Mjolnir
ScanFlyer Gold
Har booket langtur med Aeroflot, og i den forbindelse er det tid for å velge seg et program å samle Skyteam-poeng i. Nå er det for tida ganske sjelden jeg flyr utenriks, og når jeg flyr er det vanligvis på så billig billett som mulig. Programmet bør derfor:
- ha god opptjening på lave bookingklasser
- ha slakk utløpspolicy (i.e. lang frist og/eller lett å fornye)
Det sier kanskje seg selv at status ikke er et tema. Utover det som allerede er nevnt har det jo litt å si med standard ting som avgifter, award availability, osv.
Billetten min har fare basis: LPXA. Om jeg har forstått det rett er altså bookingklassen den første bokstaven, det vil si L. Stemmer det? Bookingklasse L hos Aeroflot er forøvrig Discounted Economy, men ligger generelt litt høyere opptjeningsmessig enn de aller billigste billettene.
Jeg har kikket litt på diverse "beste skyteam-program"-tråder funnet med Google, samt denne: http://www.flyertalk.com/forum/mile...nt-flyers-best-loyalty-programs-disloyal.html
Har også sett litt pået par av alle programmene i alliansen:
Aeroflot Bonus
- Poeng går ut etter 2 år, fornyes ved å fly Skyteam. Bra opptjening hos noen selskap, middels hos andre. Dårlig opptjening hos AFKL. 75% opptjening på min billett.
Delta Skymiles
- Poeng går aldri ut (i følge delta.com. Andre kilder, f.eks. linken nevner 2 år men fornying med non-flying activity, inkludert gratis ting som eMiles). I tillegg er vel opptjening 100% på de fleste billigbilletter på egne flygninger. Tabellen for KLM ser óg fin ut, men er de ekskluderte klassene vanlige? Har sett en del negativ kritikk av Skymiles rundt omkring, men husker ikke konkret hva den gikk på. Linken nevner ekstra avgift for flygninger som ikke begynner i USA. Delta har vel også et slikt irriterende tretrinnssystem for prising av awards hvor det er nærmest umulig å finne den billigste typen. 75% opptjening på min billett
KLM/AF Flying Blue
- Poeng går ut etter 20 måneder, fornyes ved å fly Skyteam. 25% opptjening på min billett
Korean Air Skypass
- 50% opptjening på min billett
Alitalia Millemiglia
- Poeng går ut etter 2 år, fornyes ved aktivitet. 50% opptjening på min billett
China Southern Sky Pearl Club
- Poeng går ut etter 3 år fra opptjening, ingen fornying mulig. Veldig generøs opptjening på lave bookingklasser med veldig mange selskap, bl.a. KLM. 100% opptjening på min billett. Sammenligning av award charts med andre selskap er litt utfordrende siden CZ (i likhet med Air China) bruker kilometer istedenfor miles.
China Eastern Miles
- Fant ingenting om utløp. Ikke de beste nettsidene. 50% opptjening på min billett. Vanskelig å sammenligne award charts med andre selskap siden MU bruker "poeng", uten at jeg skjønner hvordan disse opptjenes/hvor mye de er verdt.
China Airlines Dynasty Flyer
- Bra opptjening på billig økonomi hos noen selskap, middels på andre. 50% opptjening på min billett
Vietnam Airlines Golden Lotus Plus
- Middels til dårlig opptjening på billig økonomi. 50% opptjening på min billett
CSA Czech Airlines OK Plus
- Poeng går ut etter to år, fornyes ved å tjene flere.Fant ikke opptjeningstabell. Opptjeningstabellen er tilgjengelig for innloggede medlemmer. Relativt bra opptjening, men kanskje litt svakere enn hos Delta. Har dessuten i likhet med et eller to andre selskap nylig nedgradert opptjeningen hos KL/AF kraftig. 75% opptjening på min billett. Lovte egentlig å ikke snakke om status her, men om det interesserer noen, så teller ikke flygninger i 25% klasser som kvalifiserende segmenter hos CSA.
Aeromexico Club Premier
- Vanskelig å finne fram på nettsidene. Om jeg forsto det rett er det minst 100% opptjening i alle klasser hos mange selskap (bl.a. KLM), mer variabelt hos andre (bl.a. Aeroflot og Alitalia). 100% opptjening på min billett.
Har ikke sett altfor nøye på uttakstabellene, men det ser ut til å ligge på omtrent det samme hos alle selskap. Har brukt Europa til Nord-Asia i biz som en slags benchmark. Poengpris til Asia i C ligger da som regel på cirka 120 000 miles.
Setter stor pris på deres tanker, og på info om andre pluss og minus med de enkelte programmene. Avgiftsnivået for bonusuttak på de forskjellige er f.eks. av interesse. Det er dessverre mye som er vanskelig å finne på nettsidene. Det er bare å foreslå andre program enn de jeg har nevnt,og jeg kommer sannsynligvis til å oppdatere med info om programmer jeg har sett på - da har jeg vært over alle programmene i alliansen tror jeg
.
- ha god opptjening på lave bookingklasser
- ha slakk utløpspolicy (i.e. lang frist og/eller lett å fornye)
Det sier kanskje seg selv at status ikke er et tema. Utover det som allerede er nevnt har det jo litt å si med standard ting som avgifter, award availability, osv.
Billetten min har fare basis: LPXA. Om jeg har forstått det rett er altså bookingklassen den første bokstaven, det vil si L. Stemmer det? Bookingklasse L hos Aeroflot er forøvrig Discounted Economy, men ligger generelt litt høyere opptjeningsmessig enn de aller billigste billettene.
Jeg har kikket litt på diverse "beste skyteam-program"-tråder funnet med Google, samt denne: http://www.flyertalk.com/forum/mile...nt-flyers-best-loyalty-programs-disloyal.html
Har også sett litt på
Aeroflot Bonus
- Poeng går ut etter 2 år, fornyes ved å fly Skyteam. Bra opptjening hos noen selskap, middels hos andre. Dårlig opptjening hos AFKL. 75% opptjening på min billett.
Delta Skymiles
- Poeng går aldri ut (i følge delta.com. Andre kilder, f.eks. linken nevner 2 år men fornying med non-flying activity, inkludert gratis ting som eMiles). I tillegg er vel opptjening 100% på de fleste billigbilletter på egne flygninger. Tabellen for KLM ser óg fin ut, men er de ekskluderte klassene vanlige? Har sett en del negativ kritikk av Skymiles rundt omkring, men husker ikke konkret hva den gikk på. Linken nevner ekstra avgift for flygninger som ikke begynner i USA. Delta har vel også et slikt irriterende tretrinnssystem for prising av awards hvor det er nærmest umulig å finne den billigste typen. 75% opptjening på min billett
KLM/AF Flying Blue
- Poeng går ut etter 20 måneder, fornyes ved å fly Skyteam. 25% opptjening på min billett
Korean Air Skypass
- 50% opptjening på min billett
Alitalia Millemiglia
- Poeng går ut etter 2 år, fornyes ved aktivitet. 50% opptjening på min billett
China Southern Sky Pearl Club
- Poeng går ut etter 3 år fra opptjening, ingen fornying mulig. Veldig generøs opptjening på lave bookingklasser med veldig mange selskap, bl.a. KLM. 100% opptjening på min billett. Sammenligning av award charts med andre selskap er litt utfordrende siden CZ (i likhet med Air China) bruker kilometer istedenfor miles.
China Eastern Miles
- Fant ingenting om utløp. Ikke de beste nettsidene. 50% opptjening på min billett. Vanskelig å sammenligne award charts med andre selskap siden MU bruker "poeng", uten at jeg skjønner hvordan disse opptjenes/hvor mye de er verdt.
China Airlines Dynasty Flyer
- Bra opptjening på billig økonomi hos noen selskap, middels på andre. 50% opptjening på min billett
Vietnam Airlines Golden Lotus Plus
- Middels til dårlig opptjening på billig økonomi. 50% opptjening på min billett
CSA Czech Airlines OK Plus
- Poeng går ut etter to år, fornyes ved å tjene flere.
Aeromexico Club Premier
- Vanskelig å finne fram på nettsidene. Om jeg forsto det rett er det minst 100% opptjening i alle klasser hos mange selskap (bl.a. KLM), mer variabelt hos andre (bl.a. Aeroflot og Alitalia). 100% opptjening på min billett.
Har ikke sett altfor nøye på uttakstabellene, men det ser ut til å ligge på omtrent det samme hos alle selskap. Har brukt Europa til Nord-Asia i biz som en slags benchmark. Poengpris til Asia i C ligger da som regel på cirka 120 000 miles.
Setter stor pris på deres tanker, og på info om andre pluss og minus med de enkelte programmene. Avgiftsnivået for bonusuttak på de forskjellige er f.eks. av interesse. Det er dessverre mye som er vanskelig å finne på nettsidene. Det er bare å foreslå andre program enn de jeg har nevnt,

Last edited: