Skummelt lav landing på Skiathos

Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Du ser på personen på BA bildet at det nok er 2-3 meter klaring til hodet på han. Ikke så mye klaring til bilen på Air Italy bildet

Den bilen du refererer til står ca. på samme sted som kameraet står på BA filmen. Altså står ikke bilen rett under flyet, og vil derfor virke større siden den er nærmere kamera.

BA filmen er nok filmet med vidvinkel siden det er veldig nærme rullebanen, så vinkelen på horizonten virker litt rar.

De personen til høyre ved muren står ca. på samme sted, og lager vi en linje fra hodene deres så kommer BA lavere.

Jeg tror de er ganske like i høyden
 

Attachments

  • AirItaly_VS_BA(2).jpg
    AirItaly_VS_BA(2).jpg
    127.8 KB · Views: 735
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Da er antagelig limborekorden tatt på Skiathos av Wizzair.
Galskap og bare flaks ingen ble skadet eller det som verre er for dette er langt lavere enn normalt https://youtu.be/pN40Pxs27Sw

Ikke mye margin der nei :cry:
Ser ut som det blåste bra nesten rett ned banen, ingen grunn til å komme inn så lavt. Antar det ikke er ILS der..?
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Ikke mye margin der nei :cry:
Ser ut som det blåste bra nesten rett ned banen, ingen grunn til å komme inn så lavt. Antar det ikke er ILS der..?

Captain, dette ble for kort tilsvar fra deg.. her trenger vi en saftig historie fra deg med lav landing som har dratt med noen bøfler eller lignende (ikke nødvendigvis med deg bak spakene)
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Captain, dette ble for kort tilsvar fra deg.. her trenger vi en saftig historie fra deg med lav landing som har dratt med noen bøfler eller lignende (ikke nødvendigvis med deg bak spakene)

Ha, slike tilsvar kommer som regel utpå kvelden når man er i skrive hjørnet etter noen liter med lettøl innabords. Nå er det kaffe og korte konsise svar ute og går.;)

(Skjønt jeg husker en lav landing ja, i India, vi kom inn med en jumbo og var så trøtt og jetlagged at vi leste ikke godt nok på NOTAMs, tidlig på morran, såvidt at det er soloppgang, har sola i øyene rett forfra. På short final ser vi det er masse folk på enden av rullebanen og vi skal akkurat til å gi gass for å gå rundt så begynner folk å springe til begge sider og banen er folketom så vi bare lander. Det visste seg å være displaced threshold, dvs at enden på banen var forskjøvet midlertidig fremover så folk kunne jobbe på bane enden. Dem tok dog beina på nakken når vi kom feiende for å lande der dem jobbet.
Det var visst i New Delhi, vi fløy frakt for Air India, det ble ikke noe ståhei etterpå men dem som jobbet på banene fikk mosjonert seg :cool:)
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Om du sitter i f eks St Maarten, så ser du fort hvem som ikke frykter eller respekterer sjefspiloten. PAWA var ofte «vinneren» der når det kom til og være nærmest gjerdet, sammen med lokale Azteker som ikke trengte hele rullebanen.
Og ja, de har Twin Ottere som lander og kaldt øl på Sunset Grill.
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Om du sitter i f eks St Maarten, så ser du fort hvem som ikke frykter eller respekterer sjefspiloten. PAWA var ofte «vinneren» der når det kom til og være nærmest gjerdet, sammen med lokale Azteker som ikke trengte hele rullebanen.
Og ja, de har Twin Ottere som lander og kaldt øl på Sunset Grill.

Godt kjent med det siste, Jeg fløy Twin Otter på St. Maarten i sin tid.
Man kjøpte bestandig en kasse Europeisk Heineken på flyplassen samt ekte Gauda ost, da ble fest på marinaen når jeg kom hjem til seilbåten på kvelden.
Det ble så rutine at man glemte å deklarere ølkassen til tollerne på St. Thomas, ble tatt på fersken en gang, dem skulle absolutt inspisere baggasje rommet på Twin Otteren lenge etter at pax var gått av og baggasjen lastet på traller: Bingo, der lå det en kasse øl som en slukøret flyger måtte innrømme var ærlig og redelig smuglet inn.

For å holde seg til tråden, man slapp å komme inn lavt på Twin Otter, kan godt gå ned med 6 graders vinkel eller mere. (Vanlig innflyging er 3 grader)
Tider..
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Ikke mye margin der nei :cry:
Ser ut som det blåste bra nesten rett ned banen, ingen grunn til å komme inn så lavt. Antar det ikke er ILS der..?

Nei, i beste gresk tradisjon er der kun en NDB prosedyre med minima rundt om 2000 ft eller hva det nå er. Rullebanen har rundt 1800 m med asfalt (minus litt displaced threshold hvor de landet, men det ser det ut til at de ikke brydde seg så fælt om) og greske PAPI som enten er avslått eller 4 lamper med svakt rosa lys uansett hvor høyt eller lavt en er :p
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Nei, i beste gresk tradisjon er der kun en NDB prosedyre med minima rundt om 2000 ft eller hva det nå er. Rullebanen har rundt 1800 m med asfalt (minus litt displaced threshold hvor de landet, men det ser det ut til at de ikke brydde seg så fælt om) og greske PAPI som enten er avslått eller 4 lamper med svakt rosa lys uansett hvor høyt eller lavt en er :p

Hmm, NDB med dårlig PAPI, da er det ikke rart man ser varierende høyder
threshold crossing: Blir som ville vesten da, alle gjør hva de vil, men ser ut som mange er enten veldig god på å beregne crossing height, eller dem trenger briller.:cry:


Twotterne kommer inn høyt og kaster anker for taxiway C uten problemer.

Ja, de flyene er flott på slikt, hadde nesten en tåre i øyekroken da jeg fløy min siste tur på Twin Otter i Januar 1988 (For Sun Aire, doing business as Eastern Metro Express)
Fikk nesten 2000 timer på dem, utrolig comfy og skuddsikker i tvilsomme forhold.

Kjenner en kar, en Svenske som sverget på at han kom over enden på banen i 5,000 fot og satte nesa rett ned med full revers og landet på banen med god margin. (Dette var i Alaska, mange fiske historier der)
Kanskje er det mulig, men vet ikke om motorene fikk nok luft til å spinne turbinene.
 
Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Da er antagelig limborekorden tatt på Skiathos av Wizzair.
Galskap og bare flaks ingen ble skadet eller det som verre er for dette er langt lavere enn normalt https://youtu.be/pN40Pxs27Sw

Da var ikke Busy Bee's F-50 på ENZV like heldig, eller forsåvidt var de vel det. Tror de fløy ca 1 uke med hull i stjerten før det ble oppdaget
 
Back
Top