changes made before the original scheduled departure of your flight. However, if you miss your flight, you will be permitted to stand by for any alternative flight up to two hours after your original flight for no charge, provided there is one. Otherwise, you will be subject to the full change penalties that apply to your ticket.
If I am on an upgraded ticket, will I lose my upgrade?
Yes, but you will automatically be added to the upgrade standby list at your applicable upgrade priority. Once you are added to the upgrade standby list, be sure to check your real-time upgrade status at http://pda.continental.com/info.
Will anyone other than OnePass Gold and Platinum members be eligible for the half-price $25 fee?
No.
If my itinerary has three or more flights, am I still eligible?
Yes, but when your itinerary involves three or more flights, your change may only be confirmed by calling your local Continental Airlines reservations office or with a Continental airport representative.
May I pay cash?
Cash will only be accepted when the change is available to be confirmed, but not for standby. If you are paying in cash, you will have to confirm your change with a Continental airport representative.
May I confirm a change if I have a paper ticket?
Yes, but your change may only be confirmed with a Continental airport representative.

* Continental Express flights operated by ExpressJet Airlines, Inc. and Chautauqua Airlines, Inc.; Continental Connection flights operated by Cape Air, Colgan Air, CommutAir and Continental Connection bus service.

En av grunnene til at de store Amerikanske legacies har det tungt nå, er i mine øyne at de lar frequent fliers som flyr på rimelige billetter få alle de goder en får ved kjøp av dyre billetter.

Dette ser det ut som de endelig skjønner, og hvis du vil ha den service og frihet som en business billett gir, da må du snart begynne å betale for den og ikke forvente gratis oppgradering.

En av grunnene til at de store Amerikanske legacies har det tungt nå, er i mine øyne at de lar frequent fliers som flyr på rimelige billetter få alle de goder en får ved kjøp av dyre billetter.

Dette ser det ut som de endelig skjønner, og hvis du vil ha den service og frihet som en business billett gir, da må du snart begynne å betale for den og ikke forvente gratis oppgradering.

Dette gjelder jo ikke oppgradering, det gjelder stand by for tidligere/senere flighter paa avreisedagen. Det har alltid vaert gratis for alle, ikke bare FF, i USA

Even if there are no seats available for a confirmed reservation, you can still stand by. In these cases, the fee will still apply, but you will not be charged unless you actually get a seat on your alternate flight.
Sånn forstår jeg det, at dersom du standbyer og ikke får plass, vil du heller ikke bli charget...? Jeg har følelsen av at vi kanskje snakker rundt hverandre, Tommy?

Strengt tatt synes jeg det er en god deal å change en billett for 50 dollar, spesielt dersom du får den confirmed på en annen flight den dagen. De selskapene jeg jobber med ville nok ikke latt deg endre en discounted economy-billett sålett, selvom det er space available...

Ellers litt enig, amerikanske frequent flyers har levd relativt godt. Hvilket europeisk flyselskap ville alltid oppgradert så de hadde full business, f.eks? Veldig sort hvitt er man mer "used to" getting what you've paid for, e.g. economy cabin when on economy fare i Europa, mens en frequent flyer i USA vil forvente en upgrade dersom han reiser økonomi. Det er veldig hyggelige for paxen, men neppe spesielt økonomisk.

Sånn forstår jeg det, at dersom du standbyer og ikke får plass, vil du heller ikke bli charget...? Jeg har følelsen av at vi kanskje snakker rundt hverandre, Tommy?

Strengt tatt synes jeg det er en god deal å change en billett for 50 dollar, spesielt dersom du får den confirmed på en annen flight den dagen. De selskapene jeg jobber med ville nok ikke latt deg endre en discounted economy-billett sålett, selvom det er space available...

Ellers litt enig, amerikanske frequent flyers har levd relativt godt. Hvilket europeisk flyselskap ville alltid oppgradert så de hadde full business, f.eks? Veldig sort hvitt er man mer "used to" getting what you've paid for, e.g. economy cabin when on economy fare i Europa, mens en frequent flyer i USA vil forvente en upgrade dersom han reiser økonomi. Det er veldig hyggelige for paxen, men neppe spesielt økonomisk.

Du betaler selvsagt ikke naar du ikke kommer med, nei.

Naar det er sagt, er det veldig stor forskjell mellom policy i Europa kontra USA, saann har det alltid vaert. Markedene er jo helt forskjellige.\

Det har i alle aar vaert gjengs at man kan kjoere stand by gratis paa avreisedagen. UA innfoerte en fin greie for et par aar siden: Du kan betale 30 dollar for aa faa bekreftet plass paa et fly 4 timer foer avgang paa avreisedagen. 1K faar dette gratis. Men stand by var fortsatt gratis. Det gjelder for ALLE passasjerer, ikke kun eliter.

Dette er et stort trekk og de store vil nok foelge etter. Skal vaere sagt at man kan endre billetten innen 24 timer naa, noe man ikke kunne foer. Det er jo kjempebra og en forbedring. Men det er helt klart bakdeler her: Kommer man tidlig paa flyplassen hopper man gjerne gratis paa en tidligere flight og godtar at man faar et drittsete (det er ganske saa fullt om dagen...) Naa skal man betale for aa bli torturert et par timer for aa komme seg tidligere hjem.

Paa FT er CO forumet fullt av tullinger som forguder CO og det klikker for dem dersom man sier noe negativt. For foerste gang har jeg sett heftige reaksjoner fra ihugga CO fan: http://www.flyertalk.com/forum/showthread.php?t=831431

Naar det gjelder oppgraderinger, er jo markedene igjen veldig forskjellig. Veldig faa arbeidsgivere i europa tillater at man reiser i business paa korte ruter, her i USA er det enda faerre som tillater dette. Markedene er veldig forskjellig og man er vant til at det er slik det funker. Naa er det ikke alle som gir gratis oppgradering. UA og AA krever 500 milers som koster spenn for aa oppgradere. Man tjener noen faa gratis, men ikke nok til aa sikre seter fremst hele tiden uten aa betale for det. Tipper at COs inntreden i Star gjoer at dette snart blir gjengs der ogsaa.

Way back - den gangen man ble rød på hendene av billetter:

Kom til Værnes med restriktiv billett en god stund før min flight. Jeg skulle hjem i ettermiddagsrushet, men det gikk et tidligere fly.

Discus: Hei, har dere ledige plasser på denne avgangen?
GA: Ja
Discus: Er det mulig å få være med her, selv om jeg har billett til et senere fly?
GA: Få se på billetten din. Nei, det går ikke, den gjelder kun på neste avgang og kan ikke endres.
Discus: Nei vel, takk skal du ha.

.....tiden går............neste fly kommer til gaten....det er myyye folk som vil hjem til FBU. Flighten er overbooket og damen i gaten (samme som tidligere) leter etter folk som vil bli igjen, men ikke alt for mange.

GA: Hei, kan du tenkte deg å vente på neste fly?
Discus: Ja, egentlig, men du sa at billetten kun gjelder på dette flyet og at den ikke kan endres. Det gjelder vel fremdeles så jeg tror nok jeg må bli med her :rolleyes:

Kom til Værnes med restriktiv billett en god stund før min flight. Jeg skulle hjem i ettermiddagsrushet, men det gikk et tidligere fly.

Discus: Er det mulig å få være med her, selv om jeg har billett til et senere fly?
GA: Få se på billetten din. Nei, det går ikke, den gjelder kun på neste avgang og kan ikke endres.

.....tiden går............neste fly kommer til gaten....det er myyye folk som vil hjem til FBU. Flighten er overbooket og damen i gaten (samme som tidligere) leter etter folk som vil bli igjen, men ikke alt for mange.

Discus: Ja, egentlig, men du sa at billetten kun gjelder på dette flyet og at den ikke kan endres. Det gjelder vel fremdeles så jeg tror nok jeg må bli med her :rolleyes:

Good one. Regler gælder begge veje ;-)

Er man litt smart så sjekker man belegget på flighten pap vil endre fra, og ser det ille ut så booker man om. Så har man fått en fornøyd kunde, og minket overbookingen på opprinnelig flight. De fleste gjør vel det, håper jeg.

Er man litt smart så sjekker man belegget på flighten pap vil endre fra, og ser det ille ut så booker man om. Så har man fått en fornøyd kunde, og minket overbookingen på opprinnelig flight. De fleste gjør vel det, håper jeg.

Når jeg jobbet KLM så var det aldri noe problem å flytte over noen til en tidligere flight hvis den opprinnelige var overbooket. Tror aldri at vi fikk nei fra tkt desk.

S

Noen synes ikke dette er lurt - siden 2002 har jeg 4-5 ganger opplevd å bli nektet ombooking til tidligere flight ut fra OSL (når jeg har hatt restriktiv billett) samtidig som flyet jeg faktisk reiste med måtte nekte passasjerer ombordstigning. Dette har mulighens sammenheng med at jeg allerede hadde sjekket inn bagasje til flyet jeg faktisk hadde billett på...

Fra mindre flyplasser rundt i landet har jeg opplevd vesentlig større fleksibilitet på dette området - selv i tilfeller hvor det var godt med plass på flyet jeg faktisk hadde reservasjon på.

(Neida, jeg forventer aldri å kunne bli ombooket på denne måten, men synes det er veldig hyggelig når det lar seg gjøre.)

Den er fin. Det er flott naar det en sjelden gang er howdy dodie time mot sure gate kjerringer.

Back