Skyteam-program for infrequent flyers

Mjolnir

ScanFlyer Gold
Har booket langtur med Aeroflot, og i den forbindelse er det tid for å velge seg et program å samle Skyteam-poeng i. Nå er det for tida ganske sjelden jeg flyr utenriks, og når jeg flyr er det vanligvis på så billig billett som mulig. Programmet bør derfor:
- ha god opptjening på lave bookingklasser
- ha slakk utløpspolicy (i.e. lang frist og/eller lett å fornye)
Det sier kanskje seg selv at status ikke er et tema. Utover det som allerede er nevnt har det jo litt å si med standard ting som avgifter, award availability, osv.

Billetten min har fare basis: LPXA. Om jeg har forstått det rett er altså bookingklassen den første bokstaven, det vil si L. Stemmer det? Bookingklasse L hos Aeroflot er forøvrig Discounted Economy, men ligger generelt litt høyere opptjeningsmessig enn de aller billigste billettene.

Jeg har kikket litt på diverse "beste skyteam-program"-tråder funnet med Google, samt denne: http://www.flyertalk.com/forum/mile...nt-flyers-best-loyalty-programs-disloyal.html

Har også sett litt på et par av alle programmene i alliansen:

Aeroflot Bonus
- Poeng går ut etter 2 år, fornyes ved å fly Skyteam. Bra opptjening hos noen selskap, middels hos andre. Dårlig opptjening hos AFKL. 75% opptjening på min billett.

Delta Skymiles
- Poeng går aldri ut (i følge delta.com. Andre kilder, f.eks. linken nevner 2 år men fornying med non-flying activity, inkludert gratis ting som eMiles). I tillegg er vel opptjening 100% på de fleste billigbilletter på egne flygninger. Tabellen for KLM ser óg fin ut, men er de ekskluderte klassene vanlige? Har sett en del negativ kritikk av Skymiles rundt omkring, men husker ikke konkret hva den gikk på. Linken nevner ekstra avgift for flygninger som ikke begynner i USA. Delta har vel også et slikt irriterende tretrinnssystem for prising av awards hvor det er nærmest umulig å finne den billigste typen. 75% opptjening på min billett

KLM/AF Flying Blue
- Poeng går ut etter 20 måneder, fornyes ved å fly Skyteam. 25% opptjening på min billett

Korean Air Skypass
- 50% opptjening på min billett

Alitalia Millemiglia
- Poeng går ut etter 2 år, fornyes ved aktivitet. 50% opptjening på min billett

China Southern Sky Pearl Club
- Poeng går ut etter 3 år fra opptjening, ingen fornying mulig. Veldig generøs opptjening på lave bookingklasser med veldig mange selskap, bl.a. KLM. 100% opptjening på min billett. Sammenligning av award charts med andre selskap er litt utfordrende siden CZ (i likhet med Air China) bruker kilometer istedenfor miles.

China Eastern Miles
- Fant ingenting om utløp. Ikke de beste nettsidene. 50% opptjening på min billett. Vanskelig å sammenligne award charts med andre selskap siden MU bruker "poeng", uten at jeg skjønner hvordan disse opptjenes/hvor mye de er verdt.

China Airlines Dynasty Flyer
- Bra opptjening på billig økonomi hos noen selskap, middels på andre. 50% opptjening på min billett

Vietnam Airlines Golden Lotus Plus
- Middels til dårlig opptjening på billig økonomi. 50% opptjening på min billett

CSA Czech Airlines OK Plus
- Poeng går ut etter to år, fornyes ved å tjene flere. Fant ikke opptjeningstabell. Opptjeningstabellen er tilgjengelig for innloggede medlemmer. Relativt bra opptjening, men kanskje litt svakere enn hos Delta. Har dessuten i likhet med et eller to andre selskap nylig nedgradert opptjeningen hos KL/AF kraftig. 75% opptjening på min billett. Lovte egentlig å ikke snakke om status her, men om det interesserer noen, så teller ikke flygninger i 25% klasser som kvalifiserende segmenter hos CSA.

Aeromexico Club Premier
- Vanskelig å finne fram på nettsidene. Om jeg forsto det rett er det minst 100% opptjening i alle klasser hos mange selskap (bl.a. KLM), mer variabelt hos andre (bl.a. Aeroflot og Alitalia). 100% opptjening på min billett.

Har ikke sett altfor nøye på uttakstabellene, men det ser ut til å ligge på omtrent det samme hos alle selskap. Har brukt Europa til Nord-Asia i biz som en slags benchmark. Poengpris til Asia i C ligger da som regel på cirka 120 000 miles.

Setter stor pris på deres tanker, og på info om andre pluss og minus med de enkelte programmene. Avgiftsnivået for bonusuttak på de forskjellige er f.eks. av interesse. Det er dessverre mye som er vanskelig å finne på nettsidene. Det er bare å foreslå andre program enn de jeg har nevnt, og jeg kommer sannsynligvis til å oppdatere med info om programmer jeg har sett på - da har jeg vært over alle programmene i alliansen tror jeg :).

Last edited:
KL/AFs (F)lying Blue har skyhøye fuelavgifter ved uttak så vanligvis er det lite lønnsomt å ta ut annet enn (ved tilbud) i C-klasse på longhaul o.l.

Et av ankepunktene med Delta er vel at det kreves ganske mange mil hvis man skal ta ut noe som er verdt oppsamlingen (dvs. longhaul, C-klasse el.l.) hvis jeg husker rett. Så du bør se på opptjening vs uttak på de forskjellige programmene også.

Generelt sett er det lite gunstig med programmer på selskaper "langt avgårde" da uttak ofte blir et problem.

Jeg har Delta, og har generelt store problemer med å finne reiser over Atlanteren til en fornuftig poengsum. Innenlands går det imidlertid stort sett greit.

Vil tilføye et plus med Flying blue siden du bor i SVG og kanskje dermed jober i oljeindustrin. Da kan du få deras Petroleum-kort som gir adgang til lounge når du flyr KL/AF, meal vouchers vid lange transfertider samt nån slags check-in prioritet jeg ikke helt har oversikt på.

Men stemmer det at uttakspriserne er meget dårlige, mener å huske at skatt+Gebyr for en tur SVG-AMS nærmet sig 1000kr, da er de miles man spart ihop ikke mye verdt.

Jeg samler poeng hos Delta på mine low economy-reiser med Skyteam.
Med 100% opptjening trenger man ikke reise veldig langt for å nå sølvstatus (25k miles), ellers er det greit med poeng som ikke går ut på dato.

Har inntrykk av at poenguttak på reiser innen Europa er like håpløst hos Flying Blue og Skymiles, pga. drivstoffavgiftene hos AF/KL. Mine poeng kommer sannsynligvis til å bli brukt på en innenlandsreise i USA etterhvert.

Delta Skymiles
- Poeng går aldri ut (i følge delta.com. Andre kilder, f.eks. linken nevner 2 år men fornying med non-flying activity, inkludert gratis ting som eMiles). I tillegg er vel opptjening 100% på de fleste billigbilletter på egne flygninger. Tabellen for KLM ser óg fin ut, men er de ekskluderte klassene vanlige? Har sett en del negativ kritikk av Skymiles rundt omkring, men husker ikke konkret hva den gikk på. Linken nevner ekstra avgift for flygninger som ikke begynner i USA. Delta har vel også et slikt irriterende tretrinnssystem for prising av awards hvor det er nærmest umulig å finne den billigste typen. 75% opptjening på min billett

Forstår jeg det riktig at for oss som ikke flyr utenlands så ofte, kan bruke f.eks. 3-4 år på å få sølv/gull-status?

Forstår jeg det riktig at for oss som ikke flyr utenlands så ofte, kan bruke f.eks. 3-4 år på å få sølv/gull-status?

Nei. Qualifying Miles for status gjelder for det inneværende år. Du må med andre ord fly 25.000 miles i 2011 for å få Silver i 2012, 50.000 for Gold etc.

Delta har imidlertid en ordning der overskytende qualifying miles overføres til året etter. Hvis du f.eks flyr 32.000 miles på ett år, kvalifiserer du deg til Silver (25.000 miles) og har et forsprang på 7.000 miles året etter. Du er imidlertid kun kvalifisert for rollover-miles dersom du oppnår status - altså minimum 25.000 miles og sølv.

Last edited:
Jeg har Delta, og har generelt store problemer med å finne reiser over Atlanteren til en fornuftig poengsum. Innenlands går det imidlertid stort sett greit.

Vil det si at det er den laveste prisen i "tretrinnssystemet" som er lett å finne?

Vil tilføye et plus med Flying blue siden du bor i SVG og kanskje dermed jober i oljeindustrin. Da kan du få deras Petroleum-kort som gir adgang til lounge når du flyr KL/AF, meal vouchers vid lange transfertider samt nån slags check-in prioritet jeg ikke helt har oversikt på.

Det så jo kjekt ut, men jobber nok dessverre ikke i oljeindustrien. Størstedelen av året er jeg dessuten i Trondheim. Har dog en del familie og bekjente det kanskje kan være interessant for :)

Jeg har bare samlet inn info om Award Miles (eller hva det nå heter hos de forskjellige selskapene) ;)

Vil det si at det er den laveste prisen i "tretrinnssystemet" som er lett å finne?

Relativt, så lenge man holder seg utenom de travleste periodene. Et triks kan være å søke på First .. du kan innimellom finne F-seter på laveste trinn mens det i økonomi kun finnes i mellomste. Dermed blir det lavere pris totalt sett i F.

Og avgiftene er på behagelige 5-10 USD .. ^_^

Relativt, så lenge man holder seg utenom de travleste periodene. Et triks kan være å søke på First .. du kan innimellom finne F-seter på laveste trinn mens det i økonomi kun finnes i mellomste. Dermed blir det lavere pris totalt sett i F.

Og avgiftene er på behagelige 5-10 USD .. ^_^

Høres betryggende ut :) Hvordan er avgiftene på transatlantiske reiser? Hvor stor er avgiften for reiser som begynner utfor USA?

Hvis status på segmenter er et poeng, er det halve segment-krav hos AF/KL vs. DL. Men nå var vel ikke status aktuelt.

Hvis status på segmenter er et poeng, er det halve segment-krav hos AF/KL vs. DL.

Man må se på både "lønn" og "valuta". DL har stort sett 100% opptjening, mens AF/KL har en drøss med 25% og 50%.

Hvordan er avgiftene på transatlantiske reiser? Hvor stor er avgiften for reiser som begynner utfor USA?

Rundt $500 iflg Delta.com ... mistenker imidlertid at det er feil og skal være NOK. Det passer bedre med nivået andre veien .. ^_^

Man må se på både "lønn" og "valuta". DL har stort sett 100% opptjening, mens AF/KL har en drøss med 25% og 50%.

Nettopp, men innebærer også at man må se på potential status vs poengopptjening. For trådstarter var vel sistnevnte viktigst.

Nettopp, men innebærer også at man må se på potential status vs poengopptjening. For trådstarter var vel sistnevnte viktigst.

Ja, så her er det bare å svinge excel-kunnskapene og lage seg modeller :lol:

Rundt $500 iflg Delta.com ... mistenker imidlertid at det er feil og skal være NOK. Det passer bedre med nivået andre veien .. ^_^

Og hvor lenge har MOW sovet i timen ? USD 500.00 +/- er det normale avgiftsnivået på reiser fra USA til Europa nå - det nok noen år siden det var NOK 500.00 Tornerose !!

Ser Delta har null opptjening på følgende klasser hos KLM: W, S, O, V, X. Er disse vanlige?

Det er noe som ikke henger på greip her: S og W er premium economy

O, V, X gir ikke noe med KLM-kort heller (antagelig award-klasser el.l.)

Og hvor lenge har MOW sovet i timen ? USD 500.00 +/- er det normale avgiftsnivået på reiser fra USA til Europa nå - det nok noen år siden det var NOK 500.00 Tornerose !!

Det kommer helt an paa hvem du booker med og med hvilke miles du bruker. De Europeiske selskapene (bortsett fra SAS) dytter fuel surcharge paa deres loyale frekvente reisende. Noen selskaper blir ogsaa tvunget av partnere (eller kanskje de gjoer det frivillig??) aa utpresse sine kunder for denne "avgiften" som slett ikke er en avgift, men noe flyselskapene selv krever inn som fullt ut revenue ikke relatert til hva driftstoff koster overhodet.

Lufthansa (Finn Erik Preferred carrier ®) er ett av selskapene som driver med slik tull. Jeg brukte United miles paa aa reise med Lufthansa hjem til jul, da unngaar man Lufthansa Shenanigans®.

First Class til Munchen, Business til Oslo og SAS til Evenes. REELLE skatter/avgifter er det eneste United krever inn. Kost en vei? 50 dollar og 20 cent.

Back