Slapp av, piloten er edru

Har sett flyet passere over hustaket hjemme ,- såg jo hva det var... -Men begynnte jo å lure når det plutselig kom et fly i så lav høyde hehe...
Min kjære bærte på kamera når vi var ute og gikk,- og tok et bilde ,- kansje eg får "låne" det her hehe... ;)

Ble litt skremt da jeg var på innflygning til Stord (AFIS var stengt) for en uke siden og hørte en mystisk og litt gebrokken stemme på radioen. Så overalt etter flyet, og plutselig krysser karen 500 fot rett under meg når jeg ligger på finalen (ca. 1000 ft). Siste stedet jeg forventet å se flyet... Spennende :)

Ble litt skremt da jeg var på innflygning til Stord (AFIS var stengt) for en uke siden og hørte en mystisk og litt gebrokken stemme på radioen. Så overalt etter flyet, og plutselig krysser karen 500 fot rett under meg når jeg ligger på finalen (ca. 1000 ft). Siste stedet jeg forventet å se flyet... Spennende :)
The beauty of G-luftrom..

Siden det er NGU som står bak tipper jeg at de driver med luftmålinger av små variasjoner i gravitasjon og magnetisme fra bakken, som kan brukes til å modeller hvordan berggrunnen er oppbygget, og til å finne malm.

Fin vitenskap, der altså! :)

Bommen bakpå flyet er vel en MAD (detektor for magnetiske avvik), tilsvarende den man ser på Orion-flyene (der den brukes som ubåt-detektor).

Siden det er NGU som står bak tipper jeg at de driver med luftmålinger av små variasjoner i gravitasjon og magnetisme fra bakken, som kan brukes til å modeller hvordan berggrunnen er oppbygget, og til å finne malm.

Fin vitenskap, der altså! :)

Stemmer at det er magnetiske anomalier de jobber med:
http://www.sveio.kommune.no/Artikkel.aspx?AId=1885&back=1&MId1=1112&Print=1

Det er en utrolig fin vitenskap, og attpåtil et fag jeg fikk god karakter i. Altså er det KNALLFIN vitenskap :colgate:

Her er et bilde som min kjære tok når vi var ute på tur og flyet kom durende over tretoppene.... ;)

Flyet er en Reims /CeF406 Caravan II.
ZS-SSE cn: 0043 (ex F-WQUD/D-INUS)

------------------------

IMG_07861.jpg

Back