"Skyldig" også i lagmannsretten

Status
Not open for further replies.

The Ticketor

ScanFlyer Dusty
"Skyldig" også i lagmannsretten

Poster hele saken, da det er en kort sak.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1066236.ece

Kjent skyldig i Kato Air-saken
Algerieren Brahim Bouteraa (35) er på ny kjent skyldig i Kato Air-saken i Hålogaland lagmannsrett.

Lagmannsretten har i fire dager behandlet anken i Kato Air-saken. I mars ble Bouteraa dømt til 17 års fengsel i Salten tingrett for å ha forsøkt å styrte Kato Airs rute 605 fra Narvik til Bodø 29. september i fjor. Han angrep flygerne med øks og forsøkte å tvinge flyet i bakken ved å ta kontroll over stikka. Flyet var bare tidels sekunder fra å gå i bakken under innflygingen til Bodø.

Bouteraa anket den gang dommen på stedet, fordi han mente han var utilregnelig da flykapringen skjedde. Påtalemakten anket senere over tingrettens vurdering av ett av de tre punktene i tiltalen. Spørsmålet gjaldt om Bouteraa skulle dømmes for en fullbyrdet luftfartsulykke, eller forsøk på sådan.

Etter at Bouteraa er kjent skyldig, skal aktor og forsvarer prosedere på straffeutmålingen. Deretter kommer lagretten til å trekke seg tilbake på ny for å avgjøre straffen.

Re: "Skyldig" også i lagmannsretten

15 år fikk han. Latterlig at han skulle får mindre denne gang spør du meg. Men aktor vurderer å anke heldigvis.

Dette er helt greit, sa aktor Odd Fornebo på Dagsrevyen i kveld om dommen.

"Problemet" de har mht til straffeutmålingen er at de ikke har noen lignende saker å skjele til hverken i Norge eller andre land. Ettersom det ikke ble noen ulykke av det( og det var jammen ikke hans feil det da !) kunne han ikke dømmes for å ha forvoldt luftfartsulykke!!
Hørte om dette på NRK Nordland nå, og det er vel ikke usannsynlig at saken går til Høyesterett for å få en skikkelig presedens på saker som dette.

Han burde vært dømt for drapsforsøk x antall pax !

Dessverre så gjør vi ikke slikt i Norge.

Skal vi slå oss sammen å spandere fallskjermhopp uten skjerm på han?
15 år er nesten latterlig - slike burde sperres inne på livstid..

Der datt min skrantende tillitt til det norske rettsystemet enda et hakk:sarc
Det er så å si ALDRI noe å tape for en kriminell å anke en slik sak... får nesten alltid redusert straff.
Dette vil altså si at mannen mest sannsynlig blir å se på en SK flight om en 6-7 år...for da vet vi alle at han er fri. Sendt tilbake blir han vel heller aldri, selv om det ikke finnes noen drapsdom på ham i Marokko (eller hvor det nå var).

Flaut og skammelig, men dessverre forventet:naughty:

Mye god lynsjestemning ute og går. Hvorfor ikke dødsstraff mens man først er igang? Heldigvis har vi ikke fått amerikanske tilstander i Norge ennå...
Det viktigste er at han får en skikkelig straff, om det er ti eller 15 år er ikke så vesentlig. Hvis han er så klin kokos i lokket som jeg har inntrykk av blir han ikke bedre av å fengsles - han trenger behandling. Og hvis behandlingen ikke virker må han holdes inne på livstid - ikke som straff, men for å spare resten av samfunnet. (En vesentlig forskjell).

Joda, Isbamse, du har noen poenger. Men nå er det enda sånn, uansett hva enkelte mener om dette, at samfunnet (dvs oss, menneskene som bor her) vil at de som gjør ting som dette skal STRAFFES. Du kan godt mene at det ikke er det mest effektive reaksjonsformen, og jeg kan sikkert være enig med deg om det mange ganger, men jeg synes man glemmer den menneskelige natur når man "aldri" snakker om behovet for dette. Fengsel er samfunnets hevn, jepp hevn, på den som har oppført seg som en idiot mot andre. At folk reagerer på at en person som kunne ha vært massemorder om det hadde gått som han ville, får senket straff, er normalt.

Selvfølgelig må det være noe mere under soningen en kun en celle, men jeg synes det er naivt, i mangel på et bedre ord, å glemme at det tross alt er en fengselSTRAFF vi snakker om.

La debatten starte! ;)

Ønskedrøm: Det mest rettferdige hadde vært:

15 År ganger 9 ombord = 135 år.

Rabatt for god oppførsel etc: 1/2 av straffen.

Må sones: 67,5 år :naughty: :naughty:

Isbamse, jeg respekterer ditt syn, men tror du er i mindretall.

Denne mannen burde etter dagens regler vurderes for forvaring etter soning.

Originally posted by LN-SEK
Ønskedrøm: Det mest rettferdige hadde vært:

15 År ganger 9 ombord = 135 år.

Rabatt for god oppførsel etc: 1/2 av straffen.

Må sones: 67,5 år :naughty: :naughty:

+++ noen år for flykapring og legemsbeskadigelse...

Men når han sitter i fengsel får han vel Norsk statsborgerskap, og oppholdstillaltelse?
Han skulle vel shippes ut av landet, i det han kapret flyet?

Isbamse: Er litt enig med deg, men slike folk fortjener ikke å komme tilbake til samfunnet. Denne mannen har prøvd å drepe 15 personer....det er i det hele tatt sykt at Norge bruker mer penger på han, sendt han til Algerie, og la rettsaken gå i følge deres lover, og få en passende straff. Det er grusomt at hvem som helst som vil bo i Norge, men ikke får oppholdstillatelse, kan begå noen lovbrudd, og få opphold i Norge. Hvor er logikken i det?

(nå er ikke jeg noen ekspert på innvandring osv, men det er vel slik at når man bor i Norge et antall år, får man statsborgerskap etterhvert?, og det gjelder vel også når man sitter i fengsel?)

Hvilke krav stilles for å bli norsk statsborger?

- har bodd i landet sammenhengende de siste syv årene
- har god vandel - dvs at søkeren ikke har vært straffet (vandelskravet)

Utdrag fra www.udi.no

UD har opplyst at han skal ekspederes ut av landet når straffen er ferdig sonet. OM det skjer når han slipper ut etter halve soningstiden pga. god oppførsel er en helt annen sak.

Enig med både Isbamse og LN-RUV!

Hvis denne sertifiserte gærningen hadde lyktes (øks på fisketur?), ville vi fått enda en havarirapport med den lettvinte konklusjon "flygerfeil".

:( :( :(

Edit: Sterke meninger fjernet av hensyn til overfølsomme ører. Den viktigste kommentaren ble oversett!
LCH mener riktig nok at det er lett å feiltolke korte kommentarer. Kanskje man bør be om fler detaljer før man velger å fordømme noen? Sansynligvis har de bakgrunn for det de skriver selv om de ikke klarer å lage one-linere som absolutt alle forstår. Kan godt begrunne det med referanser og eksempler, men da blir teksten så lang at de fleste faller fra.
Jeez.

Denne tråden ser ut til å ha blitt litt brunt og grumsete nå! Begynner vel å ligne litt på rasisme… Nettavisen har vel et forum hvor man kan komme med denne typen ytringer… kanskje vi kan spares for det her? :naughty: :naughty: :naughty:

Du har tydeligvis en lavere terskel for hva som er rasisme enn folk flest Jack, kanskje du skulle slå opp uttrykket i en ordbok? :p Kan ikke se annet enn politiske ytringer over det norske rettssystemet og innvandringspolitikk her. Må da være lov til å synes at straffen er for lav selv om han er utlending? (Min mening om straffenivået vil jeg ikke gå inn på) Er imidlertid helt enig i at dette ikke er stedet for slike diskusjoner, så tråden må gjerne stenges for meg.

Mulig jeg har en lavere terskel for sånt….!
Mener å huske at politiske ytringer skulle være noe vi ikke skulle komme med her? Mener å ha lest det her et sted!
Å si ” Keep'em coming, but lock your doors” er vel på kanten…. Og "stakkarne" er vel også veldig negativt ment regner jeg med… om dette gjør meg til en mer fintfølende person en de fleste her er meget mulig (Er ikke sikker på at de som kjenner meg ville ha ment det samme), men vil hevde at man bør spare seg for denne typen ytringer på dette forum… uansett om man definerer det som ”politisk” eller ”rasistisk”! Men det er bare min fintfølende mening…
Dette var bare min mening… jeg står for det jeg har skrevet!

Joda, enig i at politiske diskusjoner, spesielt de som dreier seg om et såpass touchy tema som innvandring, burde holdes borte fra forumet, om ikke annet så for "husfredens" skyld. (Det er veldig vanskelig å "lese" andre personer og forstå hva de VIRKELIG mener på bakgrunn av noen få tekstlinjer.) Synes bare det var litt drøyt å antyde at enkelte innlegg var fascistiske eller rasistiske, det er alvorlige anklager som faktisk kan være veldig sårende og skadelige å bli utsatt for.

Denne gangen tror jeg at jeg tar sjansen! Er enig i at man skal være veldig forsiktig med å tolke hva andre skriver… men her tar jeg som sagt sjansen…
Jeg klarer bare ikke å se hvordan man skal tolke de ytringene… det var jo rimelig klar tale…
Jeg hevder heller ikke at det er rasistisk… men at det begynner å nærme seg…

Kan ikke se at dette er helt off-topic heller, det gjelder tross alt en alvorlig luftfartshendelse.

Antar at f.eks pilotforeningene har ganske bastante synspunkter i slike saker også.

På den annen side så har vi vel fått fram noen synspunkter her nå, så tråden kan gjerne stenges for min del.

Status
Not open for further replies.
Back