Slik blir den nye flyplassen

X-BU

ScanFlyer Blue
Her kan du se de aller siste utkastene for hvordan den nye flyplassen i Rygge vil bli seende ut. I neste uke blir de siste avgjørende avtalene mellom Forsvaret og Rygge Sivile Lufthavn undertegnet.

Fredrikstad Blad




Gir arbeid til 400 og trafikkprognosene tilsier opp mot 1,6 millioner passasjerer årlig. Flyplassen er tiltenkt et norsk, nordisk og europeisk rutenett.:hi2

Fredrikstad Blad
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Er liksom ikke så store arkitektoniske krumspringene. Firkanta bygg, parkeringsplass, rullebane, og terminal med monitorer.
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

800000 pax første år? Har de begynt å tro på julenissen i Østfold? Interkontinetal rute også? Ja lykke til.
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Originally posted by Hurum


Er liksom ikke så store arkitektoniske krumspringene. Firkanta bygg, parkeringsplass, rullebane, og terminal med monitorer.
Nei,det så rimelig plain og kjedelig ut.Men som det sto i avisen:det skal bil nordens mest rendyrkede lavprisflyplass,bare det er grunn nok til å holde seg unna..
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Hvor langt unna Rygge ligger Østfoldbanen? Kan det bli "Flytog" til Rygge også? Uansett vil jo ikke en busstur dit bli så ille, ikke spesielt mye lenger dit fra Oslo enn til OSL og veiene er blitt atskillig bedre med årene.
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Øsfoldbanen går gjennom sentrum av Moss - eller mer korrekt: svært nær havna med Bastøyferjene. Og derfra er det langt til Rygge!:(
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Originally posted by HMWK


800000 pax første år? Har de begynt å tro på julenissen i Østfold? Interkontinetal rute også? Ja lykke til.

IC ?, strengt talt så vil vel en Charter flight til RBA eller SSH telle som IC ?
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Akkja, hvis FR etablerer seg med base, er det en sjanse. Om de gjør det er en annen sak. Kan ikke tenke meg andre. Charter tror jeg ikke på, for nær OSL.

Tross alt det bor en mange folk sydøst for Oslo også, svenskegrensa er nær ved.

Men kan ikke se andre enn FR. EZY bruker ikke slike flyplasser. IC er bare å le av. Fraktflyplass ??

Planene er jo så høytflygende at det nesten virker som kontrakten til FR ligger i safen ??
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Ja det er fremdeles lov i dette landet å være optimist ! Torp lenge leve!!
:up:
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Planene er jo så høytflygende at det nesten virker som kontrakten til FR ligger i safen ??

Ville ikke forundre meg det minste! :lol
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Men som vi har vært inne på før: hvis det bare blir Ryanair, kan man lure på hvor intektene skal komme fra. Ryanair betaler vel "ingenting", og parkeringsinntektene må det vel være en grense for hvor store man kan gjøre.:p
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Har jo funket på mange knøttsmå flyplasser i Europa, Treviso f. ex. Aner ikke hvordan, men med stort volum ??

Taxfree, pølsebuer, parkering etc. etc. Skavsta dro jo rett til himmels........ Andre kom etter.... Samme med Hahn. Noen tør, rest follow the leader.
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Så var det dette med befolkningsgrunnlag i "uplandet" da

/G
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Er da et stort nedslagsfelt for Rygge, men jeg tror dessverre at trafikken derfra vil gå på bekostningen av Torp og Gardermoen, noe som ikke er fullt så bra.
 
Replying to Topic 'Slik blir den nye flyplassen'

Østfoldbanen går ikke så langt unna. Banen ligger rett syd for E6 - Rygge jernbanestasjon ligger vel bare ca. 1 km sør for rullebanens vestre ende, men det betyr at det blir for langt å gå for folk flest med bagasje etc. Flyplassen må nok sette opp en liten buss for å kjøre passasjerene de siste metrene fra stasjonen til terminalen. Jeg vet ikke om terminalbygget skal ligge på nord- eller sørsiden av rullebanen. Avhengig av hvordan veiene er og hvor terminalbygget ligger blir det vel snakk om 2-10 minutter i buss.

Togene går fra Oslo S hver hele time og det tar ca. 50 minutter til Rygge stasjon. Inklusive busstransport de siste metrene blir det da ca. 1 time reise fra Oslo S til terminalbygget. Det er 3 ganger lengre tid enn Oslo S - Gardermoen.

Dersom det skal bygges nytt spor forbi terminalbygget og nytt stasjonsområde blir det veldig dyrt. Tror nesten det hadde vært billigere å bygge en tunell eller overbygd bro fra dagens stasjon til terminalbygget med rullebånd, men selv det hadde vært veldig dyrt i forhold til passasjergrunnlaget. Men en terminalbuss-løsning er jo billig og grei og kan jo komme så fort noen får tid til å planlegge det.
 
Back
Top