Skummelt lav landing på Skiathos

C130

ScanFlyer Gold
Skummelt lav landing på Skiathos

Et fly fra BA kom usedvanlig lavt innover stranda på Skiathos for noen dager siden.
En video lagt ut på Youtube viser at det kun er noen få meters klaring til de skuelystne som pleier å samle seg i enden av rullebanen da flyet kom inn for landing.
Fra Flysmart 24:
– Her kan vi nok si at flyvningen beveger seg mot ytterkant av marginene, sier lederen for sikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, Jo Bjørn Skatval, til flysmart24.no.
https://flysmart24.no/2019/07/18/pilot-om-landingen-beveger-seg-mot-ytterkant-av-marginene/
Jeg tror ikke jeg hadde vært høy i hatten dersom jeg hadde befunnet meg under der nei....

Re: Skummelt lav landing på Skiathos

Så kommer jo spørsmålet: Var den lav eller bare føltes det slik?

Med 1.826 m rullebane er nok mange piloter som vil sikre seg. Googler man Skiathos Airport kommer mange tilsvarende videoer opp...

Hvorvidt 1800 er kort eller ikke avhenger av flytypen. Jeg vil påstå at det er litt kortere enn normalt, men ikke spesielt kort med et slikt fly. I tillegg er det motbakke den veien de lander. Det er ingen grunn til å lande slik som dette der med mindre man vil vise seg fram for tilskuerne man vet er der, eller beregner fryktelig dårlig/tabber seg ut.
Å skulle sikre seg på denne måten er kun dårlig/misforstått teknikk, siden en flat innflyging som dette fører til en lengre landing enn en korrekt utført normal innflyging.

Har selv vært der med A320 flere ganger og det er uproblematisk.

Storm i vannglass. Rynker ikke på nesen i det hele tatt.

Hvorvidt 1800 er kort eller ikke avhenger av flytypen. Jeg vil påstå at det er litt kortere enn normalt, men ikke spesielt kort med et slikt fly.
De E-flyene der har jo fast trafikk på LCY som vel har kortere bane så det burde de være vant med?

Den var lav men flere etasjer over Air Italy for noen år tilbake. Den var virkelig nær å meie ned både folk og skilt

Attachments

• 9c2e7c5424822e066c4cfababa3a211f.png
    9c2e7c5424822e066c4cfababa3a211f.png
    320.5 KB · Views: 739
  • maxresdefault-25.jpg
    maxresdefault-25.jpg
    118.2 KB · Views: 729
Last edited:

Sorry, my bad, skrev feil, 1.626 meter

Men der landet det lite 737 og A320 maskiner. Og den har dessuten er brattere innflytning

Ja, men nå tenkte jeg på at BA sine Embraer-piloter bør være vant til så korte baner.

Den var lav men flere etasjer over Air Italy for noen år tilbake. Den var virkelig nær å meie ned både folk og skilt

Nuvel ..... litt høyere kanskje, men ikke mye ...

g-skiathos.jpg

Nuvel ..... litt høyere kanskje, men ikke mye ...

g-skiathos.jpg

Var på Skiathos os dagen etter Air Italy landinga og touch merket etter den lå på midten av snubanen før rullebanen. Den BA landa over snubanen

Hvor høy er en etasje?

Synes de ser ganske så like ut jeg.

Attachments

• AirItaly_VS_BA(1).jpg
    AirItaly_VS_BA(1).jpg
    125.5 KB · Views: 646

Var på Skiathos os dagen etter Air Italy landinga og touch merket etter den lå på midten av snubanen før rullebanen. Den BA landa over snubanen

En kan vel ha forskjellig sted for "touch down" på rullebanen selv om høyden er den samme over veien. Det kommer vel an på innflygningsvinkelen

Hvor høy er en etasje?

Synes de ser ganske så like ut jeg.

Du ser på personen på BA bildet at det nok er 2-3 meter klaring til hodet på han. Ikke så mye klaring til bilen på Air Italy bildet

Last edited:
Back