Re: Slutt på væske-forbud
Kjenner at jeg blir mer og mer likegyldig til væske-forbudet, uansett hvor irriterende og unødvendig det måtte være. Jeg syns det er et langt større problem at det ikke finnes globale regler for hva man skal gjøre i forkant av en sikkerhetskontroll. Sko av eller sko på. iPad/tablets ut av håndbagasje eller ikke.
I løpet av desember opplevde jeg folk i sikkerhetskontrollen på SFO rope at iPad/tablet ikke skulle pakkes ut av håndbagasje på SFO, mens de på LHR hadde en fyr designert til å rope at de måtte pakkes ut. På OSL (x2) gikk sekken rett gjennom med iPad, på TRD ble det full stopp og 5-10 minutters venting fordi jeg ikke pakket den ut (her spurte jeg hvorfor jeg måtte ta den ut der når jeg ikke trengte det andre steder - til svar fikk jeg at det skyldtes folk som ikke kunne jobben sin).
Opphever man væske-forbudet, tror jeg kaoset blir komplett. Da jeg har absolutt ingen tillit til at regelverket tolkes og håndheves likt overalt.
Det er så forbanna unødvendig at enhver passering av en sikkerhetskontroll er for en gjettelek å regne. Potensialet for effektivisering må være enormt gjennom å enes om klare regler som håndheves likt over hele verden. Væske-forbud eller ikke.