SkyRider - Lavprisselskapenes nye favoritt?

LNv22

ScanFlyer Gold
Verdens minste flysete: 18 centimeter mindre

Med det nye setet vil avstanden mellom hver seterad kunne krympes til 23 tommer, ifølge selskapet bak ideen. Det er syv tommer, nærmere 18 centimeter, kortere enn avstanden hos for eksempel Ryanair.

--

Tanken bak SkyRider er at passasjerene skal sitte på samme måte som på en moped. Dette gjør at de trenger mye mindre plass.

SAS betegner de nye minisetene som «morsomme».

Det blir litt som å ri på en hest. Og jeg vet ærlig talt ikke om passasjerene våre har lyst til å ri mellom Oslo og Trondheim, humrer informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS da VG Nett viser ham bilder av stolene.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10018400

Da er det bare å styre unna ? ;)

Så var det denne lille detaljen som heter 'sertifisering' da .. FAA var lunkne til det forrige forslaget, og jeg er ikke sikker på om dette bli bedre mottatt. Vanskelig å f.eks. å innta brace-position med slike seter. Nei gitt - dette blir det nok (heller) ikke noe av.

Alle "setene" monteres på en dreibar sokkel og ved brace må alle snu stolene sine slik at de har ryggen mot fartsretningen :)

Ser for meg at dette forslaget får størst muligheter i fly uten overhead bins. Kan vel bli litt trangt for hodet ellers

Setene er nok mer egnet for Starwars hvor du kan "zappe" deg 100 lysår frem i tid på en tenkt reise.:p

Jeg ser for meg at setene kan klare 16G kravet om de redesignes slik at de festes både i tak og gulv. Hvorvidt det er rett frem å gjøre vet jeg ikke, men om man river ned bagasjehyllene bør det være et passelig solid oppheng til dem. Så er det bare å innføre en no-hand-luggage policy, og øke gebyrene på innsjekket bagasje. Passasjerene kommer til å elske det.

Et større problem jeg ser for meg er evakuering. De sal-setene har ikke en jevn glatt kant fremst, slik at passasjerer som evakuerer fra vindussete kan bli hindret både av armlener og sal-dingser som stikker ut. Tror ikke godkjenningsmyndighetene har stor tåleranse for det, når plassen i utgangspunktet er så begrenset.

Så har vi jo også showstopper nr 1. da, ingen av dagens fly er designet eller godkjennt for så stor passasjertetthet...

Så var det denne lille detaljen som heter 'sertifisering' da .. FAA var lunkne til det forrige forslaget, og jeg er ikke sikker på om dette bli bedre mottatt. Vanskelig å f.eks. å innta brace-position med slike seter. Nei gitt - dette blir det nok (heller) ikke noe av.

Hvordan blir det mtp. nødutganger og cabin crew dersom man skal stappe så mange inn i et fly? Hvis dette setet er tiltenkt å brukes i mindre passasjerfly er det vel flere sikkerhetskriterier som må oppfylles, og flyene må vel også bygges om. Nei, dette kommer garantert ikke i nær fremtid.

Kjenner flere som var og testet ut setet i Long Beach denne uken. Seth (som flere av dere har truffet) testet ut setet og da han ringte var hans foerste ord "FAIL"

Grundig test av setet her: http://boardingarea.com/blogs/thewa...ands-on-with-the-aviointeriors-skyrider-seat/

Saa da kommer dagens spoersmaal: Hva er den stoerste vitsen i VGs artikkel? Er det setet i seg selv eller DYs junior propagandaministers uttalelse under? :D

- For oss er komforten viktig. Passasjerene skal fortsatt ha en god og behagelig reise, sier informasjonssjef i Norwegian, Åsa Larsson
:rolleyes:

Dette er min favoritt.

Ifølge sjefen i Aviointeriors, Dominique Menoud, har flere flyselskaper allerede uttrykt interesse for ideen, som allerede er utviklet og i ferd med å bli testet.

- Dette vil være en komfortabel seteløsning for flyvninger på fra én til kanskje opptil tre timer. Det er som en sal. Cowboys rir på hesten i åtte timer på en dag, og sitter fortsatt komfortabelt i salen, sier Menoud til Daily Mail.

Jeg var ute og red et par timer for en stund siden og var sår i rumpa i en uke ... Tilbringer man halve livet i salen har man en viss trening - for resten av oss er det ikke akkurat behagelig ... :lol:

Back