Slutt for Delta (NW) DC9

DHC8-103

ScanFlyer Blue
Har ikke sett noen tråd om dette ennå, noe som nesten er litt rart, så jeg starter en selv.

Mandag 6 Sept fløy Delta sine siste offisielle DC9-30 flyvninger, og markerer med dette desverre starten på slutten for den stolte Northwest Dc9 eraen. -41 serien har noen måneder igjen, mens -51 som har fått Delta farger tydligvis skal fly videre i enda noen år.

En -31 maskin N8926E holdes igjen som reservemaskin i Detroit for hovedsakelig -41 søstrene.
.
Dette blir grundig diskutert her http://www.airliners.net/aviation-forums/general_aviation/read.main/4920282 (håper det ble en link)

Selv ble jeg nesten litt trist med tanke på hvilken fantastisk flott maskin det er snakk om.
Har heldigvis vært så heldig at jeg har fått prøvd meg noen ganger selv.

Når -41 fases ut om noen måneder vil så vidt jeg vet alle red tails være ute av DL flåten og NWA's farger borte for alltid.

Re: Slutt for Delta (NW) DC9-30

Den dagen måtte jo komme, men uansett litt trist å tenke på :(
Men man kan jo, som du nevner, trøste seg med at storesøster-51 vil fly noen år til.

Last edited:

Fikk noen turer i DC-9ene til NW, de var gamle men fine inni.

Fikk to turer med DC9 med Northwest i 2001, dette var før 9/11. Under avgang og landing var cockpit døra åpent og da kunne man skimte DC9'er kontoret. Jaja, det var tider den gang.

Kommer til å savne den gamle fuglen, nå blir de vel erstattet med noen busser : /

Hmmm... bare noen måneder igjen før ex-LN-RLJ Stein Viking settes på bakken. Min aller første tur i en DC-9 var med Stein V. og min far var kaptein.:hi2

Alt må ta slutt en gang....også DC-9ere. Men var glad jeg fikk meg en tur med både -30 og -50 sist januar

Hmmm... bare noen måneder igjen før ex-LN-RLJ Stein Viking settes på bakken. Min aller første tur i en DC-9 var med Stein V. og min far var kaptein.:hi2
I følge Planespotters.net blev N759NW ex LN-RLJ "wfu and std at SFB 01-10-2010"
/T

Og da, etter noen dager med standbytjeneste, er det helt slutt for DC-9-50 ...... Tre maskiner skal doneres, og den ene vil bli utstilt på Deltas eget museum her i Atlanta.

http://airchive.com/blog/2014/01/23/delta-dc-9-officially-retired/

Unlike the much vaunted retirement tour, the final flight ended quietly and without fanfare after landing under a clear Atlanta sky. N779NC was the lucky airplane to fly the very last commercial DC-9 flight in the United States, operating Delta 310 from Eglin Air Force Base in Valparaiso, FL to Atlanta, Georgia.

The last flight caps a 48 year run of the airplanes plying the skies over the US.

Back