Slutt for Monarch ved midnatt?

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Slutt for Monarch mandag morgen?

Det går sterke rykter om at Monarch legger ned ved midnatt mandag morgen. Flere fly (Så langt to fire United 744'er og diverse Omni og Air Transat) skal være chartret av CAA for å være klare til å hente Monarchs passasjerer hjem i morgen og de nærmeste dagene. Har aldri hørt at noen luftfartsmyndigheter har gjort dette før, men er satt opp med rutetider parallelle med Monarchs ruter i morgen, så vi får se ....

Monarch nekter selvfølgelig for alt, men det ville de gjort i alle tilfelle...

http://www.manchestereveningnews.co...rch-airlines-strongly-denies-rumours-11936873

Budget airline Monarch has strongly denied rumours it is in financial trouble amid growing fears among passengers.

Travellers and aviation enthusiasts began tweeting and posting speculation to Facebook on Sunday.

Their fears were fuelled by US carrier United Airlines appearing to launch services on the same routes at the same times as scheduled Monarch flights.

This sparked rumours that the Civil Aviation Authority was preparing to repatriate passengers from Palma, Alicante and Barcelona, in case their carrier was unable to bring them home.

One of those flights is a United service from Palma to Manchester on Tuesday, September 27, at 11am, which exactly matches one of Monarch’s routes.
 
Last edited:
Kan det ha med at Monarch er ABTA-medlem og at der arrangert igjennom dem?

https://abta.com/holiday-help-and-complaints/how-can-we-help-you/what-protection-do-abta-members-offer
All package and ‘flight-plus’ holidays that have been sold by ABTA Members are protected financially in the event of a company failure. This means that in the unlikely event your travel company goes out of business, there is a quick, clear and simple process for you to follow, so you’ll be able to continue your holiday as planned or get your money back.

Monarch nekter for alt på Twitter tidligere i dag
2016-09-25 18.58.12.jpg
 
Monarch nekter selvfølgelig for alt, men det ville de gjort i alle tilfelle...

.. men nå har de endret på meldingene .. Offisiell annonsering ventes 0730 UK tid, når alle deres fly er i UK.

Their social media team is now telling people that their flights are ATOL protected. Change in message

Følgende individer er 'bekreftet' involvert i luftbroen ..

Omni Air - N477AX - OY477 - DFW to NAP - 767-300ER
Omni Air - N207AX - OY207 - DFW to LGW - 767-200ER
United Airlines - N120UA - UA2295 - ORD to TFS - 747-400
United Airlines - N116UA - UA2292 - ORD to PMI - 747-400

I tillegg skal en Omni 777 og to UA 744'er til komme senere i uken.
 
Last edited:
Re: Slutt for Monarch mandag morgen?

Flere fly (Så langt to fire United 744'er og diverse Omni og Air Transat) skal være chartret av CAA for å være klare til å hente Monarchs passasjerer hjem i morgen og de nærmeste dagene. Har aldri hørt at noen luftfartsmyndigheter har gjort dette før, men er satt opp med rutetider parallelle med Monarchs ruter i morgen, så vi får se ....

Det er ganske spesielt, ja. Som RJon nevner, kan det kanskje ha noe med reisegarantifondet å gjøre og potensielle problemer med å få folk hjem fra desitnasjoner som har dårlige forbindelser til USA, men uansett interessant når vi får vite noe mer om bakgrunnen for den løsningen.
 
Hva skjer? Kjenner til selskapet men vet veldig lite om de. Er dette en varslet katastrofe eller noe som kommer brått på?
 
OT, men nysgjerrig, har UA overskudd av 744 om dagen? Føler vel at de snart fases ut ?
 
Nei, egentlig ikke.

Atlas skal fly fra Faro med en (pax-) 747 fra i morgen .. TUI skal fly en 788 fra Tenerife ..

Det er også en Miami Air 738 på vei fra Gander til Las Palmas .. begynner å bli mange av disse med parallellavganger nå.

11:05 BSK7983 LONDRES /GATWICK (LGW) MIAMI AIR INT. -
11:05 MON7983 LONDRES /GATWICK (LGW) MONARCH AIRLINES
 
Ser ut som de ble berget i siste minutt. Erstatningsflightene fra Dubrovnik (Titan) og Palma (United) står nå som innstilt. Iflg BBC var det møteaktivitet mellom Monarch og CAA gjennom natten.
 
Budget airline Monarch says its flights are operating as normal following "negative speculation" about the firm's financial health over the weekend.

Monarch said it was "trading well" despite a difficult period for the industry because of terrorist incidents, Brexit and the weak pound.

The statement added that it expected to announce a significant investment in the coming days.
http://www.bbc.com/news/business-37469743

Men noe har vært på gang hvertfall:
Jerry Scott, a Business Live reader, has landed at Manchester airport on another airline. He says staff on his flight told him:
"Monarch engineers were tipped off at 3pm yesterday and went and got their tools before they were to be impounded. Planes at Manchester and Birmingham on remote stands and watched over by security."

Og lenger ned på samme side:
Monarch Airlines said this morning that it was in talks to secure new financial backing.
http://www.bbc.com/news/live/business-37453409
 
Last edited:
En slik situasjon (uansett rykter eller ikke) og medietrykket rundt gir jo ikke akkurat grobunn for en flod av nye bestillinger, så nå blir jo bare vondt verre.
 
Høyst uvanlig og spesiell situasjon. Ikke at et flyselsksp er på randen av konkurs, men at myndighetene i kulissene planlegger en beredskapsluftbro før et selskap er konkurs har jeg ikke hørt om tidligere. Lurer på hvem som betaler for alle de aktuelle tomflygingene som ble gjennomført. Myndighetene eller reisegarantifondet kanskje?

Espen
 
Det kommer nok fra fondet. Etter hva jeg kan se sitter nå disse og venter på nærmere beskjed:

N120UA UA 744 at TFS
N116UA UA 744 at PMI
N819AX Omni 772 at BCN
N207AX Omni 762 at LGW
N733MA Miami 738 at LPA
C-GTSR Air Transat A330 at AGP

I tillegg var det satt opp en Titan (320?) fra Dubrovnik i morges parallellt med en Monarch flight, men tror ikke den noen gang gikk fra UK.
 
Å leie inn den gjengen der til å stå klar er jo ikke billig, så Monarch jo nesten ha sendt noen ganske tydelige signaler til CAA/ATOL om at "dette går ikke"
 
Jeg hadde gleden av å fly denne tur/retur Gardermoen - Luton med denne i 1975

G-AZFB.jpg
 
Back
Top