Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Status
Not open for further replies.
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Fant denne under tråden http://forum.scanair.no/showthread.php?t=56511&page=4 "SAS tilbake til Bardufoss".
Det den omhandler kan det komme i kategorien "startproblemer" ?

Norsk luftfart er en bransje med konkurranse - skjønner ikke at det skal være naturlig at man skal
tvinges til samarbeid på det åpne markedet. Dersom DY (eller hvem det er) mener at det er til selskapets/eiernes beste
at de ikke har interline-samarbeid så er jo det problemfritt.

Vil det da si at hvert flyselskap må ha sitt eget utstyr på flyplasser de betjener, i dette tilfellet hjelpeutstyr for start ?
 
Last edited:
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Non-PC observation removed.
 
Last edited:
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Vil det da si at hvert flyselskap må ha sitt eget utstyr på flyplasser de betjener, i dette tilfellet hjelpeutstyr for start ?

Ikke nødvendigvis flyselskapet, men Ground handler forplikter seg i en SLA (Service Level Agreement) til å ha nødvendig utstyr for daglig operasjon disponibelt. Dette er vanligvis spesifisert i kontrakten.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Nytt avsnitt i cabin annonseringsmanualen: "Mine damer og herrer. Vi trenger 30 til 40 frivilige til å dytte oss i gang. På forhånd takk for hjelpen."
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Men det er vel en del APU-typer som bare leverer elektrisk strøm?

Nå er det nødvendigvis sånn at generatoren i APU'en som leverer strøm må rotere for å generere en spenning, og da kobles generatoren inn på turbineshaft via en gearbox. Denne turbinen drives av eksos, og normalt er turbineshaft også koblet sammen med en kompressor. Man finner enten en aksialkompressor eller en sentrifugalkompressor (sistnevnte stort sett normalt i en APU). I begge tilfellene er det praktisk mulig å levere bleedair. Normalt er generatorer også koblet inn på CSU'er (constant speed unit), men siden APU'en normalt kan gå på en konstant rpm, er den som regel overflödig i et APU system.

Om systemet i flyet er satt opp for det er en helt annen sak. Noen fly har ikke APU i det hele tatt, og da må motorstart gjøres ved hjelp av batterier eller electrical ground power - f.eks. WF dash 8-100,8-300.

Andre systemer som finnes (f.eks. på ATR) er å bruke propeller brake og dermed starte opp en av motorene slik at denne leverer ström via CSU og generator.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Ja, det burde ikke vært noe problem, men trenger jo bare 260 knop indikert for å slippe "starter assisted start", såpass må da nordlendingene klare :-D

Evt. kunne jo bare en av flygerene stått ute og snurra på fanen mens den andre satt inne og heiv på fuel :)
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Har jo hørt om propellfly med turbinmotor som har blitt blåst igang av et annet fly. Kan det gå med en motoren på for eks en 737?
I teorien vil det jo virke, men i praksis får man nok luft inn i motoren?
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Heisann Stone!

Jada, Olav, jeg skal prøve å forklare den der....
Man brukte en vanlig slange fra en airstarter (type lang...) med vanlig kopling i den ene enden. I den andre enden også en slik kopling, bare med den forskjell at inni denne var to plater som kunne holde enveisventilen i flyets påkoplingspunkt åpen. (Tilsvarende den apparaturen som også blir brukt ved heat exchanger vask for de som kjenner til det.)

Så koples den "vanlige" koplingen til flyet med u/s APU (kalt fly A) mens den "spesielle" koplingen monteres i tilsvarende i flyet som er i orden (fly B). Slik kan APU i fly B via dettes pneumatic manifold supplere luft til fly A's pneumatic manifold og dermed også dets startere. Voila!

Ganske hjemmestrikket, men det virket - som så mye annet i BU... Men jeg vet denne også ble brukt etter at STS kom inn i bildet, jeg tror det var på BVA de ikke kunne hoste opp en airstarter...

Vi hadde dette i CO ogsaa og husker jeg ikke helt feil var denne prosedyren beskrevet i DC10 AMM.

BTW: Tror ikke det var ikke ofte det ble tatt i bruk da det som regel var ground start carts tilgjengelig.

Dag
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Har jo hørt om propellfly med turbinmotor som har blitt blåst igang av et annet fly. Kan det gå med en motoren på for eks en 737?
I teorien vil det jo virke, men i praksis får man nok luft inn i motoren?

Faktisk brukt en god del av amerikanerne i Koreakrigen til å starte F-84 og F-86.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Ja forsøk windmill start :-) Hehe, men hvordan går det med flyet? Er APUen fikset eller har de fått GAU?
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Å windmille i gang en motor med propwash fra et annet fly, på bakken selvfølgelig, er absolutt mulig :-)
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Ha ha! :biggrin:biggrin

Slett ikke noe dumt forslag det heller. Og fikk man start på én motor kunne man jo windmille igang motoren ved hjelp av litt rullebane og et tårn som var villig til å låne bort rullebanen til formålet ;) Men får man ikke start på den første motoren så er man jo like langt.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Slett ikke noe dumt forslag det heller. Og fikk man start på én motor kunne man jo windmille igang motoren ved hjelp av litt rullebane og et tårn som var villig til å låne bort rullebanen til formålet ;) Men får man ikke start på den første motoren så er man jo like langt.

Får du start på den ene får du jo start på den andre med hjelp fra den første. Er jo slik en "luftstart" fungerer. Motor 1 startes på gate ved hjelp av en airstart unit man pusher ut og den andre startes ved hjelp av bleed air fra motor 1 som ruses opp.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Hvor mye luft må du ha for å starte motoren- trykk på luften og eventuelt volum, det er vel noen kubikk meter? tenker da på en 737-800 eller tilsvarende maskin. Hvor mye fuel går de med for å få en tilfredstilende start? Hørte en gang 2 kraftige smell fra en oppstart, det var vel ikke tilført fuel i motoren, derfor det krafige smellet, og 2 lysglimt. Det smalt godt.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Ca 50 psi i en 5" slange i ca 20 sec, så tror nok ikke du løser denne saken med en biltema kompressor.
Mener SGH sin airstarter på TRD inneholder en APU som yter ca 900 hk?
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top