Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Status
Not open for further replies.

Glenn

ScanFlyer Gold
Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Norwegian-flyet til Evenes manglet nødvendig utstyr for å kunne ta av igjen.

- Vi trenger en såkalt e-starter på trykkluft for å starte flyet igjen. Det har de ikke på Evenes, men på Bardufoss, sier pressetalsmann Karl Peter Gombrii i Norwegian til Fremover.no.
Dette utstyret skal normalt være i flyet, men er inne til reparasjon. Pressetalsmannen understreker at flyet er i forsvarlig teknisk stand ellers.

http://www.folkebladet.no/nyheter/article399943.ece

Er det ikke et krav at slikt utstyr er ombord til en hver tid?

Det var LN-KKH.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Regner med det er APU'en som ikke fungerer skikkelig (som er lovlig å fly med), og Evenes ikke har trykklufttank for å starte motorene igjen... Dårlig planlegging av OPS? :-)
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Det er nok APU'en ja. Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

At ikke Evenes er utstyrt med en "såkalt e-starter på trykkluft" er jo litt pussig med tanke på alle de ank./avg. de har iforhold til Bardufoss...
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Kanskje Bardufoss har alliert seg med den militære som er i stand til å ta imot det ene og det andre...
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Dårlig planlegging av OPS'en til Norwegian. Har tidligere opplevd tre luftstarter på tre forskjellige individ på samme morning (alle innenfor 50 min), også dårlig planlegging. At dem aldri lærer...
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Etterpåklokskapen blomstrer fort blant de som ikke jobber der, ser jeg ;)
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Er det ingen som har funnet opp en "Jump-starter" for 737 motorer (som startkabler på biler) ?
De måtte jo ha blitt rik ;)
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Det er nok APU'en ja. Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet

Øhhhhh....hallo... ???

SGS som har handling på EVE......rart de ikke har luftstarter som funker der oppe. Det er jo tross alt noen avg/ank. det er snakk om daglig. APU u/s hender jo daglig.....klønete formulering av pressetalsmann ; "e-starter"....??
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

'E-starter' er nok journalisten som har misoppfattet 'airstarter'. som er det man bruker for å pumpe inn trykkluft for å få igang motorene når APU'en (auxillery power unit) ikke virker.

Og som det nevnes - dette er basic 101 for ops å sørge for at mottakerstasjonen har det utstyret som trengs for å handle en maskin uten APU.

Men det er selvfølgelig mulig at man først oppdaget at airstarteren ikke virket mens flyet var underveis - det er tross alt ikke hver dag man bruker den. Har selv stått i spenning flere ganger på avsidesliggende flystasjoner og prøvd å fyre opp airstartere som knapt brukes ..
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Når det gjelder APU'en er det BleedAir og ikke eksos den leverer. Bleed air tapes fra kompressorseksjonen FØR brennkammeret i APU'en (som altså er en liten jetmotor)

Bleedair fra en APU kan f.eks brukes til å drive en luftdrevet startmotor som sitter kompressordelen av flyets motor. Når kompressoren roterer, kommer luft inn i brennkammeret og drivstoff kan introduseres slik at motoren starter.

Virker ikke APU'en kan en ekstern kilde for trykkluft kobles til.

Mindre fly som f.eks DHC8 har elektrisk starter, og trenger derfor ikke APU for motorstart.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Det er ikke trykkluft, men varm eksos som kjøres inn i flyet
Tull og tøys...
Motorene startes med trykkluft fra APU jo.
Jepp, og når APU ikke fungerer så trenger de trykkluft fra en trykktank for å få start.
Er det ingen som har funnet opp en "Jump-starter" for 737 motorer (som startkabler på biler) ?
De måtte jo ha blitt rik ;)
Det ble en gang laget en slik "innretning" hos BU. Det skjedde en gang at det var et fly som ble stående pga APUen ble unserviceable, og det ikke fantes en luftstarter på den flyplassen.

Mer om dette er det kanskje andre forumister som kan fortelle mer om (vinker til Madla ;))
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Joda, de har utstyret på Evenes. Sett det mange mange ganger. Men det kan jo være så enkelt, at det står u/s nå.
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Jada, Olav, jeg skal prøve å forklare den der....
Man brukte en vanlig slange fra en airstarter (type lang...) med vanlig kopling i den ene enden. I den andre enden også en slik kopling, bare med den forskjell at inni denne var to plater som kunne holde enveisventilen i flyets påkoplingspunkt åpen. (Tilsvarende den apparaturen som også blir brukt ved heat exchanger vask for de som kjenner til det.)

Så koples den "vanlige" koplingen til flyet med u/s APU (kalt fly A) mens den "spesielle" koplingen monteres i tilsvarende i flyet som er i orden (fly B). Slik kan APU i fly B via dettes pneumatic manifold supplere luft til fly A's pneumatic manifold og dermed også dets startere. Voila!

Ganske hjemmestrikket, men det virket - som så mye annet i BU... Men jeg vet denne også ble brukt etter at STS kom inn i bildet, jeg tror det var på BVA de ikke kunne hoste opp en airstarter...
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

Jepp, og når APU ikke fungerer så trenger de trykkluft fra en trykktank for å få start.

Nesten korrekt... Det må ikke nødvendigvis være en trykktank inne i bildet for å kunne gi trykkluft fra en airstarter. Bleedair for oppstart kan like gjerne leveres direkte fra en relativt kraftig sentrifugalkompressor koblet til en forbrenningsturbin (relativt likt prinsipp som i en APU forresten), uten at det behøver å gå via noen trykktank :)

De gamle utgavene som du tenker på, og som er på størrelse med en liten tankbil, er også en form for airstarter, men ikke akkurat hendig eller effektiv :) En moderne airstarter er ikke større enn 1 x 1 x 1 meter i size :)
 
Re: Skulle lande på Evenes, landet på Bardufoss

................

Ganske hjemmestrikket, men det virket - som så mye annet i BU... Men jeg vet denne også ble brukt etter at STS kom inn i bildet, jeg tror det var på BVA de ikke kunne hoste opp en airstarter...

Høres jo genialt ut.
1) Airstarteren, er det store diametre, lengder og vekt på på den ?

Tenkte på om den var så liten og håndterlig at det kunne pakkes og sendes i en 737 for å hjelpe en venn i nød ?

2) Eller er det at Evenes akkurat idag ikke hadde en "hjelpestarter" tilgjengelig, noe som er mere sjeldent.
2a) Tenker da på at det er standard utstyr på en flyplass som betjener 737 (i dette tilfellet).

3) For i praksis vil jo ikke en 737 charter kunne lande på en flyplass der de ikke er utstyrt med en "hjelpestarter". En APU kan jo svikte når den trengs mest.

Det blei mange spørsmål, men håper noen kan gi litt innsyn i hvordan disse ting fungerer i praksis :) Regner med at det er utstyrt med adaptere, så bruker 737 som eksempel.

(Understreker at det IKKE handler om selskap fra min side, eller er det det gjør i virkeligheten, da det ikke er flyplasseieren sitt ansvar ? )

Mvh. en ex-bilelektriker.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top