Skyways legger ned Stockholm-Stavanger

Uansett hvor mange innbyggere det er i Orkal og på Randaberg, uansett hvor mange meter det fra Stavanger til Sandnes og uansett hvor mange studenter det er i Stavanger, Trondheim og Bergen; alle tre byer (med tilhørende stort nedslagsfelt og nabokommuner av ikke ubetydelig størrelse) fikk sjansen med sin egen Skyways-direkterute til Stockholm, men ingen lyktes.

Her er det vel heller snakk om at det er Stockholm som fikk tjangsen, men ikke lykkes.
Stockholm er rett og slett ikke interessant som (turist)destinasjon.

Her er det vel heller snakk om at det er Stockholm som fikk tjangsen, men ikke lykkes.

Skyways hadde jo óg litt feed inn til ARN for SAS. Det som er rart er at trafikkgrunnlaget er såpass lavt fra Norge til SAS-hubben ARN. Men så lenge de aller fleste SAS-destinasjoner óg kan nås fra enten CPH eller OSL anses gjerne ARN som en stor omvei.

Skyways hadde jo óg litt feed inn til ARN for SAS. Det som er rart er at trafikkgrunnlaget er såpass lavt fra Norge til SAS-hubben ARN. Men så lenge de aller fleste SAS-destinasjoner óg kan nås fra enten CPH eller OSL anses gjerne ARN som en stor omvei.

Jeg vil vel tro at det også har litt med vanen å gjøre.
CPH har "alltid" vært plassen siddisene benyttet for å komme seg ut i verden, inntill AMS kom på banen for fullt hvertfall.
Og etterhvert har jo også LH med FRA kommet med på laget, og da bli liksom ARN litt "feil vei" når man skal ut i den store verden, hvertfall sør- og vestover.

Det hva er litt mer interessant er jo spørsmålet om det ble grunned til manglende etterspørelse generellt eller bare i manglende betalingsvilje. Har man dette svar, så kan man også si mer konkret om en SVG-ARN eller omvend vil lønne seg for en LCC operatør.

Hvordan ligger Skyways an på pris da ?

Prisen har legat på 2-3K t.or. SVG-ARN hvis en vill åka eftermiddagsflygen, som har varit dyrast. De har hatt ett lägstapris "click", på cirka 1200 kr, men det har aldrig gjeldt på de turer jeg har vart interessert av, og oftast billigare å flyge ARN-SVG t.or. enn den veien jeg vil.

Det var billigare da SAS opererte strekningen mener jeg å huske, klarte mig flera gånger for kring 1000kr da, aldrig over 2000kr.

Når SAS og Norwegian har kampanjer er det billigere å fly med dem, men ellers er det cirka samma prisnivå.

Så både dyrt og "Ok pris" litt hur man sammenligner er nok min konklusjon.

/Björn

Jeg tror at forsøk med disse direkterutene mellom Sverige og destinasjoner på Vestlandet og i Trøndelag er litt som alle rutene mellom Norge og Polen. De er rett og slett kommet i stand på grunn av arbeidsinnvandring, og ikke fordi det er en synderlig stor interesse blant nordmenn i allminnelighet og vestlendinger i særdeleshet for å reise med fly, til for eksempel Sverige.

Back